افشای بازداشت و شکنجه صدها یمنی ازسوی متجاوزان سعودی

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۲۰:۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۱۶۲۱۴۵
افشای بازداشت و شکنجه صدها یمنی ازسوی متجاوزان سعودی
یک سازمان حقوق بشری افشا کرد رژیم متجاوز سعودی صد‌ها شهروند یمنی را در زندان‌های غیرقانونی در داخل عربستان و یمن حبس و شکنجه کرده است.

به گزارش برنا،یک سازمان حقوق بشری «سام» (SAM) مستقر در ژنو، در گزارشی افشا کرد رژیم متجاوز سعودی صد‌ها شهروند یمنی را در اقدامی خودسرانه دستگیر و در زندان‌های غیرقانونی در داخل عربستان و یمن حبس و شکنجه کرده است.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود آورده است که یک تیم میدانی از این سازمان ده‌ها گروه را رصد کرده‌اند که توسط متجاوزان سعودی به‌صورت خودسرانه دستگیر و ناپدید شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز ازجمله «ابراهیم الشمسانی» افسر گارد ساحلی یمن، تحت شکنجه قرار گرفته و کشته شده‌اند.

پیش از این نیز عبدالقادر مرتضی، رئیس کمیته اسرای دولت نجات ملی یمن در مصاحبه با شبکه المسیره از کارشکنی مقامات سعودی در مسأله مبادله اسرا سخن گفت و اعلام کرد: «طرف سعودی نمی‌خواهد مبادله کاملی در زمینه اسرا صورت پذیرد؛ بلکه خواهان توافقی است که تنها شامل سعودی‌ها شود.»

سازمان حقوق بشری سام اعلام کرد ۸ زندان در حضرموت، المهره و الحد در جنوب یمن و نیز داخل عربستان تحت مدیریت سعودی‌ها قرار دارد. این در حالی است که شمار دقیق افراد دستگیر و یا ناپدید شده حاضر در این زندان‌ها به‌دلیل عدم ثبت اسامی این افراد در دست نیست.

این سازمان در گزارش خود از مقامات سعودی خواست تا نقض قوانین بین‌المللی و حقوق اساسی شهروندان یمن را پایان دهند و همه زندانیان یمنی را آزاد کنند. و از گروه متخصصان برجسته حقوق بشری خواست که پرونده بازداشتی‌های یمنی در زندان‌های سعودی را در گزارش‌های سالیانه خود ذکر کنند.

«توفیق الحمیدی» رئیس این سازمان حقوق بشری از مقامات سعودی خواست فورا کاری برای اطلاع از پرونده این بازداشتی‌ها و اعطای حقوق قانونی آن‌ها و حتی پرداخت غرامت عادلانه انجام دهند، و گفت: «نمی‌توانیم مسئولان یمنی را به‌دلیل این سکوت شرم‌آورشان و عدم دفاع از شهروندانشان سرزنش نکنیم.»

توفیق الحمیدی اعلام کرد از دیگر بازداشتی‌ها، صیادان یمنی هستند که گارد ساحلی یمن به دلایلی نامشخص آن‌ها را بازداشت و تحویل نیرو‌های سعودی داده است، حداقل یکی از این صیادان به دلیل شکنجه در زندان فوت کرده است.

برنی سندرز، سناتور ترقی‌خواه آمریکایی از نقش واشنگتن در جنگ یمن انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «جنگ عربستان در یمن با حمایت آمریکا، بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده است. در کنار همکارانم از دولت بایدن می‌خواهم که پایان دادن به محاصره یمن را مطالبه و این امکان را فراهم کند که کمک‌های به شدت مورد نیاز به این کشور وارد شود.»
 

نظر شما