سخنگوی وزارت خارجه روز بزرگداشت فردوسی را گرامی داشت

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۱۰:۵۹:۲۵
کد خبر: ۱۱۷۹۰۷۷
سخنگوی وزارت خارجه روز بزرگداشت فردوسی را گرامی داشت
سعید خطیب زاده با انتشار پستی در اینستاگرام روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را گرامی داشت.

به گزارش برنا، پست اینستاگرامی سعید خطیب زاده به مناسبت روز بزرگداشت حکمیم ابوالقاسم فردوسی به شرح زیر است:

چو ایران نباشد تن من مباد
در این بوم و بر، زنده یک تن مباد.
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود.
همه سر به سر تن به کشتن دهیم،
به از آنکه کشور به دشمن دهیم...

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نه تنها مهم‌ترین اثر حماسی جهان است بلکه اخلاق مدارترین منظومه حماسی جهان و دائره المعارف سترگ ایران و ایرانی نیز به شمار می آید. حکیم این اثر را به شیوه ای نگاشته که داد و خرد جانمایه آن باشد و سندی باشد بر شکوه و عظمت زبان پارسی و گواهی دهد به اصالت و قدمت فرهنگ و تمدن در ایران زمین.

فردوسی نه تنها باعث می شود که نام پهلوانان و بزرگان ملی ایران در تاریخ ماندگار شود، بلکه با نفوذ کلامش در دیگر ملت ها باعث ترویج روح آزادی‌خواهی و نجات از حقارت در میان آنان می شود.

فردوسی روح حماسه را با فضایی روحانی در شاهنامه پیوند میزند و چنان زیبا، عشق و احساس را در کنار حماسه به تصویر میکشد که ادبا و فرهیختگان ملل دیگر نیز زبان به تمجید و تحسین میگشایند. جیمز راسل لوول ( شاعر آمریکایی)، شاهنامه را از تمامی داستان‌های عاشقانه اروپا فراتر می داند و می گوید: آثار دیگر، از دیدگاه هنری بسیار فرودست‌تر از آنِ فردوسی قرار می‌گیرد.

کدام ایرانی‌ و کدام پارسی‌گویی است که شاهنامه را بخواند و به ایرانی بودن خود و زبان‌ پارسی نیاکانش نبالد، و کیست که با مفاهیم انسانی شاهنامه آشنا شود و از آن نیاموزد که آنچه ملت‌ها را در دشوارترین لحظات حفظ و قدرتمند می‌کند پاسداشت فضیلت‌های اخلاقی و تقلای دائمی در مصاف خیر و شرّ و اراده همیشگی برای دوباره برخاستن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز