نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری:

با جهانگیری مناظره می‌کنم

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۴:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۲۳۳۲
با جهانگیری مناظره می‌کنم
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای جهانگیری روز گذشته گفته‌اند که حاضر به مناظره با هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در دفاع از سیاست‌های دولت است. بنده صریحا اعلام می‌کنم حاضر به مناظره با ایشان در هر جایی به شرط حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه هستم.

به گزارش برنا، رامین مهمان پرست، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در مقدمه نشست خبری خود گفت: آقای جهانگیری روز گذشته گفته‌اند که حاضر به مناظره با هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در دفاع از سیاست‌های دولت است. بنده صریحا اعلام می‌کنم حاضر به مناظره با ایشان در هر جایی به شرط حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه هستم.

مهمان پرست درباره روابط اقتصادی ایران با همسایگان گفت: روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه به دلیل عدم توجه به روابط دوجانبه، عدم توجه به توسعه اقتصادی در وزارت امور خارجه دچار ضعف شده است. انتقاد ما از برجام دلیلی بر عدم حضور کارشناسان اقتصادی در وزارت امور خارجه نیست اما معتقدیم برای برطرف کردن این مشکل نیاز به اصلاح ساختار وزارت امورخارجه داریم. باید این موضوع در وزارت امور خارجه جا بیفتد که ۸۰ درصد تعاملات سیاسی ما در عرصه بین الملل باید در زمینه توسعه اقتصادی صورت بگیرد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری خود گفت: بحث ریاست جمهوری یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که می تواند سرنوشت کشور ما را رقم بزند و برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، حتی اگر خیلی ها انگیزه مشارکت نداشته باشند ولی سرنوشت کشور و دولتی که می خواهد حداقل در 4 سال آینده اداره امور را به عهده بگیرد برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. یک اشکال اساسی که ما از ابتدا به آن انتقاد می کردیم احساسی برگزار کردن انتخابات و شعاری رفتار کردن کاندیداها است.

او افزود: اینکه معمولا نزدیک انتخابات یک دو قطبی شکل می گیرد و تشکل های سیاسی تلاش می کنند با بعضی از موضوعات احساسی و هیجانی و شعاری طرفدارهای خود را ترغیب به حضور کنند این مسئله از جهت اینکه یک شور و نشاط انتخابات داشته باشد می تواند خوب باشد ولی از لحاظ کیفی برای آینده کشور مناسب نیست. ما ترجیحا دنبال برنامه محور بودن کاندیداها هستیم و از ابتدا این شعار را دادیم و اظهار امیدواری کردیم که فضا به سمتی برود که کاندیداهای مختلف و تشکل های سیاسی که از کاندیداها حمایت می کنند برنامه های عملی خود را برای اداره کشور عرضه کرده و مردم بین برنامه ها انتخاب کنند که چه برنامه ای می تواند به نفع آنها باشد و مشکلات آنها را حل کند و واقعا قابلیت اجرا داشته باشد.

سفیر سابق ایران در لهستان ادامه داد: ائتلاف وحدت ملی که یک جریان فراجناحی و تشکیلاتی است، شامل همه افراد جدای از وابستگی های سیاسی با محوریت یک گفتمان ملی رویکردی برای تامین حداکثر منافع ملی است. در سرتاسر کشور ستادهای استانی شکل گرفته و تشکیلاتی است که فقط در زمان انتخابات ظهور و بروز پیدا نمی کند که بعد از انتخابات هم همه به خانه هایشان برگردند. 

او افزود: ما به عنوان یک تشکیلات فراجناحی که وابستگی به جریانات سیاسی سنتی نداریم در رویکرد تشکیلاتی خود، جدای از جناح های سیاسی سنتی، یک دید ملی داریم و از همه نیروهای متخصص و دلسوز از هر جناحی استفاده خواهیم کرد. از ابتدا سه مشکل اصلی را برای وضعیت موجود کشور عنوان کردیم؛ اولین مشکل که شاید ریشه همه عدم پیشرفت ها و عدم تحقق آن مطلوبیت هایی است که دنبالش بودیم، ساختارهایی هست که در بخش های اداری و اقتصادی داریم و این ساختارها مشکلات عدیده ای را برای کشور به وجود آورده و به مرور زمان این پیچیدگی و مشکلات، موانع جدی تری را سر راه دولت ها قرار داده است.

مهمان پرست اضافه کرد: اشکال دوم که در کشور وجود دارد این است که بین تشکیلات سیاسی و کاندیداهای ریاست جمهوری طرح برنامه های مدونی که بخواهند کشور را به سمت نقطه مطلوب ببرند وجود ندارد، این به آن معنا نیست که کسی طرح و برنامه ندارد.  

وی تصریح کرد:  در کشور ما چند بحران جدی دارد؛ وضعیت بد اقتصادی باعث شده که شرایط معیشتی مردم به شدت سخت شود و مردم تحت فشار قرار بگیرند. ما در کشور 40 میلیون جوان داریم جوانان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. دغدغه خانواده ها شده مشکلات جوانان. مشکل دوم ما اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند کاندیداها چه برنامه ای برای این ها تدارک دیدند. یک قسمت مهمی از جامعه را کارمندان، کارگران و معلمین تشکیل می دهند، شرایط آنها سخت شده است، اینها همان قشری هستند که سالمترین زندگی را با کمترین درآمد دارند و مالیات را هم به صورت مستقیم از حقوقشان کم می کنند. یعنی قشری که با آبرومندی می خواهند زندگی کنند ولی در فشارهای زیادی هستند و هر روز قدرت خرید آنها کاهش پیدا می کند.

