سیلی ایران و چین بر صورت آمریکا

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۰۲:۰۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۵۸۹۵۶
سیلی ایران و چین بر صورت آمریکا
سنیه الحسینی نویسنده فلسطینی با انتشار مقاله ای در شماره امروز ( جمعه ) روزنامه فرامنطقه ای " رای الیوم " چاپ لندن تاکید کرد: سند جامع همکاری ، سیلی مستقیم ایران و چین به آمریکا بود.

به گزارش برنا، الحسینی از این سند به عنوان یک " خطر " برای رژیم صهیونیستی و همپیمانان منطقه ای این رژیم نام برد و نوشت : آنها سعی دارند تا جایگاه ایران را در منطقه خاورمیانه متزلزل نمایند. این سند باعث می شود تا ایران بتواند نقش خود را نمایان کرده و از موقعیت راهبردی آن بهره برداری نماید.

نویسنده فلسطینی با اشاره به اینکه "سند همکاری برای ایران و چین" الزام آور نیست ، خاطرنشان کرد: اما این سند راه را بر روی مشارکت راهبردی از نوع خاص خواهد گشود و همچنین با توافقنامه های دوجانبه متعدد و متنوع در آینده زمینه را برای ترسیم مشارکت یاد شده و مشروعیت بخشیدن به آن فراهم می آورد.

الحسینی به سیاست علنی و تنش زای فزاینده آمریکا در مورد ایران و چین طی سالیان گذشته اشاره و خاطر نشان کرد : این سند چارچوب بندی شده میان ایران و چین در واکنش به سیاست های آمریکا در مورد دو کشور ظرف مدت اخیر شکل نگرفت بلکه برعکس روند آن زمانی شروع شد که آژانس بین المللی انرژی هسته ای در اوایل سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ایران بر اساس توافق هسته ای به تعهداتش وفا کرده است و به دنبال آن تحریم های اعمال شده علیه ایران نیز لغو گردید.

وی ادامه داد: " شی جین پینگ " رئیس جمهور چین در همان سال رهسپار تهران شد و در پایان سفر خود در کنفرانس مطبوعاتی این مطلب را ابراز داشت. بیانیه مشترک رؤسای جمهور ایران و چین تاکید کرد که دو کشور در زمینه تنظیم سندی جهت سازماندهی رابطه میان دو کشور بر اساس یک دیدگاه راهبردی گسترده با هم به توافق رسیده اند. همچنین در سال گذشته میلادی زمان امضای سند همکاری میان دو کشور اعلام گردید و طی آن محمود واعظی مدیر دفتر رئیس جمهور ایران جزئیات این سند و زمان امضای آن را اعلام کرد.

این نویسنده فلسطینی " اصرار و پافشاری ایران و چین به ادامه دادن تلاش های خود در زمینه این سند و ادامه تبلور و استحکام بخشیدن به آن را  نشات گرفته از سیاست های سخت گیرانه آمریکا نسبت به تهران و پکن" دانست و نوشت: دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا به لحن خود علیه چین شدت بخشید و به همراه شماری از کشورهای غربی علیه مقامات برجسته چین به اتهام نقض حقوق بشر تحریم هایی اعمال کرد. علاوه بر همه اینها آمریکا با صراحت اعلام کرد که در برابر جاه طلبی های توسعه طلبانه چین ایستادگی خواهد کرد و هیچ گونه زمینه مشترکی برای تفاهم میان دو کشور وجود ندارد.

مقاله نویس رأی الیوم با اشاره به اینکه " ایران اعتماد خود را به آمریکا و کشورهای غربی از دست داده " تاکید کرد: همین امر باعث شد تا ایران به سمت شرق رو آورد .

الحسینی در ادامه به رویکرد غرب به طور کلی و آمریکا به طور خاص نسبت به ایران اشاره کرده و توضیح داد : آمریکا و همپیمانانش ظرف پنج دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران نارو زدند و هیچ گونه آمادگی جهت دستیابی به تفاهم با ایران از خود نشان نداد. کشورهای غربی طی دهه اخیر علیرغم امضای توافق هسته ی سال ۲۰۱۵ از سوی ایران روی خوش به این کشور نشان ندادند و حاضر نشدند قراردادهای مهمی با آن منعقد کنند و به دنبال آن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق از برجام به طور یک جانبه خارج شد و تحریم های آمریکایی سخت تر از مجازات های قبلی علیه ایران اعمال کرد .آمریکا حتی در سایه دولت جو بایدن رئیس جمهور فعلی همچنان در روابطش با ایران سخت می گیرد و از تهران می خواهد تا از تمامی اقدامات اتخاذ شده خود پس از خروج آمریکا از برجام صرف نظر کند آن هم قبل از آنکه بخواهد تحریم هایی را که بی دلیل علیه ایران اعمال کرده را لغو نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز