در میزگرد «ولگا و خزر برای توسعه» مطرح شد:

موقعیت ایران اهمیت اقتصادی گذرگاه شمال–جنوب را مضاعف کرده است

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۲۱:۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۱۵۷۹۷۰
موقعیت ایران اهمیت اقتصادی گذرگاه شمال–جنوب را مضاعف کرده است
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه گفت: تهران و مسکو با دارا بودن موقعیت راهبردی در گذرگاه شمال - جنوب می توانند با همکاری نقش مهمی در ارتقا اقتصادی دو کشور و مناطق قفقاز و خاورمیانه ایفا کنند.

به گزارش برنا، قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در میزگرد «فضای همگرا شده ولگا و خزر برای توسعه» که به همت اتاق صنعت و تجارت روسیه در مسکو برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه دارای موقعیت ژئوپولیتیک و دسترسی های آبی، خاکی و دومنظوره است.

وی تصریح کرد: این ظرفیت و همچنین دسترسی مستقیم به آبهای آزاد، کشور ایران را به هاب ترانزیت در منطقه تبدیل کرده و بدین ترتیب با وجود دریای خزر در شمال، خلیج همیشه فارس و دریای عمان در جنوب کشور، ظرفیت های بالقوه ترانزیتی را به خوبی گواه و شاخص کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: کشور روسیه هم با دارابودن ظرفیت های استراتژیک خود از جمله بهره مندی از ظرفیت های خدادای طبیعت چون انرژی و کشاورزی توانسته است صنایع مرتبط را تقویت و از تجارت آن بهره مند گشته و رتبه جهانی حائز اهمیت برای خود کسب کند.

قاضی زاده هاشمی یادآورشد: منابع طبیعی فراوان در زیرساخت انرژی های طبیعی، و کشاورزی از جمله خاک حاصلخیز و آب مکفی برای کشت و برداشت محصولات و دو ظرفیت برداشت بهاره و تابستانه بویژه در تولید غلات با میزان تولید دوبرابر نیاز مصرف سرانه خود را دارد و نیازمند صادرات مازاد تولید به سایر کشورهای متقاضی است.

وی ادامه دادکه در این فرآیند کشور ایران با ظرفیت همسایگی مستقیم از طریق دسترسی دریای خزر و تبادل کالا از این مسیر و بهره گیری از دسترسی ترانزیت داخلی جمهوری اسلامی ایران به بنادر جنوبی  بویژه دو بندر چابهار و بندرعباس می تواند موقعیت مناسب برای صادرات به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس، جنوب شرق آسیا و همچنین شرق آفریقا را مهیا نماید.

 قاضی زاده هاشمی در میز گرد "فضای هم گرا شده ولگا و خزر برای توسعه" بر اهمیت توسعه روابط از جمله توسعه زیست بوم اقتصادی با همسایگان تاکید کرد و توضیح داد:توجه به ظرفیت های اتحاد ایران با کشورهای همسایه و همچنین کشور روسیه و فراتر از آن اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تبدیل فرصت های موجود از حالت بالقوه به بالفعل می تواند تحول چشمگیر در منطقه با همکاری مستقیم دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را رقم بزند.

رییس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه افزود: در این راستا، پس از تشکیل و تأسیس دبیرخانه کریدور شمال – جنوب و استفاده از گذرگاه ایران بعنوان هاب ترانزیت با ظرفیت نقل و انتقال دریایی، ریلی و جاده ای که علاوه بر ایجاد دسترسی به آبهای آزاد و تأمین امنیت در نقل و انتقال کالا می تواند بعنوان شریک تجاری قابل و حائز اهمیتی برای کشور روسیه در حوزه اقتصاد و کشاورزی باشد.

هاشمی همچنین با ظرفیت های موجود و صنایع تبدیلی حاضر در ایران و پایین بودن نرخ تولید محصول نهایی، می توان با برقراری مشارکت اقتصادی بین بخش های خصوصی دو کشور، منافع اقتصادی مشترک را تقویت کرده و علاوه بر هم پوشانی در حوزه های استراتژیک چون انرژی و نیرو در سایر بخش های اقتصادی نیز شاهد رشد تراز تجاری فی مابین بود.

وی گفت: ار که موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران برای کشور روسیه نیز حائز اهمیت است موقعیتی بسیار مغتنم برای ورود سرمایه گذاران روس جهت مشارکت در تجهیز و توسعه زیر ساخت در بنادر شمالی کشور، توسعه صنایع تبدیلی در سرزمین ایران و همچنین توسعه و تجهیز صنایع ذخیره سازی محصولات مهیا است و از این حضور به گرمی استقبال خواهیم داشت.

اهمیت گذرگاه شمال- جنوب

وی اظهار داشت: آنطور که گذرگاه کریدور شمال –جنوب تماما در مسیر طبیعی و با ظرفیت نقل و انتقال ترکیبی صورت می پذیرد می توان اعلام کرد این اقدام علاوه بر کوتاه تر کردن مسیر نقل و انتقال کالا از حوزه اروپا به مقصد نهایی، بندر بمبئی به ۷۲۰۰ کیلومتر کاهش خواهد داشت و مسیر ۱۶.۰۰۰ کیلومتری را به بیش از نصف مسافت تقلیل می دهد و علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل و مدت زمان ترانزیت، از امنیت مناسب تری نسبت به مسیر فعلی آن برخوردار است و حتی با وجود انشعابات فراوان از خاک سرزمین ایران کالاها به راحتی می تواند به کشورهای همسایه منتقل شوند.

رییس کمیته دوستی پارلمانی ایران و روسیه ضمن اشاره به بسته شدن کانال سوئز در روزهای اخیر، این موضوع را سببی برای درک اهمیت گذرگاه شمال به جنوب دانسته و اظهار داشت: در چند روز اخیر شاهد بسته شدن کانال سوئز هستیم که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق این کانال ۱۹۳ کیلومتری ساخت بشر گردش کالایی دارد و طبق برآوردها می تواند هر هفته بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از بسته بودن آن را به صاحبان تجارت های خرد و کلان تحمیل کند و تنها راه تغییر مسیر موجود؛ گذر از دماغه نیک در جنوب آفریقا می باشد که این اقدام نیز به طور میانگین دو هفته بر زمان رسیدن کالاها به مقصد اضافه خواهد شد.

هاشمی تصریح کرد: اینجاست که اهمیت گذرگاه شمال – جنوب با ضریب امنیت بسیار بالا و استفاده از حمل و نقل ترکیبی می تواند ضمانتی بر پوشش ریسک این دست رخدادها باشد که دول ایران و روسیه می بایست توجه مناسبی به این موضوع داشته باشند و در راستای اجرای عملیات آن در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز