سخنگوی دولت:

مشارکت حداقلی به نفع هیچکس نیست/ هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۱۱:۴۷:۳۱
کد خبر: ۱۱۸۳۸۲۱
مشارکت حداقلی به نفع هیچکس نیست/ هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود
سخنگوی دولت گفت: دولت معتقد است مشارکت حداکثری بیش از هر زمانی کارکرد خواهد داشت، مشارکت حداقلی به نفع هیچ کس نیست و در این بین مردم زیان می بینند هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نیست.

به گزارش برنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد گفت: دیروز سالروز آزادی خرمشهر و نقطه عطف تاریخی در راه پیروزی نهایی ملت ما در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم بعثی بود. محمد جهان‌آرا روزی که خرمشهر را غصب کردند، چه زیبا گفت که : «بچه‌ها اگر شهر سقوط کرد؛ دوباره فتحش می‌کنیم؛ مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند». آزادسازی خرمشهر نماد ایمان شهیدان سروقامتی بود که نامشان را تا ابد بر تارک این خاک و بوم نشاندند. آزادی خرمشهر به عنوان الگویی از "مقاومت یک ملت در مقابل ظلم و تجاوز" برای همیشه در تاریخ ایران و جهان ثبت شد.

او ادامه داد: امروز یک حادثه تاریخی صرف نیست بلکه نمادی از مقابله با اشغالگری و تعرض به حق تعیین سرنوشت یک ملت‌؛ چه در بُعد مادی و اشغال سرزمینی و چه در بُعد معنوی و سلب حقوق مشروع برای یک زندگی شرافتمندانه است، که متاسفانه هنوز کانون های ظلم و شدادت در گوشه کنار جهان زندگی آزاد ملت ها را تهدید می کند. تجربه آزادسازی خرمشهر زیر قاب بزرگتر دفاع مقدس، ما را آب دیده کرد و به ما آموخت که ایستادن همدلانه و برادرانه در برابر زورگویی و ظلم تنها را نجات از آن است.الگوی مقاومت در فتح خرمشهر را می‌توان برای این سالها نیز دوباره تکرار کرد؛ سالهایی که با تجاوز به حقوق ملت از طریق تحریم‌های ظالمانه ترامپ همراه شده است. تحریم‌هایی که در بُعد تروریستی کنونی، نوعی اشغالگری در شکل جدید است. اگر آن روزها، خاک، غصب شد؛ امروز، حق زیست ملت ایران مورد تعرض قرار گرفته است؛ اما به تاسی از شهدای فتح خرمشهر، به مردم و گروه‌های سیاسی می گوییم که این اشغال‌گری جدید را هم که در قالب تحریم ظهور کرده، دوباره شکست خواهیم داد.

 

سخنگوی دولت بیان کرد: برای نسل ما که آن روزها را دیده ایم عجیب نیست که عاملان و آمران آن جنایت اشغالگرانه در خرمشهر و این جنایت انسانی در سلب حق زندگی آزادانه و رها از بند تحریم و البته جنایت سازمان یافته دیگری در سرزمین های اشغالی فلسطین که در روزهای اخیر به حقارتی دیگر از سوی محور مقاومت تن در داد، هنوز همبستگی خود را ادامه داده اند. شهدا و رزمندگان ما تنها با خون و شهامت خود خرمشهر را آزاد نکردند بلکه قبل از آن با ایمان به خدا توأم با خودآگاهی نسبت به حق تعیین سرنوشت و عزت و عظمت نهفته در هویت دینی و ملی ما بود که آن اراده مهیب و شکست ناپذیر را در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند. امروز هم برای آزادسازی ایران عزیزمان از بند تحریم ها پیش از هر چیز به تجدید خودآگاهی و وفاق ملی نسبت به حق سلب ناشدنی مردم در بهره مندی از اقتصاد بدون تحریم نیاز داریم. باید مراقب بود آدرس غلط درباره بانی این تجاوز ندهیم. مراقب باشیم تا متجاوز معاصر تاریخ ایران را از تعدی‌ به حقوق ملت، تبرئه نکنیم. نتیجه تبرئه متجاوزان، مشروعیت‌بخشی به تحریم و رسمیت‌دادن به اِشغال است. ما اطمینان داریم و اطمینان می دهیم که ملتی که حریم سرزمین اش را با خون و جان پاس داشته، در برابر تحریم و تحریم گران هم سر فرود نخواهد آورد

او بیان کرد: همچنین این روزها بحث های انتخابات ریاست جمهوری مطرح است. دولت نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندیهای فردای ایرانیان در جهان پر آشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری ، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت. مشارکت حداقلی به نفع هیچ کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بودعمیقا باور داریم که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در عدم مشارکت؛ دولت عمیقا باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن پاسداری شود؛ دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این ها هستند که مکلف‌اند و موظف. از این روز دولت، از همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه خبری در برخی رسانه ها منتشر می شود با این عنوان که رییس جمهور برای صلاحیت کاندیداها به رهبری نامه نوشته است آیا این را تایید می کنید گفت: معمولا اقای رئیس جمهور در موارد مهم نامه نگاری را با رهبری انجام می دهند چون ازصبح در بحث سخنگویی مشغول بودم، خبری ندارم اما معمولا رییس جمهور این نامه نگاری ها را انجام میدهند ولی اجازه دهید این را دقیق می پرسم و اطلاع رسانی می کنم.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگر برنا مبنی بر اینکه با توجه به تمدید توافق یک ماهه بین ایران و آژانس مشخصا بفرمایید دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست گفت: با ارزیابی از روند مذاکرات و بررسی ها در شورای عالی امنیت ملی این نتیجه گرفته شد که مذاکرات مسیر رو به پیشرفتی داشته و به منظور حسن نیت طرف ایرانی با تمدید یک ماهه موافقت شد. تمدید یک ماهه به این علت بود که روند مذاکرات رو به جلو است و تصمیم نهایی دور نیست . این فرصت محدود است و بنا نداریم این را فرسایشی کنیم.

او ادامه داد: امیدواریم که این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی بر مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رساندن هرچه سریعتر مذاکرات به دیگر طرف های ۴+۱ و همینطور آمریکا و آژانس منتقل کند. از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه دادن فوری به تحریم های یکجانبه و بازگشت همه طرف ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است. ضمن آنکه باید تاکید کنم که این فرصت محدود است و ما طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری بنا نداریم که فرسایشی شدن مذاکرات را تحمل کنیم.

او در پاسخ به این سوال برنا که آقای روحانی در سخنرانی خود بیان کردند که توافق اصلی انجام شده است و غربی‌ها قبول دارند که تحریم های اصلی را بر خواهند داشت و فقط روی موارد جزئی بحث می‌کنیم مشخصا بفرمایید این موارد جزیی در چه زمینه ای هست؟ گفت: درباره بخش دوم سوال، به دلیل آنکه مذاکرات حول موضوعات باقیمانده همچنان در جریان است، نمی توانیم وارد جزییات شویم. تفاهم های کلی درباره اختلافات اصلی صورت گرفته در مورد رفع تحریم در اکثریت موارد به توافق رسیده ایم مواردی که باقی مانده بسیار جزیی است و با توجه به روند مذاکرات خوشبین به حل و فصل موارد باقیمانده جزیی و اجرایی هستیم. و برآورد ما این است که به زودی امکان و احتمال رسیدن به نتیجه نهایی و آغاز روند بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان وجود دارد.

ربیعی گفت: دولت روز یکشنبه درخصوص برق جلسه گذاشت امروز و چهارشنبه نیز در این خصوص جلسه خواهیم داشت. استنباط اینکه دولت همه چیز را رها کرده صحیح نیست. صنعت برق توانایی پوشش متعارف را داشته است. در حال حاضر ۵۸۸ نیروگاه حرارتی فعال است ۲۹ هزار مگاوات افزایش ظرفیت در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم. در دوران تحریم که درآمد ارزی کفاف نمی داد اینها انجام شد که اگر نمی شد چه اتفاقی می افتاد. ای کاش دولت دیگر در شرایط تحریم بود تا مقایسه بهتری صورت می گرفت.بیان من به معنای این نیست که نباید پیش بینی می کردیم ولی دولت امور را رها نکرده است.افزایش مصرف برق به چند دلیل است. ۹ هزار مگاوات در مدت مشابه نسبت به پارسال در خرداد ماه افزایش داشتیم. مصرف برق ۲۰ درصد افزایش یافته است. گرمای زودهنگام هوا و استفاده زودهنگام از سیستم‌های سرمایشی از دلایل آن است.حدود ۳۲۰ مجوز رمز ارز دادیم. ولی در مراکز فرهنگی که برق مجانی دادیم. در شهرک‌های صنعتی که تصور نمی کردیم به عنوان منبع درآمد نگاه شود و دو هزار مگاوات از این بابت یکباره افزایش یافت.آب مخازن سدها به علت کمبود بارش کم شد‌. در این شرایط نگران آب شرب بودیم. در میان آب و برق موضوع آب حیاتی تر است.

او گفت: در ایام تحریم تولید رشد کرد که موجب افزایش مصرف برق است. پیش بینی دراز مدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه مدت مصرف برق و پیش بینی ها را تغییر داد.۱۳.۵ نیم میلیارد یورو نیاز به سرمایه گذاری در زمینه نیرو داشتیم که به علت تحریم ۶.۵ میلیارد آن تامین شد.در مورد رمز ارزها حدود ۱۳۰۰ مرکز غیرمجاز سال گذشته کشف شد. فروردین امسال هم ۲۶۰۰ مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. ۸۰۰ هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرفشان افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی تری می شود. دیروز ۱۰۰۰ مگاوات از نیروگاه هسته ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک کننده است.با این حال مسئولیت پذیری همه در برابر برق از اهمیت زیادی برخوردار است و همانند هشت سال گذشته که مدیریت برق حاکم بود شرایط بهبود می یابد. وزیر نیرو و دست اندرکاران دغدغه مند این موضوع هستند.

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی برنامه ای برای گفتگوهای فراتر از برجام و احیای روابط دوجانبه با آمریکا در مدت باقی مانده از زمان کار دولت، دارد؟ گفت:در حال حاضر نه زمینه و الزامی برای گفتگوهای فراتر از برجام بین ایران و آمریکا وجود دارد و نه ما برنامه ای برای این نوع مذاکرات مد نظر داریم. اما آمریکا در سالهای گذشته در این آزمون شکست خورد و تحمیل تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و امتناع از بازگشت به برجام تا به امروز نشان داده که نمی تواند طرف قابل اعتمادی برای تداوم گفتگوها باشد. بنابراین هیچ گفتگویی بین ایران و آمریکا خارج از چارچوب برجام و خارج از هدف احیای کامل برجام و بازگشت همه کشورها به تعهداتشان در این توافق موضوعیت ندارد. ما قویاً به دولت آمریکا توصیه می کنیم که روند احیای برجام را تسریع کند. هر یک روز تاخیر در این فرایند، با مرتفع کردن دیوار بی اعتمادی، حل اختلاف را به‌لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که هیاتهای مذاکره کننده احیای برجام الان در پایتخت‌های خود حضور دارند برابر اخباری که در پایان دور اخیر مذاکرات منتشر شد، گفته شد که ادامه کار نیازمند تصمیمات سیاسی است که در پایتخت‌ها گرفته می شود آیا در این زمینه خبر جدیدی دارید گفت:بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات به اتمام رسیده و تفاهم های مقدماتی حاصل شده است. اختلافات جزئی باقی مانده که مذاکره درباره آنها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. دولت تاکنون با موفقیت به وظیفه خود عمل کرده و می توانم خبر بدهم که با رعایت همه ملاحظات و مصالح ملی و تحت نظر مقام معظم رهبری، تقریبا درباره رفع تحریم های ناقض برجام با دیگر طرف ها به تفاهم رسیده ایم.به این ترتیب بر اساس تفاهم صورت گرفته، دقیقاً به آنچه که در سال ۹۴ توافق کردیم و آمریکا با بدعهدی ترامپ از آن خارج شد باز خواهیم گشت. البته آمریکا با عناوین دیگر و به بهانه برجام تحریم‌های دیگری را انجام داده که موظف است آنها را هم لغو کند.

ربیعی بیان کرد:  ما همچنان مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم؛ تجربه تلخ بدعهدی آمریکا به ما می‌گوید که ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نیاییم. دولت کارگروهی را برای راستی آزمایی تعهدات آمریکا و لغو تحریم ها با مشارکت وزارت نفت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی تشکیل داده و به محض آغاز روند اجرای تعهدات از سوی آمریکا، با دقت به وظیفه خود جهت اطمینان از انجام واقعی تعهدات عمل خواهد کرد.امروز آغاز قدم های اصولی برای احیای برجام مستلزم تصمیم سیاسی به ویژه در واشنگتن است. ما همچنان منتظریم ببینیم که آیا دولت آمریکا آماده است که با کنار گذاشتن تردید به‌سوی تحقق موارد تفاهم شده حرکت کند یا نه. برای ادامه کار، همه نگاه ها به واشنگتن است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری در پیام اخیر خود خواهان تقویت نظامی مردم فلسطین توسط دولت های مسلمان شده اند. دولت جمهوری اسلامی ایران چه اقدامی در این زمینه خواهد کرد و کمک های نظامی خود شامل موشک و پهپاد را چگونه به دست گروه‌های مقاومت خواهد رساند؟ گفت:البته از نگاه جمهوری اسلامی ایران، تقویت مقاومت فلسطین تنها نظامی نیست و از آن مهمتر حمایت معنوی و سیاسی همه ملت های آزادی خواه جهان از فلسطین تحت اشغال و آپارتاید است. ما در این جنگ اخیر که محصول تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی بود شاهد بودیم که در پیامد بیداری سیاسی و به درد آمدن وجدان انسانی، مردمی نوع دوست و آزادی خواه از سراسر جهان و از بین امت اسلامی به حمایت از فلسطین در برابر تجاوز و رفتارهای غیرانسانی رژیم اسرائیل برخاستند. حمایت سیاسی، حقوقی و اخلاقی از مردم فلسطین که در توازن نابرابر نظامی با رژیم اسرائیل قرار دارند، کمترین حقی است که ابتدایی ترین قواعد بین المللی و هنجارهای بشردوستانه به آنها اعطا کرده است.البته بنا به تجربه دهه‌های گذشته بعید می‌دانیم که حمایت سیاسی از فلسطینیان در برابر تنها رژیم آپارتاید برجا مانده در جهان کافی باشد و آن رژیم بی اعتنا به قوانین و مقررات بین المللی را به تغییر رفتارهای اشغالگرانه و ضدانسانی خود وادار کند. به همین دلیل، ما حق فلسطین برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم و از همه کشورهای آزادی خواه دعوت می کنیم که مسئولیت خود را برای تقویت بنیه دفاعی نظامی مردم فلسطین در برابر اشغال و تجاوز انجام دهند.

سخنگوی دولت درباره وضعیت بازار سرمایه و برنامه های دولت در این باره گفت:اولا اتفاق رخ داده در بازار سرمایه و متضرر شدن عده ای از هم وطنان که در شرایط خاص وارد بورس شدند و در کوتاه مدت دچار ضرر شدند را نه تنها فراموش نکردیم و نه تنها بی توجه نبودیم بلکه همواره از موارد نگرانی های دولت بوده و از هر فرصتی هم برای حمایت بازار سرمایه دریغ نکردیم و نخواهیم کرد تا روز آخر دولت.اما نکته بعد، آنچه که رییس جمهور گفتند مسئله روند تکاملی بازار سرمایه در این سالها و افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران بود. در یک اقتصاد سالم بازار سرمایه نقش خود را یافته به رغم همه فراز و نشیب ها راه خود را پیدا کرده آیا این قابل انکار است؟ ابتدای سال ۹۲ شاخص بورس حدود ۴۰ هزار واحد بوده و امروز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده است. تعداد کدهای بورسی ابتدای سال ۹۲حدود ۷ میلیون بودند و امروز بدون احتساب سهامداران عدالت به ۳۷ میلیون رسیده است.بازار سرمایه تبدیل شده به تامین کننده نیازهای سرمایه گذاری در کشور،  اینها زیرساختهایی هست که برای سالم سازی اقتصاد ایران به وجود آمد.اما متاسفانه عده ای از هم وطنان صرفا در مقطع اوج گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است. افرادی که دراز مدت در بورس بودن هیچگاه متضرر نشدند. به رغم اینکه نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی گیری دارد.الان باید از این افراد حمایت کنیم، در این خصوص تصمیماتی گرفتیم. به عنوان مثال افرادی که به دعوت دولت به بورس آمدند و سهام های صندوق های دولتی را خریداری کردند سیاست‌های جبرانی اتخاذ کردیم و سهام جبرانی به آنها تعلق خواهد گرفت.

ربیعی بیان کرد: هفت تصمیم مهم در دولت و سران قوه گرفته شد و پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهند شد و دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ کردیم و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت.برخی از تصمیمات اتخاذ شده دولت به زیان مالی دولت بود. دولت از محل درآمدهای خود برای جبران زیان و تثبیت بازار اقدام خواهد کرد.شما هم می دانید و  منتقدان هم می دانند اقتصاد دوران تحریم و فشار در دوران تحریم و افزایش قیمت ارز و بی ثباتی بازار باعث شد مردم برای حفظ دارایی خود به هر طریق ممکن اقدام کنند. و متاسفانه عده ای از هم وطنان که به دنبال حفظ دارایی خود بودند متضرر شدند وگرنه بازار سرمایه رو به تکامل بوده است و هم‌چنان خواهد بود و دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره این سوال که آیا نامه نگاری رییس مجلس و دستور به رییس بانک مرکزی درباره رمزارزها قانونی است گفت:رییس مجلس طی نامه مفصلی مسئله را مطرح و از رییس کل بانک مرکزی خواسته بودند نسبت به مسدود ساختن درگاههای پرداخت اقدام کند. البته در جلسه دیروز عصر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند منظورشان چنین چیزی نبوده است. ضمن اینکه این درخواست رییس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست. در حالی که رییس کل بانک مرکزی هم طی مصوبه ای اعلام کرد موضوع رمز ارزها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتاب زده ای در این زمینه انجام نخواهد داد ولی کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و امروز صبح در ستاد اقتصادی این موضوع بررسی شد.دادن نظم و انضباط به این فعالیت ها و جلوگیری شدید از سوء استفاده سیاست دولت در این زمینه می باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که زمزمه هایی مبنی بر اینکه برنامه های انتخاباتی صداوسیما قرار است کنترل شده باشد، شنیده می‌شود این در حالی است که دغدغه‌هایی مبنی بر وجود یک نوع نگاه و برنامه ریزی عامدانه برای کاهش مشارکت مردم وجود دارد. موضع دولت نسبت این به این مساله چیست؟ گفت:موضع مشخص دولت حضور همه سلائق و جریان‌ها در دو سطح کاندیداها و سبد آراء است به گونه‌ای که تمام آحاد مردم بتوانند آرزوها و خواسته های خود را پیگیری کنند.دولت باور دارد که سطح مشارکت باید به قدری باشد که انسجام عمومی و سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات در داخل کشور ایجاد شود و همانطور که رهبری انقلاب فرمودند برآیند آن بازدارندگی در برابر دشمنان هم داشته باشد.از همه انتظار می‌رود رویکرد مشارکت حداکثری مد نظر مقام معظم رهبری را به نحو احسن اجرایی کنند.من از برنامه‌های صداوسیما درباره انتخابات اطلاعی ندارم اما دولت با جدیت رویکرد مشارکت حداکثری را دنبال می‌کند و معتقد به رفتار منصفانه در تمامی دستگاه های داخل دولت و همه نهادهای بیرونی است.با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت اهتمام همه به حفظ سلامت شهروندان، نقش صداوسیما برای انعکاس وسیع بیان دیدگاه ها و نظرات کاندیداها بسیار مهم است و انتظار می رود رسانه ملی با اطلاع رسانی گسترده زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند.دولت نیز با کمک همه دستگاه ها به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور تمام تلاش خود را در جهت افزایش مشارکت مردم به کار خواهد بست.

ربیعی افزود: ۹۰ روز پایانی دولت اگرچه مدت کمی است، اما ۹۰ روز تاثیرگذاری است که باید از دنیا حق ملت ایران را بگیریمدولت صادقانه ایستاده تا حق مردم ایران را بگیرد. می خواهیم در نظم جهانی حق مردم را بگیریمباید  از تحریم و فشار سرافراز عبور کنیم حق مردم زندگی با فشار تحریم ها نبود؛ اتفاقاتی که در تامین ارز در شرایط تحریم شاهد آن بودیم، اثرش را در زندگی مردم گذاشت و باید عبور کنیم تا بتوانیم فشار را از مردم کم کنیمرسانه ها باید کمک کنند  تا از هجمه هایی که از خارج وارد نظام می شود و کانون آن دولت است عبور کنیم تا این دوران برای مردم نتایج مثبتی داشته باشد

نظر شما