یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

مردم فلسطین و غزه خود را مجهز کردند/ محاصره درون هوایی در اسرائیل شکل گرفت/ ارتش رژیم اسراییل در مقابل مردم فلسطین واماند

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۲۳:۴۱:۲۱
کد خبر: ۱۱۷۹۶۸۹
مردم فلسطین و غزه خود را مجهز کردند/ محاصره درون هوایی در اسرائیل شکل گرفت/ ارتش رژیم اسراییل در مقابل مردم فلسطین واماند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مردم فلسطین و غزه خود را مجهز کردند و به طور حیرت انگیزی توانستند سامانه های دفاعی ضد موشکی اسرائیل را درنوردند و از آن عبور کنند.

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص درگیری میان غزه و رژیم صهیونیستی گفت: پس از شکست های پی در پی که اسرائیل از سال 2000 تاکنون متحمل شده و در جنگ هایی که خودش علیه غزه آغاز کرده کوشش اسرائیلی ها این است که بتوانند بعد از گذشت دو دهه یک پیروزی لااقل نسبی به دست بیاروند و این مسئله سبب شود که شکست هایی که در جنگ های 22 روزه و 8 روزه و 51 روزه و جنگ 2 روزه و چند جنگ یک روزه انجام دادند جبران و فراموش شود.

او اضافه کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه ترامپ نیست و آنها حامی خود به آن گستردگی را از دست داده اند علاقمند هستند که اینگونه وانمود کنند که همچنان توانمندی و تهاجم به دیگر کشورها و غزه و تهاجم و توانایی ادامه تسلط بر مردم فلسطین را دارند. در کل کوشش آنها این است که موازنه نظامی را که به نفع فلسطینی ها و لبنان و سوریه و کشورهای محور مقاومت تغییر پیدا کرده بود این را به نفع خودشان مثل دوره های قبل از هزار برگردانند.

قنادباشی ادامه داد: برخلاف تصورشان چنین چیزی به چند دلیل امکانپذیر نیست یکی اینکه در این فاصله، مردم فلسطین و غزه خود را مجهز کردند و به طور حیرت انگیزی توانستند سامانه های دفاعی ضد موشکی اسرائیل را درنوردند و از آن عبور کنند. اینکه فرودگاه ها تعطیل شود به معنی این است که یک محاصره درون هوایی شده و این بسیار اهمیت دارد. یعنی توانمندی فلسطینی ها آنقدر قدرتمند شده که پایتخت اسرائیل یعنی تل آویو را مورد هدف و فرودگاه های آن را مورد حمله قرار می دهند و یک محاصره هوایی صورت می دهند.

او متذکر شد: یکی دیگر از دلایل پیروزی مردم فلسطین این است که همه گروه های فلسطین بیش از هر زمان دیگری با هم متحد هستند یعنی بخشی کرانه باختری که در یک طرف و بخشی غزه که در جنوب قرار دارد و مردمی که در داخل سرزمین فلسطین هستند همه اینها به صورت یکصدا مبارزاتشان را علیه اسرائیل آغاز کردند و این وحدت آنها نقطه بسیار قوت فلسطینی هاست و از آن مهمتر حمایت های جهانی است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: مردم در استرالیا، آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه همه به صحنه آمدند و اجتماعات عظیمی را در دفاع از فلسطینی ها به وجود آوردند که می تواند شرایط را به گونه ای تغییر بدهد که آمریکایی ها نتوانند از اسرائیلی ها آن گونه که بخواهند حمایت کنند. یعنی تظاهرات و اجتماعات بزرگ مردم در کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه و آمریکا و استرالیا و قاره آسیا و هند و بنگلادش و عراق به این معنی است که به اسرائیلی ها، اجازه نمی دهد که در صحنه سرکوب فلسطینی ها به آنها کمک کنند؛ اسرائیلی ها در داخل دچار اختلاف هستند.

او افزود: ارتش رژیم اسراییل در مقابل مردم فلسطین وامانده است لذا بر خلاف تصورشان که می خواستند یک پیروزی نسبی به دست بیاورند این امکانپذیر نیست. آنها از ابتدای جنگ کوشش می کردند یک محله ای از بیت المقدس را به عنوان «شیخ جراح» را یهودسازی و فلسطینی ها را بیرون کنند اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد و مردم غزه به کمک آنها آمدند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: به هر ترتیب هدف اسرائیلی ها از این جنگ این است که چهره مثبت و پیروزمند داشته باشند و دوم اینکه فلسطینی ها را در فشار قرار دهند و امتیاز گیری کنند. خواسته های اسرائیل هیچکدام تحقق پذیر نیست و تا الان هم تحقق پیدا نکرده و سبب شده فلسطینی ها بیش از هر زمان دیگری مورد حمایت ملت های جهان قرار بگیرند. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز