گروسی بر نقش کلیدی انرژی اتمی در مقابله با بحران اقلیمی تاکید کرد

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۲۱:۳۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۸۳۵۳
گروسی بر نقش کلیدی انرژی اتمی در مقابله با بحران اقلیمی تاکید کرد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی با حضور مقام‌های دولتی، اندیشمندان و صاحب‌ نظران حوزه تغییرات اقلیمی، انرژی هسته‌ای را منبعی پایدار برای تامین نیازهای انرژی بشر و راه حلی موثر برای مقابله با بحران اقلیمی و کاهش انتشار گازهای کربنی توصیف کرد.

به گزارش برنا، «رافائل گروسی» روز چهارشنبه در این نشست بیان داشت: مشکل مشخص است؛ همه می‌دانیم که چالش مشترک چیست و تلاش می‌کنیم که به سرعت انتشارگازهای کربنی را کاهش دهیم.

وی انرژی هسته‌ای را راه حل موثری برای خروج از بحران تغییرات آب و هوایی و جایگزین مناسبی برای تامین انرژی در آینده توصیف کرد. مدیرکل آژانس در این باره سهم انرژی اتمی در تولید انرژی‌های پاکیزه در جهان را یک سوم توصیف کرد و افزود که این سهم در اقتصادهای پیشرفته بیشتر است. این درحالیست که به گفته او بسیاری از کشورهای جهان برای کاهش انتشارگازهای کربنی به استفاده از این انرژی روی آورده‌اند.

گروسی همچنین با اشاره به فناوری‌های جدید در تولید رآکتورهای هسته‌ای که نسبت به انواع سنتی کوچک‌تر هستند تصریح کرد که به این ترتیب امکان بهره‌برداری از انرژی اتمی به عنوان یک منبع پاکیزه در آینده تسهیل خواهد شد.

مدیرکل آژانس، انرژی اتمی را یک شیوه پایدار در توزیع انرژی‌های تجدید پذیر توصیف کرد و با اشاره به بحران اقلیمی جهان هشدار داد که زمان به سرعت در حال سپری شدن است. وی تصریح کرد: همه ما به انرژی‌های پایدار نیاز داریم، پس باید منطقی و عملگرا رفتار کنیم و در نظر داشته باشیم که انرژی اتمی بخشی از راه حل است.

گروسی در حالی این مطلب را بیان کرد که اثرات استفاده از انرژی‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، جنگل‌سوزی‌، آلودگی اقیانوس‌ها و ستیز انسان با طبیعت نمایان‌تر از همیشه شده است.

آب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها، تابستان‌های بسیار گرم و طولانی که منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها از استرالیا تا آمریکای جنوبی می‌شود، خشکسالی‌ها و سیلاب‌های شدید و شتاب روزافزون از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری تنها بخش کوچکی از تبعات گرمایش زمین است.

بانک جهانی هشدار داده در صورتی که تا سال ۲۰۵۰ چاره‌ای برای تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین نشود، ۱۵۰ میلیون انسان مجبور به ترک سرزمین خود خواهند شد.

نکته مهم اینکه سال ۱۹۹۰ میلادی میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن جهان حدود ۲۰.۵ میلیارد تن بود و طی سه دهه گذشته این رقم ۶۶ درصد رشد داشته است.

پنج سال پیش جامعه جهانی بعد از توقف طولانی، نهایتا به توافقی دست یافت که بر اساس آن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است؛ با این چشم‌انداز که جلوی گرم‌تر شدن بیش از ۲ درجه‌ای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی را تا پایان قرن حاضر بگیرند.

نشست امروز به همت مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی و رئیس دوره‌ای اجلاس تغییرات آب و هوایی از انگلیس به صورت مجازی برگزار شد.  در این نشست وزرای انرژی و اقلیمی ۴۰ کشور جهان که ۸۰ درصد جمعیت و انتشارگازهای گلخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهند در کنار موسسات، نهادها و سازمان‌های اقلیمی حضور داشتند.

انگلیس امسال میزبان دو نشست بین المللی سران گروه ۷ و تغییرات آب و هوایی است. بر اساس برنامه اعلام شده، نشست تغییرات آب و هوایی قرار است نوامبر امسال ( ابان - آذر ) در شهر گلاسکو برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز