کارشناس مسائل بین الملل:

روابط ایران و آمریکا سیاه و سفید است/ جهان آینده به دو بخش از نظر آمریکایی ها تقسیم می‌شود

۱۴۰۰/۰۱/۰۹ - ۲۳:۴۳:۵۵
کد خبر: ۱۱۵۷۵۲۶
روابط ایران و آمریکا سیاه و سفید است/ جهان آینده به دو بخش از نظر آمریکایی ها تقسیم می‌شود
کارشناس مسائل بین الملل گفت: من خیلی به آینده روابط ایران و آمریکا خوشبین نیستم، چون روابط ایران و آمریکا سیاه و سفید است و نمی تواند خاکستری باشد.

به گزارش برنا، متن مصاحبه «نوذر شفیعی»، کارشناس مسائل بین الملل، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

تحولات آمریکا در سال گذشته را چه طور ارزیابی می کنید؟

بایدن درصدد هست که دو کار مهم را انجام بدهد، یکی دیدگاه های حزب دموکرات را اجرا و یکی هم اینکه میراث ترامپ را اصلاح کند. دیدگاه حزب دموکرات این است که اصول دموکراسی که شامل بحث حقوق بشر و دموکراسی، اقتصاد آزاد و در کنار اینها بحث رهبری ایالات متحده آمریکا را در چهارچوب وظایف ایالات متحده پیش ببرد، یعنی فرض بر این است که ایالات متحده آمریکا چنین دستور کاری را دارد. بحث دیگر این است که در واقع اشتباهات ترامپ را جبران کند، یعنی به برجام و پیمان آب و هوایی برگردد، همچنین بودجه سازمان ملل را پرداخت کند و به سازمان بهداشت جهانی و یونسکو نیز برگردد. یعنی هر آنچه که ترامپ انجام داده و باعث ضربه به اعتبار ایالات متحده آمریکا شده آنها را اصلاح و جبران کند.

سومین کار او هم گسترش نفوذ ایالات متحده آمریکا است یعنی اینکه، دموکرات یا جمهوریخواه فرقی ندارد همه آنها برای گسترش نفوذ ایالات متحده آمریکا گام برمی‌دارند اما ممکن است شیوه ها و ابزارهایشان، متفاوت باشد.

ترامپ درون گرا و بایدن یک شخص برون گراست

به نظر شما بایدن و ترامپ چه تفاوت اساسی دارند؟

تفاوت های آنها عمدتا در شیوه و روش هست، به این معنی که ترامپ به لحاظ ویژگی های شخصیتی یک فرد تک رو، مغرور و خودشیفته و تقریبا یک رفتار دیکتاتور مابانه ای داشت و برعکس بایدن، یک فرد دموکرات با تجربه اداری و سیاسی مفید و آگاه به مسائل روز و آگاه به جایگاه ایالات متحده آمریکاست، بنابراین از لحاظ شخصیتی متفاوت هستند.

ترامپ به شدت درون گرا و بایدن برون‌گرا است که این نوع ویژگی های شخصیتی سیاست های خارجی جداگانه ای را تحمیل می کند. اینکه ترامپ می گوید اول آمریکا این یک نوع درون گرایی است، بایدن می گوید آمریکا به تعهدات برمی گردد این یک نوع برون گرایی است و سیاست خارجی فرد درون گرا تهاجمی است و سیاست فرد برون گرا مسالمت آمیز است.

در چهارچوب حزبی یکی حزب دموکرات و یکی حزب جمهوریخواه است که از اساس تفاوت هایی با هم دارند. پایگاه اجتماعی احزاب با هم متفاوت است اما همه اینها در یک چیز مشترک هستند و آن این است که ایالات متحده آمریکا، باید قدرت اول جهان باشد ولی اینکه چگونه این جایگاه حفظ شود ممکن است ترامپ از طریق فشارهای حداکثری و از طریق برخوردهای نظامی دنبال کند اما بایدن از طریق، مذاکره و در واقع نشان دادن یک چهره مثبت از ایالات متحده آمریکا در سطح جهان، این موضوع را دنبال کند.

من خیلی به آینده روابط ایران و آمریکا خوشبین نیستم

آینده روابط ایران و آمریکا و برجام را با وجود بایدن چگونه می بینید؟

من خیلی به آینده روابط ایران و آمریکا خوشبین نیستم، چون روابط ایران و آمریکا سیاه و سفید است و نمی تواند خاکستری باشد یعنی ایران و آمریکا یا باید دوست باشند یا دشمن. اگر قرار است دوست باشند باید هر دو نسبت به آنچه که تا الان به هم نسبت می دادند آنها را پس بگیرند یعنی به نوعی محتوای انقلاب اسلامی ایران که هدف آن مقابله با ظلم و جور و اجرای قسط و عدالت است باید تهی شود و در کنار آمریکا قرار بگیرد.

سیاست آمریکا پس از بایدن در رابطه با کشورهای منطقه چگونه می شود؟

آمریکایی ها یک استراتژی بزرگی دارند که در آن استراتژی بزرگ جهان آینده به دو بخش تقسیم می شود، جهان چینی و جهان آمریکایی یعنی قطب چینی و قطب آمریکایی. بنابراین در این رقابت آمریکا تلاش خواهد کرد هرچه یاران بیشتر و نفوذ بیشتری به دست بیاورد، بنابراین تماما آمریکا سعی خواهد کرد که بر آنها حضور و نفوذ داشته باشد که این حضور و نفوذ باعث قیمت کاهش حضور و نفوذ چین شود. 9

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز