گزارش روز؛

بازار گرم وعده و وعیدها/ کاندیدایی که برای بار سوم وارد عرصه شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۱۱:۴۶:۱۰
کد خبر: ۱۱۷۳۴۴۸
بازار گرم وعده و وعیدها/ کاندیدایی که برای بار سوم وارد عرصه شد
حسن سبحانی، دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و نماینده پیشین مجلس، برای بار سوم به منظور شرکت در انتخابات 1400 اعلام کاندیداتوری کرد.

به گزارش خبرنگار برنا، "حسن سبحانی" دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران، در مجلس پنجم، ششم و هفتم توانست رای لازم را برای ورود به بهارستان از مردم دامغان کسب کند. او اکنون به‌عنوان استاد تمام در دانشکده‌ اقتصاد همین دانشگاه مشغول فعالیت است و در زمره اقتصاددان های شناخته کشور محسوب می شود. 

این چهره که از فعال ترین نمایندگان ادوار مجلس است در کارنامه سیاسی خود دو شکست در انتخابات مجلس دارد. او در انتخابات دوره هشتم و دهم مجلس از راهیابی به ساختمان سبز بهارستان ناکام ماند، همچنین سبحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶  اعلام کاندیداتوری کرد اما از سوی شورای نگهبان صلاحیت او مورد تایید قرار نگرفت و در اعتراض به تایید نشدنش در نامه ای 44 صفحه ای خطاب به مردم،  سازوکار بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داد. طبق گفته او شورای نگهبان تاکنون دلیل رد صلاحیت اش را اعلام نکرده اما براساس آنچه که در برخی رسانه‌ها مطرح شده مخالفت با سیاست های کلی اصل 44 دلیل رد صلاحیت او بوده است که به خصوصی سازی های گسترده ای انجامید و در نهایت باعث شکل گیری بحران های اجتماعی و اقتصادی زیادی شده و ورود دستگاه قضایی و ابطال بسیاری از واگذاری ها را به دنبال داشته است.

او در زمان نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در جمع خبرنگاران مطرح کرده بود: «به منظور شتاب بخشیدن به حرکت کند توسعه یافتگی ایران و جبران عقب ماندگی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده‌ام. به دلایل معین دوره توسعه یافتن کشور ما طولانی شده‌ است و ما در نیل به توسعه یافتگی با تأخیر تاریخی مواجه هستیم. از این روز برای جبران این عقب ماندگی باید ملت ما انجام کارهای سختی را متعهد شود؛ بدون شک حداقل به یک دهه کوشش و کار و مشارکت نفس گیر ملت در همه ابعاد احتیاج است تا جامعه وارد مرحله توسعه یافتگی شود.»

این نماینده اسبق مجلس اخیرا در بیست و چهارم بهمن ماه 1399 با انتشار توییتی در حساب کاربری خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 اعلام کاندیداتوری کرد. سبحانی در توییتر نوشت: «به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه تهران و انذار دهنده همیشگی نسبت به سیاست های اقتصادی فلاکت بار بعد از جنگ و با این باور که به پشتوانه سالهای طولانی تجربه تقنینی و اجرایی، می توان رشد تخریب در اقتصاد را متوقف نمود قصد خود را برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آگاهی می‌رسانم.»

سبحانی برنامه  های خود را اینگونه شرح می دهد و می گوید: «تغییر مسیر و استمرار آن برای یک دوره ۱۰ ساله ما را به پیروزی اصلاحات امیدوار می‌کند، من بارها نوشته ام و اعلام کرده ام که اگر فرصت  پیدا کنم تلاش می‌کنم نرخ تخریب در اقتصاد ایران را کم ‌و نهایتا به صفر برسانم. نمی گویم همه خرابی ها  را می سازم ولی عرض می کنم نرخ خراب شدن‌ها را باید کم کرد تا شما به یک زمین هموار برسید و سپس به ساختن بپردازید. گویی الان سیل عظیمی از کوهپایه  جاری شده  است و خاک و درخت و مرتع  را می‌شوید و می‌برد و چیزی باقی نمی گذارد. استمرار تخریب و فساد هم چیزی  در اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، سیاست، فرهنگ و اقتصاد باقی نمی گذارد. باید جلوی این سیل را گرفت که دیگر تخریب نکند تا در آرامش حاصل از نتیجه کار بتوان ساخت بنده انصافا شرایط کنونی را این گونه می‌بینم.»

او که در رسانه ها به عنوان یک چهره اقتصادی اصولگرا  شناخته می شود خود را به هیچ جریانی وابسته نمی داند و به گفته‌ خودش به هیچ‌یک از جناح‌ها تعلق خاطر ندارد.

"ضرورت اجرایی شدن اقتصاد قانون اساسی" جمله ای است که این کاندیدا ریاست جمهوری به آن تاکید دارد  و در گفت و گویی بیان می کند: «به طور خاص در قانون اساسی یک نظام اقتصادی ویژه تعریف شده که بنده هیچ گاه ندیده ام کسانی که در اقتصاد هستند از ضرورت اجرایی شدن اقتصادِ قانون اساسی صحبت کنند و اهمیت اجرای این اقتصاد را با سایر اقداماتی که در کشور انجام می شود از منظر هماهنگ شدن امور بیان نمایند، این یک سوی قضیه است اما از سوی دیگر، نسل ما جزو آخرین نسل‌هایی است که با قانون اساسی اُنس و ارتباط بیشتری دارد چراکه به طور منطقی نسل‌های بعدی به دلیل دور نگهداشته شدن از اجرای اصول قانون اساسی، احتمالا این گونه به ذهنشان خطور خواهد کرد که قرار بوده است وضعیت کشور  همین طور باید باشد که هست.»

سبحانی که در مجلس هشتم از مخالفان پرداخت یارانه به مردم بود اکنون با توجه به وابستگی مردم به یارانه، مشکلات و شرایط اقتصادی ایجاد شده در کشور پرداخت یارانه را کمک اجتماعی به محرومان می داند و معتقد است میزان یارانه پرداختی باید متناسب با شرایط افراد باشد. 

او که توانسته در سه دوره رای مردم را اخذ کند، احساس می کند که می‌تواند در میان رقبای دیگر اقبالی برای انتخاب شدن داشته باشد. سبحانی در گفت و گویی مطرح کرده، مهم این است که امکان حضور در صحنه و صحبت با مردم فراهم شود، به هر حال ما در مجلس و دولت بوده ایم و اهالی سیاست ما را می شناسند، در دانشگاه بوده ایم و هزاران دانشجویی که هر کدام از آنها الان در داخل و خارج بخش عظیم متخصصان کشور را تشکیل می دهند با افکار بنده آشنا هستند.

تاکید می شود؛ سودای ریاست جمهوری در بین چهره های مختلف سیاسی اقتصادی در کشور و بازار گرم وعده وعیدها در این روزهای باقی مانده تا سیزدهمین دوره انتخابات قوت گرفته و افرادی که خود را دارای شرایط لازم می دانند یکی پس از دیگری اعلام کاندیداتوری می‌کنند. حسن سبحانی هم برای سومین بار پا به عرصه رقابت گذاشت اما باید دید که از چه میزان مقبولیت برخوردار است. 8

نظر شما