رهبران جنوب شرق آسیا در مورد بحران میانمار گفت و گو می‌کنند

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۶:۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۹۸۰۶
رهبران جنوب شرق آسیا در مورد بحران میانمار گفت و گو می‌کنند
رهبران جنوب شرق آسیا امروز شنبه در مورد بحران کرونا گفت و گو می‌کنند. این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که مین آنگ هلینگ حاکم نظامی میانمار در اولین سفر خارجی خود پس از کودتا به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر کرده است.

به گزارش برنا، مین آنگ هلینگ به دلیل رهبری کودتای نظامی و کشتن بیش از ۷۰۰ نفر از معترضان به این اقدام، مورد انتقاد جهانی قرار گرفته است. 

"کانال خبر آسیا" نوشت: اعتراضات گسترده مردم میانمار به کودتای نظامی ارتش این کشور با سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی میانماری مواجه شده است. 
با توجه به گفته‌های نماینده سازمان ملل، این کودتا بیش از ۲۵۰ هزار آواره به دنبال داشته است. هزاران نفر نیز توسط ارتش میانمار بازداشت شده و بدون محاکمه در زندان به سر می‌برند. 
مین آنگ هلینگ برای شرکت در نشست منطقه‌ای آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) به اندونزی سفر کرده و قرار است دیدارهایی با سران سایر کشورها داشته باشد. 
دعوت از او انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است. 
عفو بین الملل در بیانیه‌ای گفت: بحرانی که توسط ارتش قاتل میانمار آغاز شده، تمام این کشور را فرا گرفته است و برای منطقه و جهان تبعات انسانی زیادی به دنبال خواهد داشت. مقامات اندونزی وظیفه دارند که از ژنرال مین آنگ هلینگ و سایر مقامات نظامی که او را همراهی می‌کنند، تحقیقات لازم را به عمل آورند. 
"آسیا وان" در گزارشی دیگر نوشت: تعدادی از کشورها از اتحادیه آ سه آن خواسته‌اند تا میانمار را از این اتحادیه اخراج کند. اما اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا معمولا در مسائل داخلی اعضای خود دخالتی نمی‌کند. 
تعدادی از تحلیلگران معتقدند حضور فرمانده ارتش میانمار در اجلاس آسه آن فرصت خوبی است تا رهبران نظامی این کشور پای میز مذاکره بنشینند و یک چاره احتمالی برای پایان بحران در این کشور پیدا شود. 
انتظار می‌رود کریستین شرانر نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار در حاشیه این اجلاس با مقامات دیدار کند. 
ناظران می‌گویند: احتمال انتقاد آسه آن از فرماندهان نظامی میانمار کم است زیرا در این اتحادیه بر سر موضوع میانمار اتفاق نظر وجود ندارد. 
شماری از اعضای آسه‌آن، کودتای نظامیان را محکوم کرده‌اند اما برخی از کشورهای عضو چندان مایل به دخالت و علنی کردن انتقادهای خود نیستند. بحران میانمار یک چالش بزرگ برای آینده این اتحادیه که با آرای جمعی تصمیم گیری می‌کند، ایجاد کرده است. 
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که بیشتر با نام اختصاری آ سه ‌آن شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است. این سازمان در ۸ اوت ۱۹۶۷ توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیسم در ویتنام و غلبه بر شورش‌های داخلی این کشورها تأسیس شد. 

 


 

 

انگیزه کودتای میانمار
ارتش میانمار یک دهه پس از موافقت با انتقال قدرت به دولت غیرنظامی، در اولین روز از ماه فوریه (آبان) با تصاحب قدرت از طریق اجرای یک کودتا علیه دولت آنگ‌ سان سوچی، ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده برای مدت یک سال، سوچی و سایر رهبران سیاسی را بازداشت کرد. 
میانمار که با نام برمه هم شناخته می‌شود مطابق قانون اساسی سال ۲۰۰۸ یک جمهوری تک پارلمانی است اما برخی منابع خارجی همچنین این کشور را یک رژیم اقتدارگرا می‌شناسند. ارتش میانمار از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ بر میانمار حکومت می‌کرد اما همچنان بخشی از قدرت را در اختیار خود نگاه داشته و تمام قدرت را به غیرنظامیان نداده است. 
این کودتا موجب ایجاد فضای نگرانی و هراس در این کشور جنوب آسیا شده که پیش از حرکت به سمت حکومت دموکراتیک در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۵۰ سال تحت حکومت‌های سرکوبگر نظامی قرار داشته است. بازداشت آنگ سان سوچی رئیس دولت و سایر سیاستمداران یادآور روزهایی است که بسیاری امیدوار بودند آن‌ها را پشت سر گذاشته باشند. 
کودتای ارتش پس از چندین هفته تنش و اختلاف بین نظامیان و دولت در پی انتخابات پارلمانی آبان ماه و شکست حزب مخالف دولت مورد حمایت ارتش روی داد. حزب مخالف با ادعای تقلب خواستار تکرار انتخابات شد اما کمیسیون انتخابات از ادعای تقلب حمایت نکرد. این اولین کودتای ارتش علیه یک دولت غیرنظامی از سال ۱۹۶۲ و همچنین نقض آشکار قانون اساسی است که ارتش هم وعده محترم شمردن آن را داده بود. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز