کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان:

توافقات افغانستان و غرب پس از خروج نظامیان اجرایی نیست

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۱۶:۴۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۶۷۰۴۴
کارشناسان سیاسی افغانستان اعلام کردند که پس از تصمیم آمریکا برای خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان، توافق نامه های منعقد شده میان کابل با آمریکا و غرب ضمانت اجرایی ندارد.

به گزارش برنا، خبرگزاری صدای افغان (آوا) در گزارشی نوشت که یکی از  اهداف سفر آنتونی بلینکن به کابل گفت‌وگو درباره فصل جدید روابط با افغانستان اعلام شد اما آگاهان سیاسی و کارشناسان می گویند فصل جدید روابط غرب با افغانستان و ادامه همکاری ها بر اساس هیچ تعهدی نخواهد بود و تنها وعده شفاهی داده می شود.

بر اساس این گزارش، پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز ملغی می شود اما برخی کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که رابطه افغانستان با غرب به‌ ویژه آمریکا در آینده در ادامه پیمان راهبردی کابل- واشنگتن که شامل حمایت‌های مالی و تجهیزاتی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است، ادامه خواهد یافتغ هرچند که این تعهدات بعد از خروج، الزام آور نیست.

«سید جمال فکوری بهشتی» نماینده بامیان در مجلس افغانستان می‌گوید که آمریکا دو پیمان‌نامه مهم راهبردی و امنیتی را با افغانستان امضا کرده است.

وی گفت: بر اساس این دو پیمان، آمریکا تعهد کرده بود که تا سال ۲۰۲۴ در هردو بخش راهبردی و امنیتی با افغانستان همکاری خواهد کرد؛ اما متاسفانه از روز امضای این پیمان‌ها تاکنون همواره برخلاف تعهدات خود عمل کرده است.

بهشتی افزود: ادامه همکاری غرب و یا فصل جدید روابط افغانستان و غرب همکاری های استراتژیک و ادامه کمک‌های مالی و تجهیزاتی به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواهد بود.

وی معتقد است: حقیقت افغانستان متاسفانه در حال حاضر این است که اگر نشست ترکیه با شکست مواجه شود و طالبان برای گفت‌وگو حاضر نشوند، احتمال وقوع درگیری های داخلی و افزایش خشونت زیاد است.

بهشتی گفت: وعده های همکاری غرب با افغانستان قابل اعتبار و اعتماد نیست، زیرا آمریکا از دو سال پیش به این سو بر خلاف تعهدات خود عمل کرده است.

وی می گوید: در تفاهمنامه امنیتی گفته شده است که اگر یک طرف از تعهد خود منصرف شد، باید دو سال جلوتر به طرف مقابل اطلاع دهد؛ اما امریکا بدون اینکه با طرف افغانستانی مشورت کند با گروه طالبان وارد مذاکره شد و موافقت نامه امضا کرد که این کار خلاف توافق‌نامه امنیتی بود.

این عضو مجلس افغانستان تأکید می‌کند: با توجه به عملکرد گذشته غرب، دولت افغانستان باید متکی به خود بوده و منتظر حمایت آمریکا و غرب نباشد.

«غلام‌جیلانی زواک» کارشناس مسائل سیاسی دیگر می گوید: فصل جدید روابط غرب با افغانستان و ادامه همکاری‌ها بر اساس هیچ تعهدی نخواهد بود و فقط یک وعده زبانی است که صورت می گیرد،؛ زیرا بعد از خروج آمریکا و ناتو، تعهدات امنیتی و راهبردی بطور عملی لغو خواهد شد.

زواک گفت: در مرحله جدید از روابط آمریکا و غرب شاید وعده همکاری های دیپلماتیک و کمک به قطعات ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنین نیروی هوایی افغانستان داده شود، اما نه بر اساس تعهدات و چارچوبی که برای آمریکا و غرب الزام آور باشد.

وی گفت نگران است که اگر نشست استانبول به نتیجه نرسد، دولت افغانستان فرصت های زیادی را از دست خواهد داد از جمله توافق بین افغانستانی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و اجماع نظر داخلی برای صلح.

زواک افزود: از طرف دیگر خروج بدون قید و شرط آمریکا راه را برای فشار نظامی طالبان باز گذاشته است در حالی که ترامپ خروج را مشروط به اوضاع امنیتی کرده بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز