دبیرکل حزب اسلامی کار:

من به چهره کسانی که می‌خواهند قیافه برنده شدن به خود بگیرند، می‌خندم/ اینکه اصولگرایان خود را پیروز صحنه انتخابات می‌دانند، خنده دار است/ برنامه عقب افتادن انتخابات پیشنهاد دولت نبود

۱۴۰۰/۰۲/۱۰ - ۰۵:۲۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۷۱۴۱۶
من به چهره کسانی که می‌خواهند قیافه برنده شدن به خود بگیرند، می‌خندم/ اینکه اصولگرایان خود را پیروز صحنه انتخابات می‌دانند، خنده دار است/ برنامه عقب افتادن انتخابات پیشنهاد دولت نبود
دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: اینکه اصولگرایان خود را پیروز صحنه انتخابات می دانند، خنده دار است در مسابقه بدون رقیب جدی برنده شدن خیلی افتخار آفرین نیست و پیروزی تلقی نمی شود.

«حسین کمالی»، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص شرایط پیش روی اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان از حدود 6 ماه پیش تصمیم قاطع خود را گرفته اند که در انتخابات شرکت موثر و فعال و نقش آفرینی سیاسی اجتماعی داشته باشند و بتوانند در این صحنه حضور پیدا کنند و به جمعیت خاموش و بی تفاوت اضافه نشوند و در حقیقت یک نقش موثر و سازنده ای را ایفا کنند. اینکه کسانی که برگزار کننده انتخابات هستند احساس کنند که به چنین نقشی جامعه و حاکمیت نیازمند است و اصلاح طلبان می توانند چنین نقشی را عهده دار شوند تعیین کننده برنامه های بعدی انتخاباتی اصلاح طلبان است.

او ادامه داد: اگر یک انتخابات آزاد، رقابتی و سالم برگزار شود، اصلاح طلبان کاندیدا خود را در صحنه انتخابات عرضه می کنند و اینکه بعضی از اصولگرایان مرتب تکرار می کنند و جنگ روانی راه می اندازند که اصلاح طلبان موقعیت خود را  به دلیل ضعف هایی که دولت فعلی در امر اجرا داشته و یا ناتوانایی هایی که در زمینه اقتصادی داشته از دست داده اند، تعیین کننده نهایی سرنوشت انتخابات نیست. اولا همه مردم می دانند که دولت فعلی را نمی توان اصلاح طلب فرض کرد، منتها این دولت از حمایت اصلاح طلبان برخوردار بود به دلیل اینکه اصلاح طلبان در گزینه های خود روحانی را کم خطر تر و معتدل تر برای جامعه تشخیص دادند.

کمالی خاطرنشان کرد:  روحانی خود را اصلاح طلب نمی داند و هیچوقت خود را اصلاح طلب معرفی نکرده است. دکتر روحانی یک اصولگرای معتدل و ملایم است و عملکرد او هم هر چه هست مربوط به یک تصمیم جمعی است. برخی از اصلاح طلبان و بخشی از اصولگرایان به او رای دادند و روحانی روی کار آمد در بخش هایی از سیاست خارجی بد عمل نکرد اما خوب موانعی به وجود آمد. بخش دیگر بخش مدیریت داخلی و اداره کشور بود که ضعف هایی به چشم می خورد که با توجه به توانایی هایی دولت چندان عجیب و غریب نبود اما اینکه بگویم اینها توانایی ها یا ناتوانی های اصلاح طلبان بوده، اشتباه محض است.

او اضافه کرد: اصلاح طلبان در گذشته توانایی های اجرایی و مدیریتی خود را نشان داده اند که چگونه کشور را با موفقیت اداره می‌کنند. اینکه بگوییم که اصلاح طلبان مسبب ناکارآمدی ها و بعضی از ضعف ها هستند کاملا غیرمنصفانه است و این بر می گردد به شرایطی که پیش روی اصلاح طلبان بوده است. اما اگر انتخابات به صورت رقابتی برگزار شود و شورای نگهبان برگردد به چهارچوب های قانون اساسی و رفتار گزینشی را کنار بگذارد و اصلاح طلبان در صحنه حضور پیدا کنند، این مردم هستند که تشخیص می دهند که به چه کسانی رای بدهند و یا به چه کسانی رای ندهند. اینکه فکر کنیم که اصلاح طلبان نسبت به آینده سیاسی ناامید هستند نه اینگونه نیست و اگر شرایط فراهم شود و امکان حضور اصلاح طلبان و کاندیدایی که می خواهند فراهم شود نه کاندیدای که طرف مقابل برای آنها تعیین کند در صحنه حضور پیدا می کنند و در این صورت، احتمال برد اصلاح طلبان در انتخابات بسیار بالا است.

کمالی در خصوص خروج سیدحسن خمینی از عرصه انتخابات نیز عنوان کرد: او به صورت رسمی نه کاندیدا و نه به صورت رسمی از طرف اصلاح طلبان مطرح شد. بلکه در حقیقت یکی از نامزدهای قابل طرح بود، گزینه های دیگری هم در مجموع اصلاحات وجود دارند، اگر صحنه را باز کنند و این امکان را به وجود بیاورند که یک انتخابات رقابتی برگزار شود اصلاح طلبان شخصیت های زیادی دارند که بخواهند عرضه کنند و در مورد یکی از آنها نهایتا به توافق می رسند و به عنوان کاندیدای واحد معرفی خواهند کرد، اینکه آیا مردم به او رای می دهند یا نمی دهند در یک انتخابات آزاد بیشتر مشخص می شود. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه چرا فعالیت احزاب فقط زمان انتخابات است عنوان کرد: اینگونه نیست، مثلا حزب اسلامی کار در تمام طول سال مشغول فعالیت و کار است جلسات حوزه ای، سیاسی و شورای مرکزی برگزار می شود، گفتگو ها و بیانیه های آن نشان دهنده حضور فعال است. خیلی از احزاب دیگر هم که من می شناسم این گونه هستند اما حزب به معنای حزب مشابه آنچه در غرب وجود دارد و اثرگذاری آنها که در غرب به چشم می خورد، متاسفانه در ایران کمرنگ است. 

کمالی خاطرنشان کرد: شخص خاصی ثبت نام نکرده بعضی از این اعلام حضورهایی که صورت می گیرد اعلام باور افراد نسبت به خود آنهاست، آنها باور خود را نسبت به خود اعلام می کنند. شاید یک حرکت تبلیغی و یا یک اعلام است که یک فردی می گوید من در این حد و اندازه هستم که برای ریاست جمهوری هم می توانم ورود پیدا کنم. در بین کسانی که مطرح می شوند کسانی هستند که شاید مناسب باشند منتها خودشان یک باوری دارند و خود را مطرح می کنند. این هم حق آنهاست که خود را مطرح کنند، هر کسی حق دارد شناخت خود را به نظر و رای عمومی بگذارد و فکر می کنم این یک مسئله طبیعی است. اینکه من چه برداشتی دارم و چه فکر می کنم این در رای من متجلی می شود. باید این حق را به آنها داد که خود را مطرح کنند. در میان کسانی که مطرح شدند و یا دیگران آنها را مطرح کردند، اصلاح طلبان بررسی های لازم را صورت می دهند و بعد از اینکه به جمع بندی رسیدند با کاندیدای واحد پای صندوق رای حضور پیدا می کنند. 

او در خصوص سخنانی مبنی بر تعویق انتخابات خاطرنشان کرد: برنامه تعویق انتخابات و عقب افتادن انتخابات پیشنهاد دولت نبوده، یکی از احزاب اصلاح طلب آن هم به دلیل اینکه وضعیت کرونا باعث می شود تا عده کمتری در انتخابات حضور پیدا کنند و مشارکت کاهش پیدا کند این پیشنهاد را داده است و این پیشنهاد اصلاح طلبان نیز نبوده است.

او اضافه کرد: پیشنهادی که این حزب اصلاح طلب داده بود پیشنهادی نبوده که کار دولت فعلی ادامه پیدا کند و زمان بیشتری در اختیار داشته باشند، چون دولت تا زمانی که دولت بعدی روی کار بیاید مدیریت صحنه را دارد. این نوع گفتگوها در حقیقت یک نوع جوسازی و فضاسازی و یک نوع جنگ روانی است که برای تشویش اذهان عمومی شروع می کنند.

کمالی تصریح کرد: اینکه اصولگرایان خود را پیروز صحنه انتخابات می دانند، خنده دار است در مسابقه بدون رقیب جدی برنده شدن خیلی افتخار آفرین نیست و پیروزی تلقی نمی شود. جایی که همه رقبا را زمین گیر کنند و با مقررات و ضوابطی که خودشان وضع کرده اند رقبا را از صحنه خارج کنند بعد هم بیایند به تنهایی در میدان تاخت و تاز کنند و بگویند که ما برنده شدیم این برنده شدن نیست. من به چهره کسانی که می خواهند قیافه پیروزی به خود بگیرند می خندم. 9

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز