همتی: نیاز به اختیاری بیشتر از بانک مرکزی دارم/ اصلاحات اقتصادی مهمترین مسئله امروز کشور است

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۱۹:۳۷:۵۱
کد خبر: ۱۱۸۵۸۰۵
همتی: نیاز به اختیاری بیشتر از بانک مرکزی دارم/ اصلاحات اقتصادی مهمترین مسئله امروز کشور است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث‌های سیاسی بین گروه‌های مختلف به عدم پیشبرد اقتصاد و رفع مشکلات مردم اشاره کرد وگفت این موضوع نیاز به حکمرانی مناسب دارد.

به گزارش برنا؛ عبدالناصر همتی عصر شنبه در برنامه انتخاباتی دوربین با بیان اینکه جایگاه اقتصادی ایران امروز همتراز فداکاری، شجاعت و صبر و تلاش‌های ایثارگرانه مردم شریف ایران نیست، گفت: امروز هیچ چیز مهمتر از بهبود معیشت مردم نیست.

 وی اضافه کرد: با توجه به برداشت من و بیش از ٧٠ درصد مردم، اصلاحات اقتصادی مهمترین مسئله امروز کشور است و دولت آینده باید مشکلات اقتصادی را رفع کند و نگاه مردم به رشد اقتصادی و رفاه و رفع دغدغه آینده فرزندانشان است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: بحث‌های سیاسی بین گروه‌های مختلف باعث شده ما در پیشبرد اقتصاد و رفع مشکلات مردم موفقیتی نداشته باشیم. این موضوع نیاز به حکمرانی مناسب دارد و من نیاز به اختیاری بیشتر از بانک مرکزی دارم.

 همتی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف در دوره ۴ ساله نیاز به اقداماتی داریم و مردم ما تحمل این روند اقتصادی را ندارند و فرصت ۴ ساله آینده بسیار حساس است و باید عقب ماندگی اقتصادی را اصلاح کنیم و اگر در این ۴ سال این کار را نکنیم بسیار سخت می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: تلاش زیادی کردم که تبیین شود که مشکل اصلی کشور برای تولید و شکل‌گیری تورم چیست. یک مشکل در حکمرانی اقتصادی است. اگر در این حکمرانی اقتصادی روش و نگاه و یک بینش اقتصادی را در خود رییس جمهور حاکم نکنیم نمیتوانیم مشکل را حل کنیم. از سوی دیگر ما نمی‌توانیم بر اساس آزمون و خطا پیش برویم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به متغیر های اقتصادی مردم با آن درگیر هستند، گفت: یکی از این متغیرها رشد اقتصادی است. اگر میانگین رشد اقتصادی سه درصد بود جای تامل داشت ما حتما نیاز به رشد مداوم اقتصاد کشور داریم. در غیر این صورت رشد اقتصادی صدمه زیادی می‌بیند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به رشد اقتصادی توجه کنیم باید پیش نیازها را ببینیم، دومین متغیر را نرخ تورم عنوان کرد و افزود: موضوع ضعف مساله  ۵٠ سال گذشته است. در سه دهه میانگین نرخ تورم ۲۰ درصد در سه دهه بوده است که نشان از بیماری اقتصاد دارد. از سوی دیگر میانگین رشد نقدینگی ٢٧.۵ درصد رشد کرده است.

 همتی اضافه کرد: بنابراین در حالی که در سه دهه گذشته تولید سه درصد رشد کرده است نقدینگی ٢۴ واحد درصد بیشتر نقدینگی رشد کرده است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به پایه پولی اشاره کرد و گفت: پایه پولی، پولی است که توسط بانک مرکزی به اقتصاد عرضه می شود. وقتی می‌گوییم نرخ رشد میانگین سه دهه ٢٢ درصد بوده و باید ببینیم چه دلیلی باعث شده بانک مرکزی در سه دهه ٢٢ درصد به پایه پولی اضافه کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز