ادعای خلیلزاد در مورد تمایل طالبان برای حضور در نشست ترکیه

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۲۰:۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۱۷۵۳۷۸
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان بر خلاف مواضع رسمی طالبان مدعی شد که طالبان در اصول برای شرکت در نشست استانبول مشکلی ندارند.

به گزارش برنا، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام می کند که خلیلزاد در آخرین سفرش به کابل گفته‌ است که طالبان در اصول برای شرکت در نشست استانبول مشکلی ندارند.

اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه ملی به نقل از خلیلزاد گفت که طالبان به این دیدگاه رسیده‌اند که پیروزی را از راه جنگ نمی‌خواهند.

سعادتی اظهار داشت: بحث شان این بوده‌است که ما در اصول با نشست استانبول مشکل نداشتیم و نداریم و اگر قبل از نشست رسمی استانبول یک نشست مقدماتی صورت بگیرد بهتر خواهد بود تا نشست استانبول منجر به نتیجه شود.

سخنان خلیلزاد در حالی مطرح می شود که نشست ترکیه دوبار به‌دلیل عدم حاضر شدن طالبان در آن به تعویق افتاده ‌است. اکنون نیز تاریخ دقیق برگزاری این نشست مشخص نیست اما یک عضو رهبری شورای عالی مصالح ملی افغانستان گفت که قرار است این نشست در هفتۀ آخر ماه جاری میلادی برگزار شود.

پیش از این شبکه طلوع نیوز گزارش داد که طالبان برای حضور در نشست ترکیه خواستار آزادی زندانیان و خارج شدن نام‌ رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد شده‌اند.

طالبان تأکید دارند که پیش از برگزاری نشست ترکیه این دو شرط باید عملی شوند. این  گروه روز گذشته فهرست زندانیانی که باید آزاد شوند و اسامی رهبران طالبان که باید از لیست سیاه سازمان ملل خارج شوند را به آمریکا تحویل داده‌ است.

 

نظر شما