فرافکنی آمریکا از تصمیم ایران برای غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۰:۲۳:۳۸
کد خبر: ۱۱۶۵۳۳۱
فرافکنی آمریکا از تصمیم ایران برای غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم
آنتونی بلینکن عصر چهارشنبه در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در بروکسل این مطلب را در پاسخ به سوالی مطرح کرد.

به گزارش برنا، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی فرافکنانه و نادیده گرفتن عامل و مسئول خرابکاری تروریستی در سایت هسته‌ای نطنز، تصمیم مقابله‌ای ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصد را تحریک‌آمیز توصیف کرد.

وی مدعی شد: ما اقدام تحریک‌آمیز غنی سازی ۶۰ درصد را بسیار جدی می‌گیریم و ۱+۵ باید در رد این اقدام متحد باشد. این گام، جدی بودن ایران در مورد مذاکرات هسته‌ای را زیر سوال می‌برد و این مهم است که بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی چگونه است.

وزیر خارجه آمریکا که فراموش کرده است این دولت آنها است که از برجام خارج است و متحد اصلی آنها در خاورمیانه، مسئول حمله تروریستی بی‌پروایانه به سایت هسته‌ای نطنز است که می‌توانست آثار انسانی و زیست محیطی خطرناکی داشته باشد، اظهار کرد: ما در یک روند سازنده دیپلماتیک شرکت کردیم، هفته پیش در وین بودیم.

بلینکن افزود: فکر می‌کنم آمریکا به خوبی جدی بودن خود را نشان داده است و اکنون ایران باید آن را نشان دهد. این بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به شکلی دائمی و تایید پذیر است. ما مصمم هستیم که این روند را ادامه دهیم اما سوال جدی این است که آیا ایران هم آماده است؟

القاعده در افغانستان به شدت تضعیف شده است

وی درباره خروج آمریکا از افغانستان هم گفت: جهان به شدت در ۲۰ سال گذشته تغییر کرده است و باید راهبرد خودمان را برای چالش‌های آتی نه ۲۰۰۱ آماده کنیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما به اتفاق وارد شدیم، به اتفاق کار کردیم و به اتفاق خارج خواهیم شد. ما نیروهایمان را مسئولانه و ایمن خارج خواهیم کرد.

بلینکن ادامه داد: ما حمایت از مردم افغانستان را ادامه خواهیم داد و نسبت به ظهور مجدد تروریسم هشیار خواهیم بود. ما طالبان را نسبت به تهدیدهای تروریستی مسئول می‌دانیم.

وی اضافه کرد: این حقیقت که ما نیروهایمان را از افغانستان خارج  می‌کنیم اما به معنای عدول از تعهد مداوم ما به توسعه و ارسال کمک بشردوستانه به افغانستان نیست.

نظر شما
پرونده ویژه