تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری:

احیای برجام نزدیک است/ آمریکایی‌ها مصمم‌تر شده‌اند

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۲۳:۳۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۲۹۰۱
احیای برجام نزدیک است/ آمریکایی‌ها مصمم‌تر شده‌اند
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری: گفت: من فکر می کنم آمریکایی ها در رفع تحریم ها مصمم تر شده اند و به خوبی می دانند که بدون لغو تحریم ها امکان هیچگونه پیشرفتی در رابطه با مسائل امنیتی و منطقه ای وجود نخواهد داشت.

«دیاکو حسینی»، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص مذاکرات وین گفت: طبق اطلاعاتی که منتشر شده تا الان به نظر می رسد که جهت گیری کلی مذاکرات رو به جلو است و بخش بزرگی از گفتگوها به پایان رسیده و تفاهم های کلی در ارتباط با نحوه اقداماتی که باید طرفین انجام بدهند تمام شده است. منتها من فکر می کنم همچنان جزئیاتی باقی مانده که در ارتباط با آن بخش از تحریم هایی است که، ایران و آمریکا تفسیرهای مختلفی درباره ماهیت آن تحریم ها دارند.

او افزود: رویکرد ایران در این گفتگوها حداکثری بوده، یعنی همه تحریم هایی که چه در دوره ترامپ و چه قبل از او ناقض برجام بودند و با مفاد برجام تناقض داشتند، رفع شود ولی دولت آمریکا سعی کرده تا جایی که ممکن است امتیازهای کمتری را به ایران در این رابطه بدهد. من فکر می کنم مجموعا بخش بزرگی از کار را تمام کردیم و این جزئیات احتمالا تا آینده نزدیک یعنی کمتر از یک ماه آینده به کلی، برطرف می شود.

حسینی در پاسخ به اینکه به دور بعدی مذاکرات وین در خصوص احیای برجام می توان امیدوار بود، خاطرنشان کرد: من فکر می کنم که ما به احیای برجام بسیار نزدیک هستیم و برای اختلافات باقی مانده هم راهی پیدا خواهد شد. با توجه به اینکه طرفین اراده قوی برای مذاکرات دارند هم طرف ایرانی و هم طرف آمریکایی، می شود امیدوار بود که این گفتگوها به نتیجه برسد. ولی مسئله باقی مانده مسئله زمان است و اینکه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد ولی برای اصل موضوع می توانیم مطمئن باشیم که چنین گفتگویی را در زمان نزدیک شاهد خواهیم بود. 

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در پاسخ به رویکرد آمریکا در تحریم ها گفت: دولت آقای بایدن تحت فشار زیادی در آمریکاست. برای اینکه به برجام برگردد فکر می کند که باید به این سوال جواب بدهد که آیا این برجام موقعیت آمریکا را نسبت به ایران بهتر کرده است یا بدتر؟ آقای بایدن تلاش می کند که در داخل آمریکا نشان بدهد که آتش برجام به نفع منافع ملی آمریکا بوده و اهرم های بیشتری در موقعیت آمریکا قرار داده و موقعیت آمریکا را در پیگیری سایر منافعش بهتر کرده است.

حسینی ادامه داد: بایدن از ابتدا مصمم بود تا جایی که ممکن است تحریم هایی را علیه ایران حفظ کند تا بتواند داخل آمریکا منتقدان خود را مجاب کند که بخشی از تحریم ها را حفظ کرده اما چنین موضوعی را طرف ایرانی، می دانست به همین دلیل زیر بار آن نرفته و با یک نگاه حداکثری خواستار حذف کلی تحریم های برجام شده است. من فکر می کنم آمریکایی ها در رفع تحریم ها مصمم تر شده اند و به خوبی می دانند که بدون لغو تحریم ها امکان هیچگونه پیشرفتی در رابطه با مسائل امنیتی و منطقه ای وجود نخواهد داشت. 

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری اضافه کرد: اتفاقات آینده می تواند این را تعیین کند که چقدر آمریکا به این رویکرد پایبند خواهد بود و اگر برای مثال در ماه های آینده تنش بین ایران و آمریکا در ابعاد و زوایای مختلف بقدری افزایش پیدا کند طبعا پایبندی آمریکا به اجرای تحریم های لغو شده هم، کمتر می شود. آمریکا از لحاظ سیاسی حق دارد که تحریم ها را اجرا کند یا نکند یعنی آمریکا جدای رفتارهای حقوقی و لغو رسمی و قانونی آن به لحاظ سیاسی می تواند قانون شکنی هایی را انجام بدهد. اینکه اینکار را انجام بدهد یا نه بستگی به این دارد که روابط ایران و آمریکا در هفته ها و ماه های بعد چه مقدار سازندگی داشته باشد و در مسیر درست جلو برود و طرفین را از روند احیای برجام و لغو تحریم ها از نگاه آمریکا راضی نگه دارد. 6

نظر شما