فالح الفیاض: عراق نقش بزرگی در نزدیکی ایران و عربستان ایفا می کند

۱۴۰۰/۰۲/۲۳ - ۱۱:۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۱۷۸۵۲۲
فالح الفیاض رییس سازمان الحشد الشعبی زیرمجموعه قوای مسلح عراق امروز پنجشنبه تاکید کرد که کشورش نقش بزرگی در نزدیکی بین ایران و عربستان سعودی ایفا می کند.

به گزارش برنا «فالح الفیاض» در گفت وگو با تلویزیون دولتی عراق با بیان این مطلب افزود: آرامش و تنش زدایی در منطقه به نفع عراق است.
وی اضافه کرد که گفت وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی غیرعلنی است، اما سری و محرمانه نیست.  
وی خاطرنشان کرد که عراق از هرگونه حل و فصل کشمکش و درگیری در منطقه سود می‌برد بر همین اساس، ذیطرف در هرگونه نزدیکی دیدگاه ها برای پایان بخشیدن به کشمکش های منطقه ای است.  
رییس سازمان الحشد الشعبی با تاکید بر اینکه رویکرد ایران در گفت وگو با عربستان مثبت است، افزود: عربستان سعودی نیز عراق را به عنوان واسطه این گفت وگو پذیرفته است.
الفیاض همچنین با اشاره به سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بغداد و دیدارش با رهبران سیاسی شیعان عراق در هفتم اردیبهشت ماه جاری گفت: مسئله بازسازی بیت سیاسی شیعی یا مسائل مشابه آن در این جلسه مطرح نشد.
وی خاطرنشان کرد که در این جلسه فقط مسائل منطقه ای بحث و گفت وگو شد و این مسائل برای عراق نیز مهم است و ما در عراق به گفت وگوهای ایران و آمریکا یا مذاکرات ایران با عربستان سودی اهتمام می دهیم برای همین جلسه کاملا سیاسی بود.  

الفیاض همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به دمشق در ۱۶ اردیبهشت ماه و دیدار با «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه تاکید کرد که این سفر به درخواست نخست وزیر عراق انجام شد، اما به دلایل امنیتی، برنامه سفر از پیش اعلام نشد.
رییس سازمان الحشد الشعبی عراق در عین حال مذاکراتش را با سوریه دارای ابعاد امنیتی عنوان کرد و افزود که مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله امنیت و ثبات دو کشور بحث و گفت وگو شد.
وی درباره سفر ۱۸ فروردین ماه گذشته اش به روسیه نیز گفت که پرونده خرید تسلیحات یکی از پرونده های مهم با روسیه است که به دلیل مجازات هایی که (غرب) بر مسکو تحمیل کرده، در خصوص خرید برخی از این سلاح ها و همچنین تعامل ارزی با روس ها در حال بحث و مذاکره هستیم.
الفیاض همچنین به قضیه فلسطین اشاره کرد و گفت که بیانیه مرجعیت عالی دینی عراق خواهان پشتیبانی از فلسطین و یاری رساندن به فلسطینیان است.
به گفته وی، قضیه فلسطین فراتر از مواضع دولتی و تشریفاتی است.

نظر شما