هشدار نهاد حقوق بشری درباره شیوع کرونا در زندان‌های بحرین

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۲۰:۲۷:۴۱
کد خبر: ۱۱۷۵۰۳۷
هشدار نهاد حقوق بشری درباره شیوع کرونا در زندان‌های بحرین
یک نهاد حقوق بشری مستقر در انگلیس با انتشار گزارشی نسبت به گسترش همه‌گیری کرونا در زندان های بحرین هشدار داد و خواستار آزادی فعالان سیاسی و مخالفان رژیم آل خلیفه شد.

به گزارش برنا، به نقل از جنبش آزادی‌خواه بحرین، همه‌گیری کرونا در میان زندانیان سیاسی این کشور، بسیار سریع‌تر از آنچه رژیم آل خلیفه ادعا می‌کند در حال گسترش است. دیروز (سه‌شنبه) حدود ۹ مورد ابتلا به کرونا در زندان درای داک شناسایی شد و بیش از ۱۹ مورد دیگر هم فقط در بند نوزدهم زندان بدنام جائو شناسایی شده‌اند.

سید محمد الساری یکی از زندانیان سیاسی در بحرین به تازگی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده‌اش این آمارها را تائید کرده و خواستار کمک جامعه جهانی برای رسیدگی به این اوضاع شده است. او گفته است: وضعیت ما در اینجا فاجعه بار است.

بر اساس گزارش جنبش آزادی‌خواه بحرین، اعتراض‌ها برای آزادی زندانیان سیاسی به صورت روزانه ادامه دارد و به رغم درخواست سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری رژیم آل خلیفه با این مساله مخالف است.

علی عبدالکریم که به اتهام مخالفت با دیکتاتوری موروثی در بحرین به حبس ابد محکوم شده از حدود یک ماه گذشته با همسر و خانواده‌اش تماس نگرفته است. گزارش‌ها حاکیست که او از ۱۷ آوریل مورد شکنجه مزدوران رژیم آل خلیفه قرار گرفته و از آن زمان تاکنون ناپدید شده است.

حسین جعفر الساری از دیگر زندانیانی است که گفته می‌شود توسط ۲۰ نفر از ماموران بحرینی با ضربات چماق در نواحی حساس بدنش شکنجه شده تا اینکه از هوش رفته است. سپس بدن نیمه جان او را با غل و زنجیر بسته و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

موسسه بین المللی حقوق بشر و دمکراسی بحرین اعلام کرد علی الزکی، سید محمد الابرار و خلیل السفر هم در زندان جائو بشدت مورد شکنجه قرار گرفته و به مکانی منتقل شده‌اند که کسی از موقعیت آن‌ها اطلاع ندارد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هم چندی پیش نسبت به استفاده از نیروی غیرضروری و نامتناسب توسط نیروهای پلیس ویژه بحرین برای برچیدن تحصن مسالمت آمیز در زندان جائو اظهار نگرانی کرد. مارتا هورتادو سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ما نسبت به استفاده از نیروی غیر ضروری و نامتناسب توسط نیروهای ویژه پلیس برای برچیدن تحصن مسالمت آمیز در زندان جائو بحرین در ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) ناراحت هستیم.

وی از دولت بحرین خواست تا درباره سرکوب زندانیان تحقیقات دقیق و کاملی را انجام دهد. هورتادو با اشاره به اعتراض‌های عمومی در بحرین نسبت به گسترش همه‌گیری کرونا در زندان‌های این کشور گفت: مقام‌های رسمی دولت به جای رسیدگی به این مساله، معترضان را به دلیل نقض محدودیت‌های کرونایی دستگیر کرده‌اند.

سالهاست که مساله عدم مراقبت های بهداشتی در زندانهای شلوغ بحرین مطرح است، اما با گسترش همه‌گیری کرونا طی یک سال گذشته این مسئله به یک بحران تبدیل شده است. این وضع اعتراضاتی را در سراسر بحرین به راه انداخته اما مقامات آل خلیفه در پاسخ، معترضان را بازداشت کرده اند.

این درحالیست که بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون دهها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است. رژیم آل خلیفه همچنین صدها بحرینی را نیز سلب تابعیت کرده است. گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌ است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز