واشنگتن پست:

بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۵:۲۴
کد خبر: ۱۱۶۷۷۵۳
بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام
یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرحی برای برداشتن گام های همزمان و متوالی برای بازگشت به برجام هستند.

به گزارش برنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره روند مذاکرات ایران و 1+4 در وین که آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد به بررسی اظهارات مقامات هر یک از طرف‌ها در روزهای اخیر پرداخت و نوشت: مقامات حاضر در وین روز دوشنبه گفتند که مذاکره کنندگان وارد مرحله تهیه پیش نویس برای ایران و آمریکا شده اند تا این دو کشور بتوانند به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با اعلام این خبر گفت: هرچند هنوز تا رسیدن به گام های عملیاتی فاصله زیادی داریم اما از صحبت های کلی به توافق بر سر گام های مشخص برای دستیابی به هدفمان رسیده ایم.

همچنین انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این مذاکرات گفت که پیشرفت هایی در وین حاصل شده است.

یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز مذاکرات وین را درست و متفکرانه توصیف کرد و گفت: ما نظراتمان را به هیئت های حاضر منتقل کرده ایم. تاکنون هیچ دستاوردی حاصل نشده است اما انتظار هم نداریم که این روند آسان و سریع باشد.

به نوشته واشنگتن پست، مقامات ایران در طول این مذاکرات سرسختانه تاکید دارند که آمریکا به عنوان کسی که توافق هسته ای را کنار گذاشته است، ابتدا می بایست اولین گام ها برای بازگشت به توافق را بردارد. ایران خواهان این است که تمام تحریم های بازاعمال‌شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ پس از خروج از برجام و همچنین رفع ۱۵۰۰ تحریم جدید اعمال‌ شده در راستای کارزار "فشار حداکثری"  از سوی دولت او است.

این روزنامه آمریکایی افزود: اما به گفته مقامات مطلع از این مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود، ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرحی برای برداشتن گام های همزمان و متوالی برای بازگشت به برجام هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفت وگو با شبکه فاکس‌نیوز مدعی شد که یک تفاهم جدید برای اجرای طرح پایبندی در برابر پایبندی در حال شکل‌گیری در جریان این رایزنی ها است.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: از نظر من هر دو طرف اراده خوبی برای رسیدن به یک توافق دارند و این خبر خوبی است. آنها  خواهان دستیابی به یک نقطه مشترک برای توافق هستند و از حرف های کلی به مسائل متمرکز تر رسیده اند که از یک طرف شامل لغو تحریم ها و از طرفی دیگر اجرای تعهدات هسته‌ای می شود.

 

نظر شما