پاکستان به واردات ۴ میلیون تن گندم نیاز دارد

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ - ۱۲:۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۷۴۳۵۹
پاکستان به واردات ۴ میلیون تن گندم نیاز دارد
دولت پاکستان برای تامین مصرف داخلی‌ گندم و غلبه بر گرانی نرخ آن، مجبور به واردات ۴ میلیون تن گندم با صرف هزینه ۱.۲ میلیارد دلار است.

به گزارش برنا، رسانه‌های پاکستانی روز سه‌شنبه با اشاره به گرانی نرخ گندم‌ و شکر طی سه سال گذشته و چالش دولت این کشور برای غلبه بر افزایش قیمت این محصولات گزارش دادند: واردات ۴ میلیون تن گندم در سال جاری برای مصرف داخلی در دستور کار دولت اسلام‌آباد قرار گرفت.

افزایش نرخ کالاهای اساسی در پاکستان باعث شد تا وزیر امور دارایی این کشور از اداره آمار بخواهد تا روش تعیین نرخ و یا قیمت گذاری را تغییر دهد.

منابع خبری اعلام کردند: کمیته ملی نظارت بر قیمت ملی تصمیم به واردات چهار میلیون تن گندم گرفت و این طرح برای تأیید رسمی به کمیته هماهنگی اقتصادی و هیات دولت پاکستان ارائه خواهد شد.

معاون وزارت امنیت غذایی پاکستان گفت: واردات گندم با هدف ایجاد ذخایر استراتژیک و اطمینان از تأمین ثابت در طول سال جاری انجام می‌شود و با توجه به قیمت فعلی ۳۰۱ میلیون دلار به ازای هر یک میلیون تن گندم، دولت پاکستان نیاز به ۱.۲‌ میلیارد دلار برای واردات ۴ میلیون تن گندم دارد.

اداره آمار پاکستان اعلام کرد که این کشور طی ۹ ماه اول سال مالی‌ گذشته ۳.۶ میلیون تن گندم با هزینه ۹۸۳.۳ میلیون دلار وارد کرده است. کل ذخایر گندم باقیمانده در سراسر کشور کمتر از ۴۰۰ هزار تن بود و گفته می‌شود که میزان مصرف گندم پاکستان تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲۹.۳ میلیون تن برآورد شده است.

اواخر دیماه ۹۸ بحران کمیاب شدن گندم و شکر در کنار تورم و گرانی افسار گسیخته در پاکستان دامنگیر دولت عمران‌خان شد و همزمان اپوزیسیون عملکرد ضعیف دولت را دلیل اصلی این ماجرا دانست. 

احتکار بی سابقه گندم، آرد و شکر در سال گذشته و کمیاب شدن آن، نرخ این محصولات را در پاکستان طی یکسال و نیم گذشته برای چندین مرتبه افزایش داد.

 

نظر شما