یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نشانه‌هایی از هیجان و شور انتخاباتی نمی‌بینیم/ مرزهای عجیب و غریب و دیوارهای قطور و بلندی میان جناح‌ها وجود دارد/ فضا کلاب هاوس به نفع جریان اصلاحات است

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۵:۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۱۶۳۹۷۱
نشانه‌هایی از هیجان و شور انتخاباتی نمی‌بینیم/ مرزهای عجیب و غریب و دیوارهای قطور و بلندی میان جناح‌ها وجود دارد/ فضا کلاب هاوس به نفع جریان اصلاحات است
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فضای انتخاباتی کشور بسیار یخ زده است و برخلاف زمستان 99 که بارندگی ها قطع شد و برف و یخی نداشتیم متاسفانه یخ آن به انتخابات منتقل شده و فضا خیلی بی روح است.

به گزارش برنا، متن گفت و گوی «محمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

ارزیابی شما درباره فعالیت شبکه جدید کلاب هاوس چیست. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی فعالیت های رسانه ای در دوره انتخابات کمک به افزایش مشارکت مردم است رسانه ها و سیاسیون از این فضابرای مشارکت چه استفاده ای می توانند داشته باشند؟

این اتفاق در این دوران برای انتخابات یک فرصت و نعمت بسیار مهمی باید تلقی شود. فضای انتخاباتی کشور بسیار یخ زده است و برخلاف زمستان 99 که بارندگی ها قطع شد و برف و یخی نداشتیم متاسفانه یخ آن به انتخابات منتقل شده و فضا خیلی بی روح است. نشانه هایی از هیجان و شور انتخاباتی نمی بینیم.

من در سال 96 معاون ستاد روحانی بودم و هم سال 76 مسئولیت در ستاد خاتمی را داشتم. در آن سال ها هم چنین فضایی بود ولی کاندیداها در فروردین ماه نشست و برخاست، گفتگو، جلسات برگزار و رفت و آمد به شهرستان ها داشتند اما اکنون کرونا به کل سامانه ها ضربه وارد کرده است. ورود کلاب هاوس به صحنه و تفاوتش با سایر سامانه ها و اپلیکیشن ها یک نیاز روز است.

 گفت و گو حالت مونولوگ ندارد و همه می توانند موافق و مخالف و در داخل و خارج با یکدیگر صحبت کنند. به نظر می‌آید کسی چنین تحولی را باور نمی کرد  ولی به نظر من یک تحول اساسی متفاوت با سایر تحولات در حوزه فناوری و اطلاعات است. می بینیم مردم تا ساعت 3 نیمه شب پای جلسات هستند، جلساتی که گاهی اوقات یک ساعت هم نمی شد مردم را نگه داشت.

رخداد عجیبی است و فعلا برای ایرانیان یک فرصت است، برای دیگر کشورها ممکن است که از قبل ابزارهایی داشتند ولی یک تحول بسیار گسترده در حوزه دیجیتال در دوره کرونا در ایران رخ داد و مردم را از تنهایی و نگرانی خارج کرد و امکان تماس و ارتباط بین خانواده ها و دوستان و بخش های مختلف را فراهم کرد. خود این رخداد جدید هم به نظر می آید یک طبقه به این ظرفیت اضافه کرد و آن هم این است که امکان گفتگوی رو در رو و همه جانبه فراهم شده است.

 به نظر می آید که این یک گام به سمت دموکراسی و رفع دیوارهای کاذب است. در جامعه ما متاسفانه مرزهای عجیب و غریب و دیوارهای قطور و بلندی بین جناح ها، بخش ها، اقوام و داخل و خارج وجود دارد و هنوز ابعاد آن ناشناخته است ولی من در این چند روز بخشی از وقتم را به مراجعه و دیدن این اتاق ها و شنیدن سر کردم؛ به نظرم می آید یک رخداد عجیب و متفاوت با گذشته است. 

آیا کلاب هاوس می تواند عامل تعیین کننده انتخابات باشد؟

طبیعتا نه به مفهوم تعیین کننده ولی خوب موثر است، به نظر می آید این شبکه اجتماعی همه خلاء ها، ضرورت ها و نیازهای گذشته و موانع را رفع کرده است. در این شرایط انگیزه احزاب و فعالین کم شده بود هم اینکه ریسک برگزاری جلسات بالا رفته بود. وقتی در گذشته جلساتی داشتیم ریسکی که داشت این بود که آیا می آیند، آیا دعوت ها جواب می دهد. گاهی در انتخابات به خصوص متینگ هایی که می گذاشتیم تا نیم ساعت بعد از شروع جلسه باورمان نمی شد که چه رخ می دهد اما یک دفعه می دیدیم که موج و جمعیت آمد.

در حال حاضر بدون کمترین هزینه یک اتاقی را معرفی می کنند و نهایت 10دقیقه می نشینند اگر نیامدند تعطیل می کنند. به نظر می‌آید کلاب هاوس خیلی هزینه ها و ریسک مهمان ها را کاهش و تنوع را افزایش داده است. برای همه فرصت ایجاد کرده و مثل بقیه سامانه ها و اپلیکیشن ها یک عده مثل فیلتر بازان و کاسبان فیلتر هم ممکن است به صورت نادرست استفاده کنند و فضا را تنگ کرده و بخواهند دغدغه ایجاد کنند اما در مجموع این شبکه بخش قابل توجهی از تعامل، تبادل و ارتباط ها را تسهیل کرده است.

این پلتفرم در ساختن چهارچوب های تصمیم گیری برای رای دهندگان چه نقشی دارد؟

من فکر می کنم همین اتاق هایی که ظرف یکی دو روز اخیر برگزار شد به نوعی اقبال و زمینه اجتماعی را برای کاندیداها تسهیل کرد که در گذشته از طریق نظرسنجی و اظهارنظر و احزاب موثر بود اما الان با دعوتی که صورت می گیرد، خود مشارکت کنندگان و حاضرین و موافقین و مخالفین نظرسنجی انجام می دهند. اتاق موافق و مخالف همزمان برگزار می شود بدون اینکه کسی بتواند مانع کار دیگری شود زیرا در گذشته این جریان ها خودسر و آتش به اختیار می ریختند و مانع می شدند و جلسه را بر هم می زدند.

اما هنوز زود است در خصوص میزان تاثیر، اظهارنظر کرد اما حتما تاثیرگذار است. واقعیت این امر که تا کجا اینها تاثیرگذار خواهد بود نیاز به زمان دارد. احتمالا این فضا به نفع جریان اصلاحات خواهد بود دلیلش این است که الان گفت و گوها و زمزمه هایی در مورد فیلتر وجود دارد که معلوم است اگر جریان مقابل احساس می کردند که این فضا به نفعشان است حرف از فیلترینگ نمی‌زدند. دو طرف در اتاق های مشترک شرکت می‌کنند و پایه های این کار بیشتر در مسیر توسعه دموکراسی، رفع محدودیت و انحصار است.

به نظر شما جریان اصولگرا به دنبال فیلترینگ کلاب هاوس است؟

معلوم است اگر جریان مقابل احساس می کردند که این فضا به نفعشان است حرف از فیلترینگ نمی‌زدند. مگر می شود اصلاح طلبان پیشنهاد فیلترینگ بدهند.

نظر شما
پرونده ویژه