وزیر امور خارجه پیشین آمریکا:

تنش‌های میان آمریکا و چین خطرناک است

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۲۰:۳۱:۲۶
کد خبر: ۱۱۷۳۲۳۹
تنش‌های میان آمریکا و چین خطرناک است
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، تنش‌ها میان واشنگتن و پکن را از جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد شوروی پیشین، برای جهان خطرناک‌تر دانست.

به گزارش برنا، هنری کیسینجر ۹۷ ساله و از اندیشمندان راهبردی ۶۰ سال گذشته، در نشست گردهمایی سدونا در انستیتو مک کین در باره مسائل جهان با هشدار درباره قدرت اقتصادی و نظامی چین، گفت: تنش‌ها میان ایالات متحده و چین ممکن است به همه کشورها سرایت کند و منجر به درگیری‌های آخرالزمانی میان این ۲ غول نظامی و فناوری جهان شود.

مشاور ریچارد نیکسون رئیس جمهوری پیشین آمریکا و پیشنهاد دهنده بهبود روابط واشنگتن و پکن در ۱۹۷۱، با ارزیابی ترکیب قدرت‌های اقتصادی، نظامی و فناوری این ابرقدرت‌ها که خطرناک‌تر از جنگ سرد با اتحاد شوروی و تیره شدن روابط میان کشورها به عنوان بزرگ‌ترین مشکل جهان خواهد بود،  گفت که تیرگی روابط با چین، بزرگ‌ترین مشکل آمریکا و جهان است،  زیرا در صورتی که نتوانیم این مشکل را حل کنیم، خطر گسترش جنگ سرد در سراسر جهان، به وجود خواهد آمد.

کیسینجر افزود: در حالی که تسلیحات هسته‌ای دوره جنگ سرد از توانایی کافی برای نابود کردن همه جهان، برخوردار بوده، اما پیشرفت‌ها در فناوری هسته‌ای و هوش مصنوعی که چین و ایالات متحده سرآمد آن هستند، تهدید روز قیامت و نابودی کل زمین و بشر را چند برابر کرده است.

به گفته او؛ بشر برای نخستین بار در تاریخ، توانایی نابود کردن خود را در دوره محدودی از زمان به دست آورده است. ما با توسعه فناوری، به قدرتی دست یافته‌ایم که تا ۷۰ سال پیش حتی قابل تصور هم نبود و اکنون فناوری‌های پیشرفته نیز به قدرت هسته‌ای افزوده شده که در حوزه هوش مصنوعی بر اساس این واقعیت است که بشر با ماشین‌ها و دستگاه‌هایی همکار می‌شود که از توانایی به وجود آوردن راه و روش‌های ویژه خود برای اندیشیدن و قضاوت کردن، برخوردار هستند. بنابراین در درگیری نظامی میان این قدرت‌های دارای فناوری پیشرفته، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

کیسینجر ادامه داد: جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد شوروی در چند دهه پس از جنگ دوم جهانی، به میزان زیادی تک بعدی و متمرکز بر رقابت تسلیحات هسته‌ای بود. اتحاد شوروی توانایی اقتصادی نداشت و تنها از ظرفیت فناوری نظامی برخوردار بود. شوروی توانایی توسعه فناوری را مانند چین نداشته، زیرا چین دارای قدرت عظیم اقتصادی در کنار قدرت قابل ملاحظه نظامی است.

به باور کیسینجر؛  سیاست ایالات متحده نسبت به چین، باید با رویکرد دوگانه پافشاری بر اصول ایالات متحده برای دریافت احترام از چین و در همان حال ادامه گفت و گو و یافتن حوزه‌ها و زمینه‌های همکاری باشد.

او اظهار داشت: بر این باور نیستم که دیپلماسی همیشه به نتایج سودمند منجر می‌شود،  هیچکس نتوانسته در این وظیفه پیچیده ما، با موفقیت کامل پیشرفت کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز