بلینکن:

بازگشت جنگ داخلی افغانستان به نفع کسی نیست

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۲۱:۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۱۶۳۵۵۵
بازگشت جنگ داخلی افغانستان به نفع کسی نیست
وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه خروج از افغانستان نباید فرصتی برای تبدیل این کشور به پایگاهی برای تروریست‌ها شود، گفت: بازگشت جنگ داخلی افغانستان به نفع هیچ کسی نیست.

به گزارش برنا،آنتونی بلینکن روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی در پاسخ به سوالی که اتحاد جماهیر شوروی هم روزی از افغانستان خارج شد اما این کشور همچنان درگیر جنگ داخلی و حضور طالبان است، آیا خروج آمریکا هم باعث ایجاد وضعیت مشابه خواهد شد، این مطلب را مطرح کرد.

او درباره برنامه آمریکا برای خروج از افغانستان با توجه به اینکه مهلت یکم ماه مه عملی نیست، بدون مشخص کردن زمان‌بندی، مدعی شد رییس جمهوری آمریکا به بازگرداندن نیروها از افغانستان متعهد است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: همچنین متعهد است که افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای تروریست‌ها به ویژه آنهایی که آمریکا را هدف می‌گیرند، تبدیل نخواهد شد.

بلینکن اضافه کرد: هرگونه صلحی باید توسط خود افغان‌ها هدایت شود. تلاش ما بر این است که از طریق دیپلماسی طالبان و دولت افغانستان، بازیگران کلیدی دیگر وکشورهایی که در آنجا منافعی دارند را گرد هم آوریم تا بکوشند در این مسیر حرکت کنند.

او تاکید کرد: می‌دانیم که نه برای طالبان، نه برای دولت و نه برای مردم افغانستان، بازگشت به جنگ داخلی هیچ منفعتی ندارد.

وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه آیا آمریکا علیه چین اقدام نظامی خواهد کرد، افزود: من نمی‌خواهم درباره فرضیات صحبت کنم، اما اگر کسی بخواهد با زور وضع موجود را تغییر دهد یک اشتباه جدی خواهد بود، ما تعهد جدی داریم که تایوان بتواند از خود دفاع کند.

بلینکن درباره المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین که اخیرا رسانه‌های غربی به دنبال تاثیرگذاری بر دولت‌ها به منظور بایکوت آن هستند هم گفت: آمریکا هنوز در این موقعیت برای تصمیم‌گیری نیست و این حدود یک سال به المپیک مانده است. ما روی تحریم متمرکز نیستیم.

او افزود: آنچه ما روی آن متمرکز شده‌ایم گفت‌وگو و رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود، گوش دادن به نگرانی‌های آنها هستیم.

وزیر خارجه آمریکا اعتقاد خود را تکرار کرد که رفتارهای چین با اقلیت اویغور به معنای اقدام به نسل کشی است و مدعی شد: ما باید بتوانیم در محکومیت اتفاقات رخ داده و آنچه که در حال انجام است، یک صدا صحبت کنیم و جهان را گرد هم آوریم.

بلینکن اظهار کرد: ما باید اقدامات مشخصی را انجام دهیم تا مطمئن شویم هیچ یک از شرکت‌های ما مواردی را که می‌توانند برای سرکوب جمعیت از جمله جمعیت اویغور، استفاده شوند، در اختیار چین قرار نمی‌دهند.

او در عین حال تامین منافع آمریکا را تعیین کننده روش تعامل با چین دانست و گفت: ما باید ببینیم بهترین راه برای پیشرفت موثر منافع و ارزش‌های ما چیست؟ و وقتی نوبت به چین می رسد، ما باید بتوانیم در مناطقی که این منافع در آنها دخیل است با چین معامله کنیم، حتی اگر با قاطعیت در برابر نقض فاحش حقوق بشر یا موارد مشابه ایستادگی کنیم.

وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از انباشت نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین هم اظهار کرد: آمریکا به دنبال اعمال هزینه بر روسیه به خاطر تهاجم در دنباس و کریمه است.

وزیر خارجه آمریکا این انباشت نیرو را بیشتر از زمان ورود به کریمه توصیف کرد و افزود: ما با شرکا و متحدانمان در اروپا در تماس نزدیک هستیم که نگرانی مشترکی داریم.

بلینکن ادامه داد: رئیس جمهوری بایدن روشن کرده است که اگر روسیه به صورت بی‌پروا اقدامی انجام دهد، پیامد آن هزینه‌ دربرخواهد داشت. ما با متحدانمان در این زمینه منافع مشترکی داریم و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنیم.

او اضافه کرد: اگر روسیه به اقدامات بی‌پروایانه خود ادامه دهد، روسیه باید متحمل پیامدها و هزینه‌های آن شود.

وزیر خارجه آمریکا درباره ویروس کرونا و واکسن آن هم گفت: من فکر می‌کنم چین می‌داند که در مراحل اولیه کووید، آنچه را که لازم بود انجام نداد، در زمان واقعی که امکان‌ دسترسی به متخصصان بین‌المللی را فراهم سازد، در زمان واقعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، در زمان واقعی برای ارائه شفافیت واقعی.

بلینکن افزود: تا زمانی که اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان واکسینه نشوند، این ویروس همچنان برای ما دردسر ساز خواهد شد. تا زمانی که ویروس در جایی تکثیر شود، می‌تواند جهش داشته باشد و سپس به سمت به ما بازگردد.​

نظر شما
پرونده ویژه