رابطه بین تعامل ایران و عربستان و جنگ یمن چیست؟+جزییات

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۲۳:۴۴:۰۵
کد خبر: ۱۱۸۳۰۰۱
رابطه بین تعامل ایران و عربستان و جنگ یمن چیست؟+جزییات
وزیر خارجه آمریکا بر لزوم دستیابی به صلح در یمن تاکید کرد و گفت تعامل ایران و عربستان می‌تواند نتایج مثبتی را برای پایان دادن به این جنگ و برخی درگیری‌های نیابتی ایجاد کند.

به گزارش برنا، آنتونی بلینکن روز یکشنبه در برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان در پاسخ به این سوال مطرح کرد که عربستان سعودی می‌گوید که اکنون مایل است در روابط بهتر با ایران فکر کند. آیا این به معنای آن است که عربستان به رسمیت می‌شناسد که استراتژی آن تاکنون واقعا جواب نداده است؟ آیا این نشانه این است که ما می‌توانیم در یمن شاهد یک توافق صلح باشیم و می‌توانیم از تنش‌ها در مکان‌هایی چون قطر و لبنان بکاهیم؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: باید در یمن یک توافق صلح منعقد شود. ما خیلی سخت روی آن کار می‌کنیم، ما این کار را از روز اول انجام داده‌ایم. 

بلینکن افزود: فکر می‌کنم عربستان سعودی با برخی از کارهایی که انجام داده به وضوح نشان داده است که اکنون می‎خواهد به آن سمت حرکت کند، بنابراین بسیار مثبت است. 

وی ادامه داد: ما باید حوثی ها را تشویق کنیم و این به نوبه خود، فکر می‌کنم به طور قابل توجهی به این بستگی دارد که آیا ایران آماده است تا به حوثی‌ها بگوید که آنها نیاز به تعامل مثبت دارند و باید این جنگ را حل کنند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: بنابراین تا آنجا که رابطه بهتری بین عربستان سعودی و ایران وجود داشته باشد، می‌تواند حداقل نتایج مثبت بیشتری را در پایان دادن به برخی از این درگیری‌ها، یا پایان دادن به برخی از این نبردهای نیابتی که به طرز باورنکردنی خطرناک است، ایجاد کند.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در سیاست خارجی عربستان مشاهده می‌کنید، گفت: حس من این است که به ویژه در یمن، جایی که ما به شدت درگیر شده‌ایم و یک نماینده ارشد داریم که هر روز این کار را پیگیری می‌کند، سعودی ها به طور مثمر ثمری در تلاش برای پایان دادن به این جنگ هستند. 

وی افزود: ما باید شاهد همان نوع واکنش از طرف حوثی‌ها باشیم و ایران باید از نفوذی که برای انتقال آنها به آن سمت دارد، استفاده کند.

 

فرافکنی آمریکا درباره مذاکرات وین

وزیر خارجه آمریکا درباره بازگشت به برجام با توجه به وعده انتخاباتی جو بایدن، گام‌های ایران برای کاهش عمل به محدودیت‌های مندرج در برجام که جبرانی و در پی نقض آشکار تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی انجام شده است را بخش مهمی در مذاکرات دانست و افزود: تیم ما در روزهای آینده برای پیگیری آن به وین برمی‌گردد. 

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: من فکر می‌کنم در زمینه روشن کردن کارهایی که هر یک از طرفین باید انجام دهند تا به پایبندی کامل برسند، پیشرفت کرده‌ایم.

بلینکن در حالیکه تلاش داشت توپ را در زمین ایران بیندازد، مدعی شد: پرسش برجسته که هنوز پاسخی برای آن نداریم، این است که آیا ایران مایل است آنچه را که باید انجام دهد تا مطابق با توافق باشد، انجام دهد یا خیر. 

وی اضافه کرد: این موضوعی است که ما در حال آزمایش آن هستیم. اما فکر می کنم در این دوره از بحث ها و گفت‌وگوها ، آنچه باید اتفاق افتد بیشتر روشن شده است. سوال این است که آیا ایران آماده انجام آن است؟

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه ایرانی‌ها می‌گویند اگر آمریکا حاضر باشد به توافق اصلی بازگردد، همین فردا امکان بازگشت آنها هم وجود دارد اما آمریکایی‌ها می‌خواهند موضوعاتی همچون موشک را وارد سازند، گفت: ما روشن بوده‌ایم که به طور کامل آماده بازگشت به توافق اصلی آنگونه که بود، هستیم.

بلینکن ادعا کرد: اگر در این امر موفق شویم، می‌توانیم از آن به عنوان بنیادی برای طولانی‌تر و مستحکم‌تر کردن توافق و همچنین در موارد دیگری چون حمایت ایران از تروریسم، گسترش سلاح‌های هسته‌ای، پشتیبانی از نیابتی‌های بی‌ثبات‌ساز در سراسر خاورمیانه استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: اما کاملاً واضح بوده‌ایم که از دیدگاه ما، نخستین قدم باید بازگشت به پایبندی متقابل باشد. این همان چیزی است که ما روی آن کار می‌کنیم و در اینجاست که هنوز نمی‌دانیم ایران مایل است بله بگوید.

نظر شما
پرونده ویژه