انتقاد شدید اردوغان از اظهارات جدید بایدن+جزییات

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۱:۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۷۱۰۴۱
انتقاد شدید اردوغان از اظهارات جدید بایدن+جزییات
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از اقدام جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در برسمیت شناختن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ با عنوان «نسل کشی» به شدت انتقاد کرد.

به گزارش برنا؛ از خبرگزاری آناتولی، رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه بیانیه بایدن در مورد وقایع سال ۱۹۱۵ را بی اساس و بر خلاف حقایق عنوان کرد.

اردوغان در یک کنفرانس خبری پس از جلسه سه ساعته کابینه دولت در آنکارا، اعلام کرد که بایدن بیانیه‌ای منشتر کرد که بی اساس، نا عادلانه و بر خلاف حقایق دردناکی است که بیش از یک قرن پیش اتفاق افتاد.

وی با ابراز ناراحتی عمیق خود و ملت ترکیه از سخنان بایدن بار دیگر تاکید کرد که صحبت‌های رییس جمهوری آمریکا هیچ مبنای قانونی و تاریخی ندارد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین ادامه داد که آمریکا و اروپا اگر با وقایع تاریخی روبرو شوند قادر نبودند در انزار عمومی ظاهر شوند. اردوغان با اشاره به اقدام بایدن در برسمیت شناختن کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ با عنوان نسل کشی، گفت: اگر شما این را نسل کشی می‌نامید، باید در آینه نگاه کرده و خودتان را برانداز کنید.

ترکیه می گوید ماجرای ارامنه در اوایل قرن بیستم نسل کشی نیست و ارامنه که درگیر رقابت های منطقه ای شده بودند، در جانبداری از  دولت های متخاصم علیه حکومت عثمانی قیام کرده بودند.

روابط ترکیه و آمریکا طی دو سال گذشته، بر سر موضوع هایی همچون حمایت های همه جانبه ایالات متحده از کردها که آنکارا  آنها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلاف های شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

نظر شما