درخواست جدید شورای امنیت از اسرائیل!+جزییات

۱۴۰۰/۰۲/۲۳ - ۰۰:۳۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۸۴۰۵
درخواست جدید شورای امنیت از اسرائیل!+جزییات
چهار عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اخراج فلسطینیان در شیخ جراح و قدس شرقی را نگران‌کننده دانستند و از رژیم صهیونیستی خواستند شهرک‌سازی و تخریب منازل فلسطینیان را متوقف کند.

به گزارش برنا، چهار عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از آنکه آمریکا مانع از صدور بیانیه درباره وضعیت اخیر سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

این بیانیه را که سون یورگنسن نماینده دائم استونی در سازمان ملل متحد به نمایندگی از فرانسه، نروژ و ایرلند هم قرائت کرد، آمده است: ما نگرانی شدید خود را در مورد تشدید تنش در غزه و اطراف آن و افزایش خشونت در بقیه سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله در قدس شرقی و همچنین در اسرائیل ابراز می‌کنیم.

این کشورها از همه بازیگران خواسته‌اند که تنش‌ها را کاهش، به خشونت، پایان و نهایت خویشتنداری را نشان دهند.

چهار اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد افزودند: ما شلیک موشک از غزه علیه جمعیت غیرنظامی در اسرائیل را محکوم می‌کنیم که کاملاً ناپذیرفتنی است و باید فوراً متوقف شود.

این بیانیه ادامه می‌دهد: تعداد زیاد کشته شدگان غیرنظامیان از جمله کودکان در اثر حملات هوایی اسرائیل در غزه و اسرائیلی‌ها از موشک‌های پرتاب شده از غزه ، نگران کننده و ناپذیرفتنی است.

اروپایی‌ها هم که حاضر نشدند تا ددمنشی صهیونیست‌ها را محکوم کنند، اضافه کردند: در حالیکه ما حق دفاع از خود اسرائیل را در برابر چنین حملاتی به رسمیت می‌شناسیم، از نیروهای امنیتی اسرائیل می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را داشته باشند تا از غیرنظامیان مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت کنند.

نماینده استونی در قرائت این بیانیه اظهار کرد: ما همچنین از درگیری‌ها و خشونت‌های روزمره در قدس شرقی به خصوص در اماکن مقدس و اطراف آن، از جمله کوه معبد/ حرم الشریف که منجر به مجروح شدن بسیاری شد، نگرانیم.

چهار عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند: رهبران سیاسی، مذهبی و اجتماعی از هر طرف باید مسئولیت نشان دهند و تمام تلاش خود را برای آرام کردن این وضعیت ناپایدار و پرهیز از تحریک و شورش انجام دهند و باید از تلفات بیشتر غیرنظامی به عنوان یک اولویت جلوگیری شود.

نروژ، فرانسه، استونی و ایرلند تصریح کردند: از اقدامات تحریک آمیز در اطراف معبد کوه / حرم الشریف باید خودداری کرد و باید به وضعیت نهایی احترام گذاشت.

این چهار عضو شورای امنیت که بیانیه آنها  نشان از اختلاف دیدگاهشان با آمریکا دارد، گفتند: وضعیت در مورد اخراج خانواده‌های فلسطینی در شیخ جراح و سایر مناطق قدس شرقی نیز نگران کننده است. ما از اسرائیل می‌خواهیم که مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه، فعالیت‌های شهرک سازی، تخریب و اخراج از جمله در قدس شرقی را متوقف کند.

در بیانیه تاکید شده است این تشدید خشونت در حال حاضر نشان دهنده نیاز فوری برای رسیدگی به دلایل اصلی است که منجر به این وضعیت شده است. صلح و امنیت تنها با توافق حاصل می شود.

این چهار کشور اروپایی خاطرنشان کردند: ما آماده پشتیبانی همه تلاش‌ها برای کمک به از سرگیری مذاکرات معتبر با هدف دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه بر اساس قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و مواد توافق شده هستیم.

فرانسه، ایرلند، نروژ و استونی تصریح کردند: ما از هر دو طرف می‌خواهیم که تعهد خود را در قبال راه حل دو کشور از طریق اقدامات مشخص نشان دهند و از اقدامات یکجانبه که باعث تضعیف آن می‌شود، خودداری ورزند.

نظر شما