اقدامات جنجالی بلاروس و لتونی عملی شد!+جزییات

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۰:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹۳
در پی تصمیم دولت بلاروس برای اخراج سفیر و کارکنان سفارت لتونی، این کشور حوزه بالتیک هم سفیر و همه کارکنان سفارت بلاروس را عنصر نامطلوب خواند که باید خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش برنا؛ از خبرگزاری دولتی بلتابای بلاروس، «ولادیمیر مکی» وزیر امور خارجه بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد: همه کارکنان و پرسنل فنی سفارت لتونی در مینسک باید ظرف ۴۸ ساعت خاک بلاروس را ترک کنند.

وی گفت: این تصمیم به دنبال توهین لتونی به پرچم بلاروس در ریگا پایتخت این کشور گرفته شد.

امروز مارتینیش استاکیس شهردار ریگا پایتخت لتونی و ادگار رینکویچ وزیر خارجه لتونی طی مراسمی پرچم بلاروس را پایین کشیده و پرچمی به رنگ های سفید و قرمز و سفید که مخالفان دولت بلاروس آن را پرچم کشور خود می خوانند به اهتزاز درآوردند.  

بر اساس اطلاعات رسانه ها در زمان حاضر در ریگا مسابقات جهانی هاکی روی یخ برگزار می شود و به همین مناسبت پرچم بلاروس نیز به همراه پرچم کشورهای شرکت کننده در محل برگزاری مسابقات افراشته شده است.

 مکی وزیر خارجه بلاروس اعلام کرد که به نشانه اعتراض به این اقدام لتونی، اینارس سمانیس سفیر لتونی در مینسک به وزارت خارجه بلاروس احضار شد و تصمیم دولت این کشور مبنی بر اخراج سفیر و همه کارکنان سفارت لتونی به وی ابلاغ شد.

لتونی هم در پاسخ به این اقدام اعلام کرده است که سفیر و همه کارکنان سفارت بلاروس به استثنای یک کارمند فنی باید این کشور را ترک کنند.  

روابط بلاروس و کشورهای غربی و کشورهای حوزه بالتیک طرفدار غرب از روز گذشته به دنبال فرود اضطراری هواپیمای رایان ایر در مینسک به شدت پرتنش شده است.  

دیروز دوم خرداد (۲۳ مه) به دستور آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد.  این هواپیما با ۱۲۳ مسافر از آتن راهی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ رایان ایر در فرودگاه مینسک فرود اضطراری انجام داد و  «رومان پروتاسویچ»، بنیانگذار کانال تلگرامی نکستا (Nexta) و از مخالفان دولت بلاروس که سرنشین این هواپیما بود توسط پلیس بلاروس دستگیر شد. بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ بعد از کنترل امنیتی مسافران از مینسک حرکت کرده و راهی ویلنیوس شد.  

  معترضان بلاروسی در سالهای اخیر از پرچم رسمی این کشور به رنگ های قرمز و سبز استفاده نمی کنند و پرچمی به رنگ های سفید، قرمز و سفیر به دست می گیرند که بعضا در میانه آن نماد شوالیه سوار بر اسب نقش بسته است.

در واقع پرچم معترضان، پرچم تاریخی دوک نشین بزرگ لیتوانی است که معترضان بلاروسی آن را درجه عالی توسعه این کشور می خوانند چرا که سرزمین آنان زمانی در قلمرو دوک نشین قرار داشت.

 دوک‌نشین بزرگ لیتوانی دولتی اروپایی از قرن ۱۳ میلادی تا سال ۱۵۶۹ بود و از ۱۵۶۹ میلادی تا ۱۷۹۵ جزئی از سرزمین مشترک‌المنافع لهستان - لیتوانی به حساب می آمد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز