رئیس جمهور:

همین امروز می‌توانیم غنی سازی ۹۰ درصد را انجام دهیم/ مسیر را برای بمب اتم هموار نمی‌کنیم/ شما به تعهدات برگردید غصه غنی سازی ایران را نخورید

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۱۱:۲۵:۵۵
کد خبر: ۱۱۶۵۴۶۵
همین امروز می‌توانیم غنی سازی ۹۰ درصد را انجام دهیم/ مسیر را برای بمب اتم هموار نمی‌کنیم/ شما به تعهدات برگردید غصه غنی سازی ایران را نخورید
رئیس جمهور گفت: اروپا اظهار نگرانی خود برای غنی سازی 60 درصدی ایران را اینگونه تعبیر کرده است؛ غنی سازی 60 درصدی یعنی با یک حرکت به 90 درصد رسیدن، اما مسیر را برای بمب اتم هموار نمی کنیم این اشتباه محض شما است.همین امروز هم می توانیم غنی سازی نود درصد را انجام دهیم اما از اول اعلام کردیم که فعالیت هسته ای ایران صلح امیز است و به دنبال بمب هسته ای نیستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی صنعت پتروشیمی وزارت نفت در استان های فارس، بوشهر و مرکزی اظهار داشت: تامین واکسن مورد نیازو واکسیناسیون تعداد بیشتری از مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و با افزایش واکسیناسیون می توانیم سلامت مردم را تضمین کنیم، هر شرکت و یا فردی توان واردات واکسن را دارد برای این کاراقدام کند و اگر در این راه با مشکلی مواجه بود مستقیم با دفتر رئیس جمهور مکاتبه کند.

دکتر روحانی درخصوص تلاش دولت برای رفع تحریم ها با بیان اینکه امروز سربازان خط مقدم دیپلماسی برای مذاکره در وین هستند، گفت: مهم نیست که دشمن چه زمانی سر عقل می آید و به قانون بر می گردد اما یقین داریم که راهی جز این برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند وجود ندارد و تنها راه موجود برگشتن کامل به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و اجرای کامل تعهدات برجام است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بعد از اجرای کامل تعهدات از سوی آمریکا ما هم پس از راستی آزمایی که زمان زیادی طول نخواهد کشید، به تعهدات خود بازخواهیم گشت، اظهار داشت: نگرانی از آغاز غنی سازی 60 درصد در ایران و آنچه در سر شما وجود دارد مبنی بر اینکه ما درحال هموار کردن مسیر برای تولید بمب هستیم، کاملا اشتباه است.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما همین امروز هم می توانیم غنی سازی 90 درصد را انجام دهیم اما پای حرف خود ایستاده ایم و دنبال بمب اتم نیستیم ، این شما هستید که بمب اتم ساختید و ذخیره کردید وهمچنان هم بمب می سازید، این کار شماست، ما را متهم به ساخت بمب نکنید، فعالیت های ایران کاملا صلح آمیز است.

رئیس جمهور تاکید کرد: شما لازم نیست غصه این چیزها را بخورید، به تعهدات خود عمل کنید و به قانون برگردید، ایران در عمل نشان داده که وقتی قول می دهد، قولش مردانه است و به آن عمل می کند، اما شما نشان داده اید که قولتان بی اعتبار است ، درمورد ایران نگران نباشید، ایران مردانه حرف می زند ،با اخلاق حرکت می کند و به تعهدات خود پایبند است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت در 100 روز پایانی فعالیت، بیشترین تمرکز خود را صرف مقابله با کرونا و به ویژه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون خواهد کرد، گفت: اولویت اول خرید و واردات واکسن، واکسیناسیون و در مرحله بعد در ماه‌های بعدی نیز کمک برای به ثمر نشستن واکسن‌هایی است که در داخل به دست متخصصان کشورمان ساخته می‌شود.

دکتر روحانی افزود: اگر بتوانیم در سطح وسیعی به 60 الی 70 درصد مردم واکسن تزریق کنیم، در واقع این زنجیره را قطع کرده و سلامت مردم را تضمین کرده ایم ولو اینکه این ویروس باز هم باشد و جولان دهد. نمی‌توانیم لزوما منتظر بمانیم تا واکسن داخلی به تولید انبوه برسد و باید واکسیناسیون را در همین فصل بهار با وارد کردن واکسن به طرق مقتضی به شکل گسترده به پیش ببریم. البته پروتکل‌های بهداشتی را بعد از واکسیناسیون نیز همچنان باید مراعات کنیم.

رئیس جمهور تلاش برای اتمام طرح‌های مهم تولیدی را که در 100 روز باقیمانده از زمان دولت دوازدهم امکان افتتاح آنها وجود دارد، اولویت دیگر دولت برشمرد و اظهار داشت: در بخش پتروشیمی در این دولت اقدامات ماندگاری انجام شده و اینکه توانستیم در مدت یکسال و چند ماه گذشته با وجود تحریم و فشارهای حداکثری، 25 میلیون تن، تولید محصولات پتروشیمی را افزایش دهیم، اقدامی بزرگ و یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است.

دکتر روحانی موضوع مهم دیگر مورد توجه در ایام پایانی دولت دوازدهم را معیشت مردم عنوان و تصریح کرد: در آغاز ماه رمضان یک بسته حمایت معیشتی جدید ویژه این ماه پرداخت کردیم که از قبل قول داده بودیم و باز هم تا پایان دولت تلاش خواهیم کرد برای معیشت مردم هر کاری از دست‌مان بر می‌آید انجام دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه صنعت نفت کشور همواره در تاریخ و در مقاطع مختلف درخشیده است، خاطرنشان کرد: در این دولت و در دهه پایانی قرن و دهه چهارم انقلاب اسلامی، 2 بار در دنیای سیاست و دیپلماسی به میدان آمدیم و هر 2 بار دشمنان‌مان را شکست دادیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر بگوییم این دهه، دهه پیروزی و نجات ملی است اشتباه نگفته ایم، افزود: اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت و جهش در تولید و توسعه کشور بوده، ناصواب نگفتیم و یکی از کارهای  بسیار عظیم و بزرگی که در این دهه انجام شده مربوط به بخش نفت است.

رئیس جمهور ادامه داد: کشف 53 میلیارد بشکه‌ای در منطقه نام‌آوران، توسعه عظیم میدان‌های نفتی و گازی و پایان یافتن تقریبی پروژه‌های عسلویه و پارس جنوبی، خط لوله گوره به جاسک، اجرای مرحله دوم جهش در تولید محصولات پتروشیمی و به ویژه افتتاح پالایشگاه عظیم گازی بیدبلند و رساندن گاز به استان سیستان و بلوچستان، بخشی از اقدامات شاخص در حوزه وزارت نفت در سال‌های گذشته تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌های بی‌سابقه بوده است.

دکتر روحانی همچنین به افتتاح دو طرح فناورانه امروز در حوزه نفت و گاز اشاره و اضافه کرد: در این دولت تحول بسیار عظیمی در زمینه فناوری نفت و گاز انجام گرفته است. تا آغاز دولت یازدهم 14 هزار روستای کشور از نعمت گاز برخوردار بودند که امروز این تعداد به 33 هزار روستا رسیده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمن در سه سال جنگ اقتصادی تلاش کرد به هر روش ممکن صادرات کشور به ویژه فروش نفت و تامین ارز را محدود کند، اما صادرکنندگان محصولات غیرنفتی در این عرصه ورود کرده و نقشه دشمن را ناکام گذاشتند. صادرات محصولات پتروشیمی یکی از اصلی‌ترین منابع تامین ارز کشور در ایام تحریم بود که بر اساس گزارش‌ها 90 درصد ارز عرضه شده در سامانه نیما از محل درآمدهای ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشحالم که امروز شصت و سومین افتتاح پنج‌شنبه‌ها را داشتیم. در سال تولید، پشتیبانی ها و همچنین مانع‌زدایی‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد که دولت تا آخرین روز و آخرین ساعت همه توان خودش را برای حرکت در زمینه پایان طرح‌ها بکار ببرد.

قبلاً هم اشاره کردم که برای ماه های پیش رو 4 هدف مهم داریم. کم‌کم می‌توانیم بگوییم در صد روزه پایانی - چند روز دیگر می‌رسیم به صد روزه پایانی - ما در صد روز پایانی، هم باید برای سلامت مردم و مسأله مبارزه با کرونا اقدامات بسیار جدی‌تری انجام دهیم که البته یک بخشی از این اقدامات مربوط به واکسن می‌شود.

خرید و واردات واکسن، واکسیناسیون در کشور و البته در مرحله بعد در ماه‌های بعد برای به ثمر نشستن واکسن‌هایی که در داخل به دست عزیزان ساخته می‌شود تا مردم شرایطی را احساس کنند که آرامش بیشتری داشته باشند.اگرمردم واکسن تزریق کنند و بتوانیم در سطح وسیعی واکسن تزریق کنیم- 60 الی 70 درصد مردم - در واقع این زنجیره را قطع کردیم و سلامت مردم را تضمین کرده ایم ولو اینکه این ویروس باز هم باشد و جولان دهد.

البته پروتکل‌های بهداشتی را بعد از واکسن همچنان امسال باید مراعات کنیم و برای ما مهم است همه پروتکل‌های بهداشتی. پس در این صد روز این مسأله اول ما است. مسأله مقابله جدی‌تر با ویروس کرونا، مخصوصاً جهش اخیرش که نوع انگلیسی است و بسیار خطرناک است.

مورد دوم شکستن تحریم است که الان سربازان مقدم دیپلماسی ما در وین هستند و تلاش می‌کنند. برای ما مهم نیست که دشمن کی به عقل برمی‌گردد و کی در برابر قانون تواضع می‌کند. اما یقین داریم که راهی جز این برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند، وجود ندارد.

تنها راه موجود این است که به طور کامل به قطعنامه 2231 و توافق برجام برگردند و البته اگر آنها به طور کامل به برجام برگردند، بلافاصله بعد از یک راستی‌آزمایی‌هایی که زمانش خیلی طول نمی‌کشد، ما هم به کلیه تعهدات برجامی بر می گردیم. بنابراین این اظهار نگرانی که در اروپا و آمریکا می‌شود برای اینکه ما داریم غنی‌سازی 60 درصد را در ایران آغاز می‌کنیم و بعضی از آنها تعبیر کردند، 60 درصد یعنی با یک حرکت به 90 درصد رسیدن. فرض کنید ما 90 درصد غنی‌سازی کنیم، آنی که در کله شما است که ما مسیر را هموار می‌کنیم برای بمب اتم، این اشتباه محض شماست.

60 درصد هم اگر انجام دهیم. البته قبل از آن هم می‌توانستیم 60 درصد را انجام دهیم، همین امروز هم می توانیم غنی‌سازی 90 درصد را انجام دهیم. اگر اراده کنیم همین امروز 90 درصد را غنی‌سازی می‌کنیم. اما از اول اعلام کردیم و پای حرف‌مان ایستادیم. فعالیت‌های هسته‌ای ما کاملاً صلح‌آمیز است. دنبال بمب هسته‌ای نیستیم این شماها هستید که سال‌ها دنبال بمب هسته‌ای بودید، انبار کردید، ذخیره کردید و حالا هم هر ساله بمب‌های جدید می‌سازید.

این اتهام روی پیشانی شماست، نمی‌خواهد راجع به ملت ایران و دولت ایران حرف بزنید، اما در عین حال هر روزی که شما به تعهدات برجام برگردید ما هم بلافاصله به تعهدات برمی‌گردیم و شما می‌دانید در تعهدات برجام تا پایان زمان برجام هر مقدار که باقیمانده، غنی‌سازی ما 3.67 بیشتر نخواهد بود. به همان برمی‌گردیم یعنی همان 60 درصد و 20 درصد هم متوقف می‌شود. شما برگردید به همه تعهدات غصه این چیزها را نخورید می‌بینید در یک زمان کوتاهی بعد از اجرای تعهدات ایران به تمام تعهدات خودش پایبند است.

ایران در عمل نشان داده وقتی قول می‌دهد، قولش مردانه است. شماها متأسفانه نشان دادید که وقتی قول می دهید، قول‌تان قول بی‌اعتباری است. بنابراین راجع به ایران نمی‌خواهد نگران باشید. ایران مردانه حرف می‌زند، مردانه کار می‌کند، با اخلاق حرکت می‌کند. سخنی که می‌گوید در چارچوب سخن خودش پایبند است. پس این هم موضوع دوم.

موضوع اول سلامت مردم، موضوع دوم شکستن تحریم، موضوع سوم پایان بخشیدن به طرح‌های مهم تولیدی که در 100 روز پیش رو برای ما امکان‌پذیر است، از جمله در پتروشیمی که کار بسیار عظیم و بزرگی در سال 99 انجام گرفته و برخی از آنها نیز در همین صد روز پیش روی ما انجام می‌گیرد.

اینکه در یک سال و چند ماه بتوانیم تولید پتروشیمی‌مان را 25 میلیون تن اضافه کنیم، این یکی از افتخارات بزرگ تاریخ ایران است.همه کشورهای منطقه ایران را ببینند، کشوری که در اوج تحریم دشمن، در جنگ اقتصادی، در کرونا، موفق شد بزرگترین جهش را در تولید پتروشیمی در عرض یک سال و چند ماه در افتتاح‌های مختلف که البته کارهایش را از چند سال پیش آغاز و شروع کرده بود به افتتاح برساند و این افتخار بسیار بزرگی برای ماست. البته در بخش‌های دیگر هم فعالیت را انجام خواهیم داد تا روز آخر ان‌شاء الله.

مهم اینکه ریل‌گذاری‌های لازم را برای دولت بعدی انجام دادیم. یعنی الان راه آماده است 30 الی 40 درصد گاهی 70 درصد راه آماده است آن 30 درصد باقی مانده را هم دولت بعدی ان‌شاء الله انجام می‌دهد و مردم ایران از پایان آن طرح‌های دیگر هم بهره مند می شوند .

 و مورد چهارم همانطور که قبلاً گفتم معیشت مردم است برای این صد روز آینده و همانطور که مردم مستحضرند آغاز ماه رمضان یک بسته حمایت معیشتی جدید ویژه ماه رمضان پرداخت کردیم از قبل قول داده بودم و باز هم تلاش خواهیم کرد تا پایان دولت برای معیشت مردم هر کاری از دست‌مان بر می‌آید انجام خواهیم داد و داریم انجام می‌دهیم.

در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بخش تأمین اجتماعی کارهای خوبی انجام می‌گیرد و اعلام می‌شود و بنابراین هر کاری از دست ما بر بیاید برای راحتی مردم و معیشت مردم انجام می‌دهیم.

در اینجا 2 نکته را می‌خواهم بگویم یکی اینکه صنعت نفت ما همواره در مقاطع مختلف تاریخ درخشیده است. هر مقطعی به یک صورت و در این سال‌های اخیر، دهه 90 و دهه پایانی که به 1400 رسیدیم که این دهه 90 برای دولت یازدهم و دوازدهم است تقریباً جز یکی دو سال اول، یک سال و خرده‌ای از آن بگذریم همه‌اش برای این دولت است.

در این دولت که باید دهه چهارم انقلاب اسمش را بگذاریم، بگوییم دهه 60 دهه جنگ بود، دهه 70 مثلاً دهه سازندگی بود و بعد تحولاتی که داشتیم در دهه 80 و دهه 90، دهه‌ای بود که 2 بار در دنیای سیاست و دیپلماسی به میدان آمدیم و در 2 بار دشمنان‌مان را شکاندیم، اگر بگوییم این دهه، دهه پیروزی و نجات ملی است اشتباه نگفتیم، اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت در کشور بوده و جهش بوده در تولید و توسعه کشور ناصواب نگفتیم، کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفت یک بخشی از این کارها، مربوط به بخش نفت ما است.

در بخش نفت که پتروشیمی را محصول همان قرار می‌دهیم کار عظیم و بزرگی انجام گرفت. از کشف 53 میلیارد بشکه‌ای در منطقه‌ای که نام‌گذاری شد به نام نام‌آوران، از این گرفته تا توسعه عظیم میدان‌های نفتی و گازی تا تقریباً پایان دادن به پروژه‌های عسلویه و پارس جنوبی که البته مقدار کمی باقی مانده ولی پروژه‌های اساسی آن جمع شده است و تا کار عظیم و بزرگ لوله‌ گره‌جاسک تا کارهای عظیم پتروشیمی و مخصوصاً جهش دوم و مخصوصاً پالایشگاه عظیم گازی بیدبلند و همچنین طرح‌های دیگری که داشتیم، من‌جمله در تحقیق، توسعه و نوآوری، الان دیدیم در کاتالیست‌ها که در فناوری هم در این زمینه یک حرکت بسیار خوبی را در بخش‌های مختلف نفت انجام دادیم، خودمان رفتیم با آقای مهندس زنگنه و شاهد بودیم که کمپرسورهای عظیم به دست ایرانی ها ساخته می‌شود که اینها را قبلاً به خارج محتاج بودیم.

یک تحول بسیار عظیمی در زمینه فناوری نفت و گاز انجام گرفته است. فلرها یکی از آرزوها بود که جمع شود و محیط زیست پاک شود و این کار بزرگ دارد انجام می‌گیرد بخش بزرگی‌اش در همان پالایشگاه گازی بیدبلند بود که انجام گرفت که این کار ارزشمند و بزرگ است و همچنین مسأله روستاها، رساندن گاز به روستاها، کار عظیمی بود.

مردم ما می‌دانند تا آغاز دولت یازدهم 14 هزار روستا گاز داشتند و امروز داریم می‌رویم به مرز 33 هزار روستایی که گازدار شدند. استان سیستان و بلوچستان گاز نداشت گازرسانی را نسبت به این استان انجام دادیم.

نکته آخری که می‌خواهم تأکید کنم این است که در این 3 سال جنگ اقتصادی، دشمن می‌خواست که ما را از ارزآوری محروم کند و می‌خواست جلوی فروش نفت را بگیرد. فکرش هم این بود که دولت از کجا ارز دارد اگر می‌خواهد ارزی را تهیه کند که به وسیله این ارز اگر کالای ضروری است می‌خواهد وارد کند مواد اولیه‌ای اگر لازم است. جنسی اگر لازم است وارد کند، ارز ندارد. وقتی جلوی فروش نفت را گرفتیم فروش میعانات را گرفتیم و مشکلات برای اینها ایجاد کردیم اینها چکار می‌توانند بکنند.

صادرات غیرنفتی به صحنه آمدند و یکی از صادرات غیرنفتی که کار عظیم و بزرگی را انجام داد پتروشیمی بود. اینکه الان اعلام شد که در سامانه نیما، حدود 90 درصد ارزی که عرضه شد در سال 99 از طریق پتروشیمی بود. یعنی پتروشیمی از یک طرف، فولاد از یک طرف، مس و آلومینیوم همه اینها در کنار هم قرار گرفتند.

البته بخش‌های دیگر هم بودند، خیلی پایین‌تر و کمتر. در مجموع توانستیم در سامانه نیما یک حرکت عظیم و بزرگی انجام دهیم. می‌بینیم که در صادرات غیرنفتی امسال با همه سختی‌ها و مشکلاتی که داشتیم، یک رقمی حدود 35 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم کار عظیم و بزرگی بوده که انجام دادیم، بنابراین، پتروشیمی یکی از صنایع خط مقدم، برای جنگ اقتصادی بوده به صحنه آمده و شما امروز دیدید طرحی را افتتاح کردیم که این طرح خیلی هم طول نکشیده از سال 95 شروع شده سال 99 تمام شده، 4 سال بیشتر طول نکشیده است.

یک میلیارد دلار خرج شده و حالا محصول یکسال، می‌شود یک میلیارد دلار، یعنی همان سال اول این پول یک میلیارد دلار را در می‌آورد و این نشان می‌دهد که این صنعت چقدر سودآور است و چقدر می‌تواند مهم باشد. حتی سود پایین‌دستی‌هایش بیشتر از این خواهد بود البته پایین‌دستی‌ها مزیت دیگری هم دارد غیر از بحث سود مسأله اشتغال زیادی که می‌تواند برای ما بوجود بیاورد.

بنابراین کار بسیار بزرگ و عظیمی بود که امروز الحمدالله افتتاح شد تشکر می‌کنیم از همه کارگران، همه مهندسین همه عزیزان با اینکه خارجی‌ها رفته بودند با دست خودشان این طرح‌ها را تکمیل کردند از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.

ان‌شاء الله ماه مبارک رمضان برای همه ما ماه رحمت و مغفرت الهی باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظر شما
پرونده ویژه