یادداشت؛

اصلاحات بنیادین را با ارجاعی هوشمندانه در دستور کار قرار دهیم

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۱۳:۴۷:۳۲
کد خبر: ۱۱۵۸۱۹۵
اصلاحات بنیادین را با ارجاعی هوشمندانه در دستور کار قرار دهیم
محمدرضا عارف - نماینده پیشین مجلس

در سالروز ۱۲فروردین، روز جمهوری اسلامی، یاد و خاطره تمام کسانی که برای استقرار حق حاکمیت ملی، استقلال، آزادی و جمهوریت سازگار با روح اسلام، گام برداشتند را گرامی می داریم. بر ماست که آرمان های انقلاب شکوهمند مان را در دهه پنجم آن، سرلوحه نظام بر آمده از انقلاب قرار داده و خود را منصفانه با ترازوی آن آرمان ها بسنجیم. نظام جمهوری اسلامی ایران، به میزانی که به شعارهای انقلاب پایبند بوده، دستاوردهای بزرگی را کسب کرده و به میزانی که از اصول و آرمان ها فاصله گرفته، در وصول به اهداف مردمی ترین انقلاب قرن بیستم، ناکام مانده است. 

وقتی رهبر فقید انقلاب، جمهوریت سازگار با روح اسلام را بعنوان الگویی جدید از حکمرانی تئوریزه کردند، در مقابل الگوهایی که دین اسلام را در حمایت از استبداد تعریف می کرد، به حاشیه رفت. آنگاه که آن پیر خردمند میزان را رأی ملت تعریف کرده و با فاصله ای اندک از پیروزی انقلاب مشروعیت و حقانیت حکومت را به رأی ملت منوط کردند، اساسی پایدار برای تمام دوران ها برای انقلاب اسلامی تدوین کردند.

امروز و در دهه پنجم، شاهدیم که قرائت های ضد حقوق ملت و مشروعیت مردمی، با وارونه نمایی خط و مشی انقلاب و رهبران آن، رای ملت را زینتی توصیف می کنند. بزرگترین ظلم به مردمی ترین انقلاب و رهبر عظیم الشان آن، چشم پوشی و تحریف محکمات اندیشه پیر جماران است؛ رویه ای که در ناکامی های انقلاب بزرگترین سهم را داشته است.

جریان اصلاحات، از بدو شکل گیری، هویت خود را در وفاداری به آرمان های انقلاب تعریف کرده و همچنان گفتمان خود را حول آن اصول سامان و سازمان دهی می کند.

ما بر آنیم که همچنان می توان با اتکاء به ملت و پیشی دادن منافع و مصالح ملی بر منافع شخصی و جناحی، کشور را از مخاطراتی که از درون و برون ایران را تهدید می کنند، وا رهاند.

بیایید در دهه پنجم انقلاب، اصلاحات بنیادین را با ارجاعی هوشمندانه و روز آمد در دستور کار قرار دهیم. بیایید اجازه ندهیم امید ملت بیش از این آسیب ببیند و با اقدامی اقناعی، از گذشته ای که ما را دچار شکاف دشمن شاد کن حکومت و ملت کرده است، برهانیم.

بیایید مصالح کلان ایران و ایرانیان را از حبس و حصر منافع شخصی، باندی و جناحی خود رها سازیم و ایران و منافع آن را در صدر سیاست گذاری های خود قرار دهیم.

بیایید شعارهای انقلاب را در عمل مان ترجمه کنیم. بیایید استقلال از شرق و غرب را با محرم دانستن مردم، شفافیت و صداقت تعریف کنیم و مفاد معاهدات بین المللی را در مرأی و منظر ملت ایران قرار دهیم.

بیایید آزادی را با ایجاد زمینه مشارکت ملت در سرنوشت خود به منصه ظهور برسانیم. بیایید جمهوری اسلامی ایران را جمهوری سازگار با دستاوردهای بشری و با قرائتی حقوقی تفسیر کنیم.

بیایید در آستانه ورود به قرن جدید، امید و اعتماد را مبنای سیاست قرار دهیم. سیاست راستین یعنی سیاست مردم بنیان، پادزهر مشکلات ایرانیان در آستانه ورود به قرن جدید است. بیایید عذر خواهی از ملت را با عمل و با مشارکت دادن ایرانیان، نمایان سازیم.

ایران عزیز در شرایط کنونی نیازمند مدیریتی هوشمندانه تر از گذشته است. امیدوارم با درایت و کیاست همزمان حاکمیت و ملت زنده و پویای ایران، فصل جدیدی از توسعه و پیشرفت را آغاز کنیم.

یقین دارم که ملت صبور ایران در این برهه از زندگی سیاسی خود، همچنان امیدوارانه سیاست ورزی خواهد کرد و خود را آماده ورودی مسئولانه به قرن جدید خواهد کرد.

ملت سرزنده ایران از ناامیدی ها عبور می کند و دوباره مسئولیت و رسالت تاریخی خود را به منصه ظهور خواهد رساند.

نظر شما