یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

برای دولت نهم و دهم اهمیتی نداشت که دولت و کشوری پویا داشته باشیم/ سازمان اسناد کتابخانه ملی در دولت قبلی از ۷۰۰ نیرو به ۱۲۰۰ نیرو رسید/ اگر هر کسی ساز خود را بزند انرژی‌ها همدیگر را خنثی می کنند

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۱۱:۴۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۵۹۳۳۷
برای دولت نهم و دهم اهمیتی نداشت که دولت و کشوری پویا داشته باشیم/ سازمان اسناد کتابخانه ملی در دولت قبلی از ۷۰۰  نیرو به ۱۲۰۰ نیرو رسید/ اگر هر کسی ساز خود را بزند انرژی‌ها همدیگر را خنثی می کنند
یک فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: اعتقاد من بر این است که برای دولت نهم و دهم اهمیتی نداشت که دولت و کشوری پویا و سرزنده داشته باشیم بلکه فقط می خواستند حجم زیادی از نیرو را وارد فضای اداره کشور کنند.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با ضعف های سیاسی در اداره کشور و آسیبی که به سبد رای مردم وارد شده است، عنوان کرد: صحبت از یک ساختار به معنای نوع مدیریت دولت ها در سال هایی است که بر سرکار هستند. به عنوان مثال مدیریت در دولت هفتم و هشتم به شدت افسار گسیخته بود و برای پیشبرد امور در طول دولت هفتم و هشتم می توانستیم با یک سوم و نیمی از این نیروها هم کشور را اداره کنیم اما دقیقا برخلاف این استاندارد کشور اداره شد و با گسستگی نیروها مواجه بودیم.

بروجردی تصریح کرد: برنامه سوم که مصوب دولت هفتم و هشتم بود در آن دوره اعلام کرد دولت موظف است هر ساله درصدی از نیروهای خود را کاهش بدهد و اجرایی شدن این مصوبه کمک شایانی به اداره کشور کرد و باعث شد، برخی از  وزارتخانه‌ها و نهادها در هم ادغام شدند و نهایتا به کوچک سازی ساختار کمک منجر شد. اما در دولت های نهم و دهم تلاش بر این بود که این نیروها به عرصه مدیریت و اداره کشور بازگردند و بازهم با حجم افسار گسیخته ای از نیروها مواجه شدیم و این اقدام دولت نهم و دهم به این معنا بود که مصوبه دولت قبل را نفی کردند.

بروجردی یادآور شد: اعتقاد من بر این است که برای دولت نهم و دهم اهمیتی نداشت که دولت و کشوری پویا و سرزنده داشته باشیم بلکه فقط می‌خواستند حجم زیادی از نیرو را وارد فضای اداره کشور کنند. بطور مثال سازمان اسناد کتابخانه ملی در ساختار خود ۷۰۰ پست داشت اما زمانی که دولت یازدهم آن را تحویل گرفت با ۱۲۰۰ نیرو روبرو شد. بسیاری با قراردادهای پژوهشی و پروژه ای و موقت و ... آمده بودند و در سازمان استخدام شده بودند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در مجموع به لحاظ ساختاری نمی توان گفت ضعف ما بیشتر حول محور چه مسائلی است. البته از لحاظ افسار گسیختگی ساختار در دولت روحانی شرایط بهتری داشتیم، رویکرد دولت روحانی بسیار سختگیرانه و منظبط بود و همه تلاش سازمان امور اداری و استخدامی این بود که نیروها بتوانند با یک تعریف مشخصی در جایگاه خود قرار بگیرند  بنابراین حرف از ۱۵ درصد کاهش نیرو مطرح بود. یکی از مواردی که به نظر من دولت آقای روحانی در آن موفق بود قاعده مند کردن قرارگیری نیروهای کارآمد در جایگاه خود بود، تا اصلی پذیرفته شده برای همه کسانی باشد که وارد عرصه می شوند.

او در رابطه با عوامل تاثیر گذار در توسعه کشور افزود: اگر کشور ما می خواهد در  شاخص‌های بین الملل رتبه ای پیدا کند باید به ملزومات آن برسیم. توازن در برداشت ها نکته ظریفی است که دست‌اندرکاران باید به آن توجه کنند. با گذشت ۴ دهه از  انقلاب باید بر تلاش همه نهادها بازبینی داشت تا ببینیم هر کدام چه اثر و موقعیتی در  جامعه  دارند. ما به اقتضای شرایط روز به برخی از این نهادها شکل دادیم مثلا در بحث های فرهنگی نهادهایی موازی هم کار می کنند و تجمیع آن می تواند اثر بخش باشد.

بروجردی افزود: اگر قرار است کشور به نقطه مطلوب برسد باید بازخوانی مجددی از  نهادها، سازمان ها و دستگاه ها صورت بگیرد و اقتضای وجودی آنها مورد بازبینی قرار بگیرد.

او با تاکید بر لزوم اصلاح قانون اساسی برای رفع برخی مشکلات کشور ادامه داد: در حال حاضر برخی از قوانین با شرایط کشور تعارض دارند  برخی از قوانین بر هم انطباق دارند و برخی از قوانین اصولا، کاربردی ندارند.

بروجردی با اشاره به نزدیکی انتخابات و لزوم تصمیم گیری درست مردم برای انتخاب فردی اصلح به عنوان رئیس جمهور آینده اضافه کرد: اعتقاد من بر این نیست که یک نفر به تنهایی بتواند کاری را برای بهبود شرایط فعلی از پیش ببرد، بهبود اوضاع و حرکت در مسیر توسعه عقل و خرد جمعی، یک تفاهم و همدلی می خواهد، شرایطی که بر جامعه ما حاکم است عمدتا سیاسی است و جهت گیری ها و سو گیری ها در انجام امور به مسائل وجه سیاسی داده است؛ اگر من مسئول بودم تعامل، گفتگو و همراه کردن دیگران در اداره کشور را به شکل یک رویه الزام می کردم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: اگر می خواهیم نظام ماندگار باشد و روی این مساله تاکیدی داریم باید در همه  تصمیم گیری ها تعامل داشته باشیم. اگر هر کسی ساز خود را بزند انرژی‌ها همدیگر را خنثی می کنند و عاید و حاصلی برای کشور نخواهد داشت. من اگر مسئول بودم گفتمان قالب را که بر اساس عرف بین الملل و براساس مصالح نظام و منافع و اراده و خواست مردم به بحث می گذاشتم تا خروجی آن که تقویت اذهان و افکار است به دست بیاید و از حاصل آن بهره لازم را ببریم. 9

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز