خطیب زاده:

سکوت خبری در وین وجود ندارد/ روابط با اتریش را ادامه می دهیم اما از مقاومت مردم فلسطین هم دفاع می‌کنیم/ همسر ظریف ممنوع‌الخروج نیست/ گفت‌وگو با عربستان برای فروش نفت صحت ندارد

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۹:۵۵:۵۱
کد خبر: ۱۱۸۰۰۱۹
سکوت خبری در وین وجود ندارد/ روابط با اتریش را ادامه می دهیم اما از مقاومت مردم فلسطین هم دفاع می‌کنیم/ همسر ظریف ممنوع‌الخروج نیست/ گفت‌وگو با عربستان برای فروش نفت صحت ندارد
خطیب زاده با اشاره به لغو سفر ظریف به وین گفت: در تور اروپایی وزیر امور خارجه برخی سفرها در دست نهایی شدن بود مثل اتریش. با در نظر گرفتیم جمیع شرایط این سفر انجام نشد و آقای ظریف این سفر را به مصلحت ندانستند. متاسفیم برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند در کنار ظالم و جنایتکار بایستند. روابط خوب خود را با کشورها مثل اتریش ادامه می دهیم اما از مقاومت مردم فلسطین هم دفاع می کنیم. سکوت خبری در وین وجود ندارد اما خبرسازی هم معنا ندارد. ادامه گفتگوهای فنی در هر سه کارگروه در حال انجام است. مسائل باقیمانده قابل توجه است. در برخی حوزه ها کندی و در برخی حوزه ها توفیقاتی داریم. باید ببینیم گفتگوهای فنی در روزهای آینده به کجا می رسد.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود گفت: امیدوارم آرمان بلند فلسطین تحقق یابد و شاهد آزادسازی فلسطین باشیم. تصمیمات خوبی در دیدار با صالحی امیری برای حضور مقتدر در توکیو گرفتیم. تور اروپایی ظریف با سفر به اسپانیا از پنج شنبه گذشته آغاز شد و جلسه اضطراری کنفرانس اسلامی را داشتیم که مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کردیم. جلسات کمیسیون مشترک در وین در حال پیگیری است و ادامه دارد اگر لازم شد خود کمیسیون مشترک هم جلسه ای در وین هفته جاری خواهد داشت.

خطیب زاده تاکید کرد: موضوعی به نام توافق اولیه در برجام نداریم مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت بگیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تحولات فلسطین گفت: جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و نواز غزه را که منجر به شهادت دهها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمانهای مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین الملل است، به شدت محکوم می نماید.متاسفانه در سایه حمایتهای بی شرمانه برخی دول غربی، شاهد این هستیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و از همین رو، مردم فلسطین که برای بازیابی همه حقوق خود در حال مبارزه هستند، از حق ذاتی و طبیعی برای دفاع از خود برخوردار می باشند و تا زمانی که ملت استوار فلسطین به همه حقوق خود دست یابد و حاکمیت خود را بر تمام سرزمین فلسطین اجرا کند، مقاومت مشروع تنها راه مقابله با تجاوزات و اشغالگری این رژیم است.

او ادامه داد: استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی ـ اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران- همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم میباشند- در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولتها و سازمان های مسئول بین المللی می خواهد که به بی طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند.همچنین از ملتها، سازمانها و دولتهای مسلمان و بویژه سازمان همکاری های اسلامی دعوت می کنیم تا در یک جبهه واحد، در مقابل تجاوز آشکار و اقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی، در کنار مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین قرار گیرند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

خطیب زاده گفت: بعلاوه به جامعه بین المللی هشدار می دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می دهد. در همین راستا، از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل نماید و با فشار بر رژیم جعلی اسرائیلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود، اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود.در پایان تاکید می کنم که تنها راه حل عادلانه مساله فلسطین، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنین واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می‌باشد.امیدوارم به زودی شاهد لحظه ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال، دیدگانمان روشن شود.

خطیب زاده با اشاره به لغو سفر ظریف به وین گفت: در تور اروپایی وزیر امور خارجه برخی سفرها در دست نهایی شدن بود مثل اتریش. با در نظر گرفتیم جمیع شرایط این سفر انجام نشد و آقای ظریف این سفر را به مصلحت ندانستند. متاسفیم برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند در کنار ظالم و جنایتکار بایستند. روابط خوب خود را با کشورها مثل اتریش ادامه می دهیم اما از مقاومت مردم فلسطین هم دفاع می کنیم. سکوت خبری در وین وجود ندارد اما خبرسازی هم معنا ندارد. ادامه گفتگوهای فنی در هر سه کارگروه در حال انجام است. مسائل باقیمانده قابل توجه است. در برخی حوزه ها کندی و در برخی حوزه ها توفیقاتی داریم. باید ببینیم گفتگوهای فنی در روزهای آینده به کجا می رسد.

خطیب زاده تاکید کرد: برای آنکه تاخیری در خرید و دریافت واکسن انجام نشود، وزارت امور خارجه مذاکرات خود را چه با کواکس و چه به صورت دوجانبه آغاز و اقدامات اولیه را برای برقراری ارتباط آغاز کردیم. توافق خرید واکسن از کوبا در سفر دکتر ظریف به هاوانا آغاز شد. همچنین واکسن‌های اهدایی و خریداری شده از چین که چند میلیون دوز توافق شد در سفر مقام چینی به ایران و گفت و گوی دکتر ظریف با وی این امر ادامه یافت. توافق با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز  واکسن و هم تولید مشترک است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری  اعلام کرده همه سفرا را در صورت رییس جمهور شدن برمی‌گرداند، گفت: وزارت امور خارجه دستگاه حاکمیتی است و دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های نظام هستند و در چارچوب ساز و کارهای حرفه‌ای و قانونی و بدون نظر به این دولت یا آن دولت، به کشورها اعزام می‌شوند. دستگاه سیاست خارجی همواره رویه‌ای داشته که براساس آن عمل می‌کند و در چند ماه آخر و نزدیک به انتخابات سفیری اعزام نمی‌کند. سفیرانی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را به رییس کشور میزبان تسلیم می‌کنند بنابراین این اظهارات غیرحرفه‌ای است.

خطیب‌زاده در ادامه گفت و گوهای ایران با عربستان را درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: هر موضوع دیگری درباره این گفت و گوها اساسا صحت ندارد.

خطیب زاده با اشاره به انتشار فایل  صوتی ظریف گفت: درباره این موضوع به اندازه کافی صحبت شده است. وزارت اطلاعات مسئول پیگیری است و کارهای خود را انجام می دهد و ما هم با آنها در ارتباط هستیم و اگر صلاح بدانند، رسانه ای می کنند.

خطیب زاده درباره ممنوع الخروجی همسر وزیر امور خارجه گفت: نمی دانم کدام رسانه این مطلب را بیان کرده در فضای مجازی هزاران خبر منتشر می شود و ارزش پاسخ دادن ندارد و همسر ایشان کنار آقای ظریف در سفر تور اروپایی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز