وعده جدی و اساسی یک کاندیدا ریاست جمهوری

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۰:۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۱۸۵۹۹۱
وعده جدی و اساسی یک کاندیدا ریاست جمهوری
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بی ثباتی را از چالش‌های اصلی پیش روی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: وعده جدی و اساسی‌ام این است که به فوریت، توجه ویژه به جهش تولید داشته باشم.

به گزارش برنا، علیرضا زاکانی امروز یکشنبه با حضور در رادیو اقتصاد در خصوص دیدگاهها و برنامه های خود، اقتصاد را مهمترین هدف دولت خود عنوان و تاکید کرد: در نگاه اسلامی در هر جامعه‌ای، فرهنگ، اولویت قطعی و زیرساخت همه چیز است؛ در مقابل در جوامع غربی با مدل‌های توسعه غربی، اقتصاد از چنین منزلتی برخوردار است. امروز فرهنگ برای ما اولویت دارد اما فوریت شرایط کشور، اقتضائات اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه تورم افسار گسیخته، رکود و بیکاری آسیب جدی به جامعه زده است، اظهار داشت: از این جهت، فوریت اقدام و عمل خود را برای چهار سال آینده حوزه اقتصاد و مدیریت در نظر گرفتیم. بنابراین، برای دولت ما چهار خط تحول وجود دارد؛ اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت، همچنین دیپلماسی و روابط بین الملل یک فرصت جدی برای ما فراهم می‌کند.

زاکانی مهمترین مشکل اقتصاد ایران را دولتی بودن آن عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از اصلاحات اقتصادی معطوف به اقتصاد دولتی بوده و شروع اصلاحات این اقتصاد از خود دولت است. اقتصاد، دستوری، تحکمی و آرزوپذیر نیست. مسوولان دقت لازم را ندارند و اقتصاد را به حال خود رها کرده اند و دستوری وارد کار می‌شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: همه چیز از بی‌ثباتی رنج می برد چرا که سیاست‌های غلط در حوزه اقتصاد زیاد است. با توجه به این شرایط، در حوزه اقتصاد و مدیریت، توجه خود را به موضوع تولید معطوف کرده ایم و به ۱۰۰ مسأله نمی‌پردازیم، بلکه درباره یک ریشه و ام‌المسائل صحبت می کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی از تولید حرف می زنیم، اشتغال، بیکاری و تورم را هدف گذاری کرده ایم، خاطرنشان کرد: وعده جدی و اساسی‌ام این است که به فوریت، توجه ویژه به جهش تولید داشته باشم و با حل شدن مشکل تولید بسیاری از مسائل در کشور حل می‌شود. از این رو، کلاف سردرگمی که باید به دنبال رشته باز کننده آن بگردیم، تولید است.

زاکانی اضافه کرد: بیش از ۶ تا ۷ درصد امکانات جهان در کشور ما خلاصه شده است اما با ۱.۱ دهم درصد جمعیت از این ظرفیت بزرگ استفاده نکرده ایم، ایران موقعیت سوق الجیشی خوبی دارد اما از آن بهره نبرده است.

وی تاکید کرد: اساس حرکت این است که به صورت ایجابی، تولید را محور قرار دهیم، مولفه‌های دیگر را برای تولید در نظر بگیریم و علاوه بر برداشتن موانع، تشدید کننده‌ها را تقویت کنیم.
مبارزه با مفاسد در اولویت

زاکانی مواجهه جدی دولت خود را مبارزه با فساد عنوان کرد و اظهار داشت: آنچه به صورت سلبی با آن مواجهه بسیار جدی خواهم داشت، مفاسد اقتصادی، بوروکراسی غلط و تعارض منافعی است که دولت و سیستم با تولید و تولید کننده دارد.

وی با انتقاد از نحوه مجوزهای صادر شده، افزود: الان از ۱۰۰ درصد مجوزها، فقط ۲۰ درصد شفاف و ۸۰ درصد غیرشفاف و رانتی است.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: امروز نه آمایش سرزمین داریم که متوجه قدر و منزلت هر نقطه جغرافیایی کشور باشیم، نه استراتژی صنعتی داریم که بدانیم کدام ظرفیت ویژه می‌تواند به عنوان پیشران اقتصادی در کشور، تحول و تغییر را برعهده بگیرد.

زاکانی ادامه داد: با توجه به تجربه های جهانی و با عنایت به اینکه امروز استراتژی صنعتی در کشور ما احساس می شود، در برنامه خود به ۸ تا ۹ فرصت جدی که هر کشوری از یک یا دو مورد آن برخوردار است، توجه کرده ایم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از این فرصت‌ها را نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع می‌تواند ظرفیت بزرگ ایران اسلامی را در جهت سرآمدی مدنظر داشته باشد.

وی فرصت و اولویت بعدی دولت خود را فناوری‌های نوین، کشاورزی و توسعه روستایی همچنین رسیدگی به ۱۲۰ هزار هکتار بافت فرسوده عنوان کرد و یادآورشد: فرصت بعدی، معادن است. امروز از رتبه هفتم معدن در جهان به رتبه ۲۰ سقوط کرده ایم و در ۲۵ سال اخیر، معدن بزرگی در کشور کشف نشده است.

زاکانی ادامه داد: میانگین عمق معادن ما ۷ متر است در حالی که این رقم در جهان بالای ۷۰ متر است؛ ما روی دریایی از امکانات قرار داریم اما نسبت به آن بی‌دقت هستیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت و گوی خود با رادیو اقتصاد، اولویت دیگر دولتش را فولاد و صنایع دریایی ذکر کرد و افزود: اگر کشوری همین سواحل مکران و هزار و ۴۰۰ کیلومتر سواحل آن در اختیار داشت، سرآمد می‌شد، اما شاهد هستیم این سواحل هم اکنون با چه شرایطی اداره می‌شود و مردم ساکن در آن چگونه در سختی و مشکلات فراوان زندگی می‌کنند.

وی پیشران بعدی را توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه ریلی دانست و افزود: کریدور شمال و جنوب را در حوزه ریلی ساماندهی می‌کنیم تا ۴۰ درصد از مدت زمان رسیدن کالا از هند به شمال اروپا کاهش یابد و هزینه های انتقال کالا از این مسیر ۳۰ درصد کاهش یابد. در این زمینه حتی کانال سوئز اهمیت خود را از دست می دهد و امکان و اقتضائات بالایی برای ما ایجاد می‌کند.

زاکانی با بیان اینکه کل نفتی که ایران می فروشد، ۳۰ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: در حالی که از طریق همین کریدور، امکان انعکاس و تقویت داخلی وجود دارد و شرایط را می تواند طوری رقم بزند که امنیت و توسعه یافتگی پایدار برای کشور فراهم کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تورم را محل درآمد دولت عنوان کرد و گفت: در ۵۰ سال اخیر تنها کشوری هستیم که تورم ۲ رقمیِ ۲۰ درصد داشتیم و الان جزو پنج کشوری هستیم که تورم بالای ۲۰ درصد داریم؛ این موضوع نه تنها افتخار محسوب نمی‌شود بلکه چیزی جز سیاهی نیست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بخشی از این مسأله مربوط به پول کم آوردنِ دولت‌ها و در نتیجه سوق یافتن به پول چاپ کردن است؛ پول چاپ شده نقدینگی را زیاد می‌کند و این نقدینگی تورم زا است.

وی با بیان اینکه دولت با تورم خود را اداره و جنگ ایجاد می‌کند، گفت: دولت روحانی همین راه را رفته است؛ تورم اخیر در حوزه خوراکی و آشامیدنی رخ داد و بیشترین فشار را به اقشار متوسط به پایین تحمیل کرد.

به گفته زاکانی ریشه اصلی تورم، افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت است که به هجوم برای خرید دارایی منجر می‌شود.

نظر شما