سخنگوی وزارت امور خارجه:

یادداشت اعتراضی ایران به سفارت عراق تسلیم شد/ اظهارات ذوالنوری زاویه جدی با اتفاقات در وین دارد/ فضا مهیا شود ظریف به امارات می‌رود

۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۰۹:۵۸:۲۴
کد خبر: ۱۱۷۶۹۲۵
یادداشت اعتراضی ایران به سفارت عراق تسلیم شد/ اظهارات ذوالنوری زاویه جدی با اتفاقات در وین دارد/ فضا مهیا شود ظریف به امارات می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمله شب گذشته به سرکنسولگری ایران در کربلا گفت: از همان ابتدا با مراجع ذیربط با عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد تماس گرفته شد و با متعرضین برخورد شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت: هیات مذاکره کننده در چهارچوب کمسیون فصلی روز 5 شنبه عازم وین شد و نشست معاونین روز جمعه برگزار شد و همچنان نشست های کارشناسی از صبح شنبه از سر گرفته شده است. 

خطیب زاده با اشاره به حمله شب گذشته به سرکنسولگری ایران در کربلا بیان کرد: متاسفانه عده ای تعرض به سرکنسولگری ما در کربلا داشتند. از همان ابتدا با مراجع ذیربط با عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد تماس گرفته شد و با متعرضین برخورد شده است. ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک در عراق را محکوم می کند. امیدواریم دولت عراق در وظایف خود در صیانت از نمایندگی‌های دیپلماتیک براساس کنوانسیون وین ۱۹۶۱ با دقت عمل کند. همچنین وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق داد و انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر ذوالنوری مبنی بر اینکه به خاطر نوار صوتی  وزیر خارجه، چین و روسیه پشت ما را در وین خالی کردند، گفت: ذوالنوری نظرات شخصی خود را بیان می کند و زاویه جدی با اتفاقات در وین دارد.

خطیب زاده با اشاره به سفر ظریف به امارات گفت: ما با امارات روابط دیپلماتیک داریم و هیچ وقت این روابط قطع نشده است و امارات یکی از شرکای اصلی ما در منطقه است. این سفر در دستورکار بوده فضا مهیا شود این سفر انجام می شود.

خطیب زاده درباره گزارش منتشر شده از سوی یاهونیوز درباره ترور شهید سلیمانی بیان کرد: مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای دوجانبه سیاسی، حقوقی و امنیتی با دولت عراق پیگیری می‌شود. بسیاری از گزارش‌ها از ما پوشیده نیست و راستی‌آزمایی‌ها درباره آنها انجام می‌شود. کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری که باشند و در این ترور مشارکت داشته باشند، قطعا مسوولیت کیفری، قضایی و جزایی دارند و در مسیر خود با آنها برخوردهای لازم را از طریق مجاری ذیربط دنبال می‌کنیم.

او با اشاره به انفجار در افغانستان اظهار کرد: پر پر شدن دختران افغانستان با زبان روزه دل و جان انسان را به درد می آورد. وقایعی که اتفاق افتاده و تشدید شده ما را ناراحت می کند. ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان در این حمله وحشیانه با دولت و مردم افغانستان ابراز همدردی می کنیم. زمان آن رسیده از فضای برادری استفاده شود و در برابر تفکر داعشی و تکفیری همه متعهد شوند و یک جا و یکپارچه عمل کنند. برای افغانستان آینده ای آباد، آزاد و با ثبات آرزومند هستیم. ایران همواره آماده بوده که مسیر گفتگوها را تسهیل کند انشاالله روزهای بهتری را در افغانستان شاهد باشیم.

خطیب زاده درباره ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر توقیف یک کشتی حامل تسلیحات نظامی در دریای عرب که متعلق به ایران است و به سوی یمن می‌رود، یادآور شد: ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد این گزارش ها به هیچ وجه تایید نمی‌شود.

او درباره روند مذاکرات در وین گفت: ما منتظر عکس العمل ایالات متحده هستیم. تهران تصمیم خود را در سال 2014 گرفت و بر همان تصمیم باقی است در خصوص دور جدید گفتگوها ایران صحیح و شفاف گفته اگر تحریم ها برداشته شود و انتفاع ایران از تحریم ها راستی آزمایی شود ایران هم نه بیش و نه کمتر به تعهدات عمل می کند. در حال حاضر آمریکا دل در گرو دولت شوم و مسموم ترامپ دارد. بایدن تصمیم بگیرد که می خواهد دل در گرو شکست حداکثری داشته باشد و یا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنمامه 2231 برگردد برای واشنگتن هم سخت نیست که به حقوق بین الملل پایبند باشد. بازگشت آمریکا به برجام به خود این کشور برمی گردد. ما منتظر می مانیم تا اقدام آنها را ببینیم و بعد راستی آزمایی کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین بیان کرد: گفت‌وگوها در وین چون در فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است، با دقایق و جزییات مختلفی روبه‌رو است. این جزییات اجازه نمی‌دهد در فضای عمومی وارد اعلان شویم چون گفت‌وگوها در حال انجام است و هر روز به نتایج متفاوتی می‌رسد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از کاری که باید انجام دهد و ما هم آنها را ضروری می‌دانیم، قبول کرده، گفت: درباره بخشی هم که قبول نکرده، اعلام کردیم باید همه موارد لیست مد نظر ایران، برای از بین بردن برجام بوده است و لذا اینکه آنها بخشی، گروهی و اشخاص یا با برچسب‌های مختلفی باشد پیگیری می‌کنیم. البته پوشیده نیست اختلافات جدی هم وجود دارد. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به تیم مذاکره‌کننده اطلاع داده می‌شود. دستورالعمل‌هایی که در تهران تهیه می‌شود، چارچوب گفت‌وگوهای وین است.

او درباره تایید گفت‌وگوهای ایران و عربستان از سوی یک مقام سعودی بیان کرد: هدف گفتگوها دو جانبه و منطقه ای است. ما همواره از این گفتگوها در هر سطحی و شکلی استفاده کردیم و این مسئله سیاست جدید ما نیست. اجازه دهید نتیجه بگیریم درباره نتیجه گفتگوها زود است که صحبت کنیم.

خطیب زاده درباره اظهارات برخی رسانه ها با انتشار اخبار جعلی و منابع آگاه از زبان وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه به خاطر جایگاه حرفه ای خود به مسائل داخلی کمتر ورود می کند و معروف به صبر و شکیبایی است. ما در وزارت خارجه هیج منبع آگاهی نداریم و اگر استفاده شد بدانند وزارت خارجه نیست. مواضع ما صریح و نشان دار است. به بازی های رسانه ای، خود رسانه ها توجه کنند رسانه ها همراه مردم و مصالح عالیه باشند.

خطیب زاده در پاسخ به خبرگزاری برنا درباره بیانیه اخیر گروه ۷ و برخی از اتهامات مطرح شده در بیانیه این گروه در ارتباط با ایران از جمله اشاره آن ها به برنامه موشکی و هسته ای ایران تصریح کرد: این بیانیه را دیدم جای تأسف دارد در حالی که ایران بارها اعلام کرده است که حرمت قطعی برای تولید، انباشت و استفاده از هر گونه سلاح کشتار جمعی از جمله هسته ای دارد چنین اظهاراتی در این بیانیه ها مطرح می شود. در فضایی که در وین شکل گرفته این گونه بیانیه ها کمک کننده نیست و نافی فضایی است که در وین وجود دارد. فکر می کنم گروه ۷ و سران این کشورها فراموش کرده اند که طرفی که از برجام خارج شد و سعی کرد قطعنامه شورای امنیت را بی اعتبار کند و همه را به خاطر پایبندی شان به این قطعنامه تنبیه کند شریک امروز و دیروزشان آمریکاست و همین کشورهای اروپایی نیز به اجرای تعهداتشان در برجام عمل نکردند و با بی عملی آمریکا را در تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران در حالی که ویروس کرونا فراگیر شده بود همراهی کردند. قطعا این یادآوری برای آن ها خوب است و فکر می کنم حافظه شان آنقدر ضعیف نیست که یکی دو سال قبل را فراموش کرده باشند.

او درباره حکم دادگاه اسدالله اسدی گفت: بازداشت ایشان از ابتدا غیرقانونی بوده و آن را خلاف حقوق بین الملل می داریم و حکم صادره توسط دادگاه مشروعیت ندارد. آقای اسدی باید هرچه زودتر از حقوق دیپلماتیک برخوردار شود اتفاق جدیدی نیفتاده است. چون حکم این دادگاه فاقد مشروعیت بوده اسدی و وکیل آنها هم اعتراضی ندارند و دولت بلژیک موضع ایران را به خوبی می داند. این حکم نقض کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک (۱۹۶۱) است.

او درباره اظهارات اخیر عراقچی بیان کرد: آنچه دکتر عراقچی در مصاحبه با NHK بیان کرده اند این است که قانون مجلس الزام آور است و تاریخ ٣٠ مه در خصوص توافق بین ایران و آژانس قطعی است. طبیعی است چون عجله ای برای به سرانجام رساندن گفتگوها نداریم ضمن اینکه از فرسایشی شدن آن، جلوگیری می کنیم؛ ما نمی خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که دستورالعمل های اجرایی تهران برای تیم مذاکره کننده به طور دقیق عملیاتی نشود. عراقچی در این مصاحبه صرفا یکی از انتخاب ها برای تاریخ ٢١ مه را گفته اند، در صورتی که گفتگوها در مسیر درست باشد، با هماهنگی دو طرف و موافقت تهران این تاریخ می تواند تمدید شود.البته طبیعی است که تصمیم برعهده تیم مذاکره کننده نیست و تصمیمات در تهران صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست بیان کرد: هیات مذاکره کننده در چارچوب کمسیون فصلی روز 5 شنبه عازم وین شد و نشست معاونین روز جمعه برگزار شد و همچنان نشست های کارشناسی از صبح شنبه از سر گرفته شده است.

خطیب زاده درباره کاندیداتوری ظریف گفت: من سخنگوی وزارت خارجه هستم و  باید درباره موضوعات شخصی خود آقای ظریف صحبت کند البته نظرات ایشان را همه جامعه  شنیدند.

او درباره جلسه نمایندگان با ظریف و خبر استیضاح وزیر امور خارجه بیان کرد: جلسه روز گذشته مبتنی بر سوالات نمایندگان درباره فایل صوتی و مذاکرات وین بوده است. بیش از این گمانه زنی است و مجلس از همه حقوق خود برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که ما با مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی می کنیم. تصور ما این است که جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به صورت یکپارچه باید به ددمنشی رژیم اشغالگر قدس پاسخ دهد. سازمان ملل متحد در کنار سازمان های بین المللی دیگری مسئولیت قطعی دارند که با این تجاوزات برخورد جدی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به عربستان و اینکه گفته شده یکی از دستورکارهای این سفر مسئله یمن خواهد بود، گفت: ما از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم.

او با اشاره به وضعیت اسفناک مردم یمن و محاصره مردم این کشور گفت: هیچ کدام از کشورهای اسلامی نباید راضی به وضعیت کنونی یمن باشند و اگر عربستان هر چه زودتر از مسیر اشتباه خود بازگردد و به رنج مردم یمن پایان دهد این به نفع مردم یمن و منطقه خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده از برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه ایران در حال انتقال نیروی نظامی به یمن است، گفت: ما در مورد این گزارش های رسانه ای بی نام و نشان اظهار نظر نمی کنیم و تأکید می کنیم که حضورمان در یمن حضوری دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است. ما بارها تأکید کرده ایم راه حل بحران یمن راه حل سیاسی و دیپلماتیک است و راه حل نظامی ندارد و ما در همین راستا طرح چهار ماده ای خود را ارائه کرده ایم و بر حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع یمن تأکید داریم.

خطیب‌زاده درباره گزارش منتشرشده‌ای مبنی بر اینکه اقلیم کردستان عراق اقدام به سدسازی در رودخانه زاب کرده است، عنوان کرد: موضوع آب بیش از اینکه به موضوع منازعه در منطقه ما شود، باید به موضوع همکاری تبدیل شود. از هر اقدام یکجانبه که منافع کشورهای منطقه را در نظر نگیرد، امتناع کردیم و دیگران را هم از انجام آن پرهیز دادیم.

او با بیان اینکه دولت مرکزی عراق طرف حساب ایران است، یادآور شد: همواره گفت‌وگوهایی شده است و درباره همکاری‌های آبی گفت‌وگوهای جدی داشتیم. گفت‌وگوهای جدی با همه کشورهای همسایه بوده و همچنان ادامه دارد و البته مسوولیت مستقیم را وزارت نیرو دارد و آنها درگیر این موضوعات هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمل بار از ایران به قره‌باغ و واکنش‌های صورت گرفته در جمهوری آذربایجان در این باره بیان کرد: همه را دعوت می‌کنم در فضای همکاری پس از جنگ و توافقات انجام شده کمک کنند. فضا باید حفظ شود و از هر گونه گزارش‌های تایید نشده اجتناب شود.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین و در جریان قرار گرفتن نمایندگان مجلس از روند گفت‌وگوها، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای فنی در وین کاملا روشن است. تیم مذاکراتی در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام و دستورالعمل‌های اجرایی تهران عمل می‌کند و گزارش‌ها را به‌شکل روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.  

او با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی که رییس مجلس عضوی از آن است، در جزییات کامل گفت‌وگوها قرار دارد، اظهار کرد: اساسا دستورالعمل‌ها را شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکراتی می‌دهد و رییس مجلس هم حتما همکاران خود را درباره این فرآیند مطلع می‌کند. وزیر امور خارجه نیز روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشت و توضیحات مبسوطی را به نمایندگان ملت داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز