یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

ایران و عربستان برای برقراری ارتباطات انگیزه پیدا کردند/ اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده است

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۲۳:۴۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۶۹۷۴۰
ایران و عربستان برای برقراری ارتباطات انگیزه پیدا کردند/ اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده است
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: واقعیت این است که تضاد بین ایران و عربستان باعث شده که کشورهای عربی به سمت اسرائیل بروند و اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده برای همین برای ایران هم این وضعیت، مطلوب نیست و به دنبال این هستند که راه حلی پیدا کنند.

«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان اظهار کرد: تنها جنگ یمن نیست که مناسبات ایران و عربستان را تا حد زیادی تهدید کرده مسائل متعدد دیگری هم وجود دارد. یک واقعیت این است که یک نوع رابط ایدئولوژیک بین ایران و عربستان پیش آمده که رقابت سیاسی را به رقابت های ایدئولوژیک، انتقال داده است.

او افزود:  معمولا خیلی سخت است که برای رقابت های ایدئولوژیک راه حل سیاسی پیدا شود با این حال جنگ یمن با توجه به وضعیتی که پیش آمده و حمله روسی ها به داخل عربستان سعودی با پهباد و موشک و این مسائل شرایطی به وجود آورده که عربستان ناچار است به نوعی با ایران کنار بیاید که برای بحران یمن، یک راه حلی پیدا کند.

ملازهی ادامه داد: اگر ایران و عربستان سعودی همکاری کنند، می توان امیدوار بود که یک دولت ترکیبی بین روسی ها و دولت مورد حمایت عربستان سعودی شکل بگیرد. در غیر این صورت در خصوص وضعیت یمن هیچ راهی جز ادامه بحران و جنگ که الان شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده امکان دیگری وجود ندارد. بنابراین برای راه حل به نظرم می آید که هم عربستان سعودی و هم ایران انگیزه پیدا کرده اند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران هم در ارتباط با مسائل مختلف دچار مشکل بوده واقعیت این است که تضاد بین ایران و عربستان باعث شده که کشورهای عربی به سمت اسرائیل بروند و اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده برای همین برای ایران هم این وضعیت، مطلوب نیست و به دنبال این هستند که راه حلی پیدا کنند.

ملازهی متذکر شد: راه حل هم ممکن است دشواری های خاص خود را داشته باشد ولی واقعیت این است که الان یک نیاز در عربستان سعودی و یک نیاز در ایران به وجود آمده که مشکل ایران و عربستان سعودی را یک نوع میانجی گری حل و فصل کند این شرایطی است که من فکر می کنم در آن قرار داریم. 8

نظر شما