رئیس سیا:

مجموعه‌ای از توانایی‌های آمریکا در افغانستان می‌ماند

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۲۲:۵۸:۲۶
کد خبر: ۱۱۶۵۳۱۲
مجموعه‌ای از توانایی‌های آمریکا در افغانستان می‌ماند
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) خروج نیروهای این کشور و ائتلاف از افغانستان را به طور جدی خطرناک دانست و گفت مجموعه‌ای از توانایی‌های ما برای مقابله با تروریسم باقی خواهد ماند.

به گزارش برنا،  ویلیام برنز روز چهارشنبه در کمیته اطلاعات سنای آمریکا که به همراه سایر مقامات اطلاعاتی این کشور برای تشریح تهدیدهای جهانی برگزار شده بود، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ما باید درباره ظرفیت تروریسم در افغانستان دید باز داشته باشیم. القاعده و داعش در افغانستان همچنان قصد دارند توانایی خود را برای حمله به آمریکا چه در منطقه و غرب و حتی در داخل کشور احیا ‌کنند.

رئیس سیا ادامه داد: پس از سالها فشار ضد تروریسم مداوم، واقعیت این است که امروز هیچ یک از آنها توانایی‌ها را ندارند. با این حال، گروه‌های تروریستی دیگری همچون القاعده در شبه جزیره عربستان یا در جاهای دیگر جهان، تهدید جدی‌تری هستند.

برنز اضافه کرد: واضح است که توانایی ما در کنترل این تهدیدات داعش یا القاعده در افغانستان توسط ارتش ائتلاف در زمین و هوا که با اطلاعات ارائه شده توسط سیا و سایر شرکای اطلاعاتی پشتیبانی می‌شد، بسیار مفید بوده است،

وی درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم گفت: واقعیت این است که پس از خروج، هر زمان که فرا رسد، سیا و همه شرکای ما در دولت ایالات متحده، مجموعه‌ای از توانایی‌ها را حفظ می‌کنند که برخی از آنها باقی مانده است و برخی از آنها را تولید خواهیم کرد که می‌توانند در پیش‌بینی هر تلاش مجددی از سوی آنها(تروریسم) کمک کنند.

رئیس سازمان سیا افزود: متغیرهای دیگری در مورد بازسازی نقش طالبان وجود دارند. سالها علیه داعش در افغانستان بجنگند و شما را به عنوان یک رقیب ایدئولوژیک بسیار قدرتمند ترک کنند، آنها موظفند اطمینان حاصل کنند که القاعده دیگر هرگز قادر به استفاده از افغانستان به عنوان بستری برای توطئه خارجی نخواهد بود. همچنین مساله ادامه ظرفیت دولت افغانستان با پشتیبانی در مبارزه با تروریست است.

برنز بر نقش همسایگان افغانستان در مقابله با حضور سران یا نیروهای تروریست‌ها در ۶ منطقه این کشور تاکید کرد و گفت: در مورد خروج نیرو از افغانستان خطرات جدی قابل ملاحظه وجود دارد اما ما بسیار سخت کار خواهیم کرد، سیا با همه شرکای ما سعی می‌کنیم نوعی هشدار استراتژیک به دیگران در دولت ایالات متحده ارائه دهیم که آنها و ما را قادر می سازد در صورت شروع تهدید، مورد توجه قرار گیرند.

 

نظر شما
پرونده ویژه