این کاندیدا ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار این دو دسته قشر دیگری داریم بسیار شریف و محترم ولی شدیدا تحت فشار یعنی بازنشستگان عزیزمان، افرادی که به سنی رسیدند که حالا یا به درست و یا به غلط آنها را بازنشسته کردیم چون ما معتقد هستیم که افراد را نباید در سنین 48 تا 50 سال بازنشسته کرد.

او خاطرنشان کرد: قسمت سوم که به عنوان مشکل با آن روبرو هستیم، مدیران و مجریان طرح ها هستند یعنی در اداره کشور چیزی حدود 750 تا 1000 مدیر ارشد داریم. آنها باید مجری طرح ها باشند و اگر این مجریان از کسانی باشند که تخصص و انگیزه لازم و خلاقیت ندارند تبعات سنگین برای مردم در پی خواهد داشت. مردم فشارهای سنگین را به شرطی تحمل می کنند که تبعیض نبینند، به شرطی حاضرند با کمبودها کنار بیایند که احساس کنند این کمبود برای همه است نه اینکه احساس کنند بچه های آنها محروم از همه چیز هستند ولی بعضی از مسئولین فرزندانشان، بستگانشان در اوج رفاه و با ماشین های چند میلیاردی در خیابان گشت می زنند. ما احتیاج به یک بانک اطلاعاتی از مدیران متخصص و دلسوز و خلاق و سالم داریم.

مهمان پرست ادامه داد: پس فرق ما با بقیه تشکل های سیاسی و کاندیداهایی که وارد صحنهانتخابات  شدند این است که فراجناحی هستیم. از همه نیروها می خواهیم استفاده کنیم. الان شرایط طوری نیست که هر دولتی روی کار آمد سعی کند جناح مقابل را حذف کند. همین الان فضای انتخاباتی را ببینید که به سمت دو قطبی رفته است. شما عملکرد هواداران این تشکل های سیاسی را نگاه کنید. تصمیماتشان شروع شده، ستادهای انتخاباتی تبدیل شدند به ستادهای تخریب علیه یکدیگر خوب مردم چه قضاوتی می کنند.

مهمان پرست در پاسخ به این سوال که در صورتی که شورای نگهبان شما را رد صلاحیت کند واکنش شما چیست، تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری یک تعدادی به تشخیص اعضای شورای نگهبان احراز صلاحیت می شوند و یک عده احراز صلاحیت نمی شوند و بحث رد صلاحیت مطرح نیست. رقابت وقتی بخواهد در مرحله نهایی صورت بگیرد نمی شود که 40 نفر بیایند با هم رقابت کنند باید یک چارچوب مشخصی باشد که بتوانند رقابت کنند. مشارکت مردم اولویت اول را دارد و هر چه مشارکت مردم افزایش پیدا کند، کشور از یک اقتداری برخوردار می شود چه در حل مشکلات داخلی و چه در حضور در صحنه های بین المللی ما با حضور آنها می توانیم از منافع ملی دفاع کنیم. پیشنهاد ما این است که صحنه رقابت نهایی بین کاندیداها طوری طراحی شود که سلیقه های مختلف نماینده در این رقابت داشته باشند.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: یک عده ای از مردم در جامعه معتقد هستند که اگر نظامیان حضور پیدا کنند خیلی خوب است و حضور مقتدرانه یک فرد نظامی می تواند حل مشکلات کشور را به دنبال داشته باشد. ممکن است طیف دیگری در مقابل بگویند که به جای اینکه نظامیان حضور داشته باشند افرادی که در سیاست خارجی تسلط بیشتری دارند، مناسب تر هستند و اگر این دسته بندی را بپذیریم معنی اش این است که در رقابت نهایی غیر از جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی خوب است که نظامیان و دیپلمات ها هم نماینده داشته باشند. ما به عنوان دولت وحدت ملی احساس می کنیم که شرایط کشور به نقطه ای رسیده است که یک دولت ائتلافی جواب می دهد، یک دولتی که از همه جریانات سیاسی و از همه توانایی ها در کنار هم بتواند استفاده کند حتی از افرادی که تعلق خاطر به این جریانات سیاسی ندارند بتوانند در دولت باشند.

او اضافه کرد: ما یک لیست اولیه از کابینه وحدت ملی و نزدیک به 40 نفر از عزیزانی که می توانند در کابینه باشند را معرفی کردیم و این یک لیست پیشنهادی است و حتما قابلیت انعطاف 10 تا 15 درصدی هم دارد ولی با همین رویکرد این لیست بسته شده، شما اگر اعضای کابینه را ملاحظه کنید می بینید که از جناح های مختلف افراد متخصص هستند و از اقشار و اقوام مختلف، ما نماینده داریم. برخی پست های کلیدی را هنوز معرفی نکردیم. در این لیست شما افراد بسیار متخصص را می بینید که می توانند موثر باشند. حالا با همه این ملاحظات اگر شورای نگهبان افرادی را تعیین کرد و ما در رقابت نبودیم ما تابع قانون و نظرات شورای نگهبان هستیم.

او درباره برجام گفت: برجام یک بخشی از سیاست خارجی ماست. یعنی ما در سیاست خارجی باید موضوعات متنوعی را دنبال کنیم تا منافع ملی تامین شود یکی از آن موضوعات برجام است. متاسفانه یکی از انتقاداتی که به عملکرد دولت در 8 سال گذشته داریم این مسئله است که در سیاست خارجی، برجام سهم زیادی را به خود اختصاص داد و از بخش های دیگر غفلت کردیم. معنی آن این نیست که کار نکردیم می توانستیم خیلی بهتر کار کنیم و متوازن به آن بپردازیم. ما در بحث سیاست خارجی باید رویکردمان تامین حداکثر منافع ملی باشد یک بخشی از این منافع ملی حتما حضور جدی در برجام و تلاش حداکثری برای رفع تحریم ها در اولین فرصت است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز