امیر حاتمی به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطر مین:

ایران در جنگ تحمیلی به بزرگترین قربانی مین تبدیل شد

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۱۸:۵۶:۱۳
کد خبر: ۱۱۶۰۵۰۹
ایران در جنگ تحمیلی به بزرگترین قربانی مین تبدیل شد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن نوشت: جمهوری اسلامی ایران به بزرگترین قربانی این معضل شوم تبدیل شده است.

به گزارش برنا، سرتیپ امیر حاتمی روز دوشنبه در پیامی به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق، مساحتی در حدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع از سرزمینش به ۲۰ میلیون انواع مین و مواد منفجره ساخته کشورهای مدعی حقوق بشر، آلوده شده و به بزرگترین قربانی این معضل شوم تبدیل شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: روز جهانی آگاهی از خطر مین، یادآور اقدامی ارزشمند برای توجه مضاعف به حیات، سلامت، جامعه و محیطی امن، برای زندگی بی‌دغدغه جامعه بشری بشمار می‌آید؛ محیطی که بارها از سوی انسان‌ها و دولت‌های متجاوز، مورد تهدید قرار گرفته است.

حاتمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران که با الهام از تعالیم الهی دین مبین اسلام، حرمت جان و کرامت انسان‌ها را به عنوان اصلی مهم قلمداد کرده و همواره پرچمدار صلح، ثبات و آرامش در منطقه و جهان بوده است، در طول هشت سال جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق، مساحتی در حدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع از سرزمینش به ۲۰ میلیون انواع مین و مواد منفجره ساخته کشورهای مدعی حقوق بشر، آلوده شده و به بزرگترین قربانی این معضل شوم تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: چه بسیار مردان، زنان و کودکان ایرانی که در طول سال‌ها جنگ تحمیلی و پس از آن، قربانی مین شدند، و چه بسیار ضررهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دیگری که بر جمهوری اسلامی ایران وارد شده و متاسفانه همان کشورهایی که در طول سال‌های جنگ علیه ایران به دولت عراق در همه زمینه‌ها از جمله مین‌های متنوع، کمک کردند، در سال‌های پس از جنگ نیز به هر بهانه‌ای از کمک به کشور ما برای برطرف کردن این معضل امتناع کرده و یاری تکنولوژیکی خود از مردم صلح دوست ایران را دریغ کردند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا و علیرغم این نفاق موجود، (روز جهانی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن) و عملیات مین‌زدایی بشردوستانه که حاصل آن، نجات جان کودکان، زنان و مردان بی‌گناه است را گرامی داشته و تمامی کشورها را به تلاش و همت و توجه بیشتر به این امر مهم دعوت می‌کند.

حاتمی افزود: به امید روزی که خشونت، تهدید و جنگ، از روابط انسانی رخت بربسته وانس والفت، توام با محبت و همدلی، جایگزین آن شود.

نظر شما