قاضی زاده هاشمی:

به هر ایرانی بسته غذایی ۳۰۰ هزار تومانی می‌دهم/ تورم را به زیر ۵ درصد می رسانیم

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۲۰:۲۹:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۶۳۷۴
به هر ایرانی بسته غذایی ۳۰۰ هزار تومانی می‌دهم/ تورم را به زیر ۵ درصد می رسانیم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ، گفت: به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می کنیم.

به گزارش برنا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی عصر یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به سوابق اجرایی، علمی و نمایندگی مجلس اظهار کرد: تقریبا همه زوایای کشور را شناخته ام و اشراف قابل قبولی از همه موضوعات کشور پیدا کرده ام. علاوه بر این در اندیشکده گام دوم هم برنامه تحولی را تدوین کردیم تا برای مشکلات جدی مردم راه حلی بیندیشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره سه اولویت اصلی برنامه اصلی اقتصادی خود افزود: شعار محوری دولت ما "ثبات و آرامش با دولت سلام" است. چون دولت سلام می‌خواهد برای مردم آرامش بیاورد.

 وی با بیان اینکه اولین اولویت ما ایجاد ثبات اقتصادی است، گفت: شیب تورم در ۱۰ سال گذشته تندتر شده و در سال ۹۹ این تورم تقریبا به ۵۰ درصد رسیده است. کسری بودجه و خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی منجر به تورم می‌شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه میانگین رشد اقتصادی ما نیم درصد بوده است، گفت: عدم توازن سبب تورم ۲۲ و نیم درصدی رشد نقدینگی شده است و ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا با بیشترین رشد نقدینگی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکهزار میلیارد تومان پول جدید خلق شده است. با ساختار نظام گسیخته کشور کل نقدینگی کشور افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: شبه پول در کشور ما قابلیت تبدیل شدن به پول را دارد و وارد طلا و ارز می شود و امروز وارد رمزارز شده است. نظام بانکی ما چنین کاری کرده است. در حالی که در بقیه نقاط دنیا پول و شبه پول قابل تبدیل شدن نیستند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: برنامه ریزی جدی کردیم تا با ۵۱ پروژه تورم را به زیر ۵ درصد برسانیم و در کتاب اعتماد هم این موضوع را ذکر کردیم.

 وی با بیان اینکه ترکیه توانست تورم را در دو سال و نیم به دو یا سه درصد برساند، افزود: کافی است برخی از قوانین و سیاست‌های بانک مرکزی اصلاح شود هرچند اصلاح ساختاری بودجه دست دولت است.

نایب رییس پیشین مجلس با تشریح برنامه های خود در بخش مسکن گفت: ۴  و نیم میلیون واحد کمبود مسکن داریم و در مسکن مساله بی مسکن‌ها را حل می‌کنیم و در کنار آن نوسانات قیمت غذا را ارزیابی کردیم و مساله گرسنگی را هم حل و فصل می‌کنیم.

 وی اشتغال و تولید  را دو روی یک سکه عنوان کرد و گفت: در حوزه اشتغال برنامه ضربتی دو ساله داریم و برای تمام افراد فاقد شغل علاقمند به کار، بسته ای تهیه کردیم تا آنها را به شغل قابل قبولی برسانیم.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: نیازمند تحولی بنیادین در بخش کشاورزی هستیم. در این زمینه یک حمایت موقت داریم و برای ارزان نگه داشتن و در دسترس بودن بسته غذایی مطلوب برنامه ریزی کردیم.

 وی با اشاره به چالشهای بخش کشاورزی گفت: در این بخش با دهقان‌هایی روبرو هستیم که به صورت سنتی کار می‌کنند و زنجیره کشاورزی کامل نیست.

 قاضی زاده هاشمی مشکل کمبود آب و مساله قاچاق محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه را از دیگر چالشهای بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: مساله اصلی در کشاورزی، مدیریت است. باید مدیریت بخش کشاورزی را به مدیران زنجیره بسپاریم. وی در خصوص برنامه خود در این بخش گفت: کشور را به ۵۰ قسمت تقسیم می‌کنیم و ۵۰ مدیر زنجیره ای خواهیم داشت. علاوهب ر این در پشتیبانی از محصولات کشاورزی، دولت باید سه جا دخالت کند و پیش بینی می کنیم که مجموعه محصولات ما در بورس ارائه شود. بنابراین دولت مستقیم وارد این موضوع نمی شود بلکه با خرید تضمینی از تولید کننده و با یارانه از مصرف کننده حمایت می کند.

وی با بیان اینکه همه یارانه را به نفر آخر می دهیم تا کالای ارزان به دست مردم برسد، گفت: دولت در تعرفه هم باید دخالت کند و نباید تعرفه طوری باشد که تولید کننده در آن دخالت داشته باشد. همچنین در بخش آب کشاورزی هم برنامه جدی داریم و طرح های قنات ملی، لوپ آبی ایران، آبخیززداری گسترده و بازپروری بنیاد آب را در مسیر سبز شدن ایران اجرا می کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوع مدیریت و حکمرانی را مانع اصلی تولید دانست و گفت: باید پیشران‌ها و موتورهای مدیریتی داشته باشیم تا مجموعه مولفه‌های پشت سر خود را زنجیر کند و دولت هم در آن نباشد ودولت صرفا مراقب باشد افراد مختلف به منافع هم ضربه نزنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بحث تعاونی‌ها مدیریت زنجیره‌ای مدل ما ایجاد موسسات سهامی کشاورزی است که توسعه شرکت‌های سهامی در سطح کشور، مدیر زنجیره تولید و توزیع مواد کشاورزی می‌شوند. حلقه میانی مدیران نخبه هستند و دولت حرفه ای در کنار آنها قرار می گیرد.

وی همچنین در خصوص برنامه خود در بخش بیمه گفت: بیمه یک صنعت است که باید در کنار کشاورز قرار بگیرد و ۹۰ درصد آن را باید دولت بدهد و عدم ضرر و  زیان آن را با آموزش دادن به کشاورز فراهم کند نه با رها کردن در محیط خشک یا کشت.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یک مدل کشت برای محصولات کشاورزی که الگوی کشت براساس شرایط عادی است در نظر گرفتیم. ما مدل دومی هم نیاز داریم تا بیمه از منظر در بحران و خطر بودن و امکان در معرض خسارت بودن  حمایت کند. الگوی کشت باید روی هم قرار بگیرد و مسوول الگوی کشت دوم بیمه است و ما نظام بیمه را موسسه علمی و اقتصادی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه چون پزشکم سلامت مردم برایم اهمیت دارد، گفت: باید غذای سالم به مردم برسد. به همین دلیل به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم تا با ۳۰۰ هزار تومان غذای کافی با شرط دارا بودن کالری، ویتامین، سالم بودن و تنوع بخشی اتفاق بیفتد. در این زمینه برنامه از بذر تا سفره برنامه ریزی کردیم که چگونه صادرات، قیمت و سم موجود در محصولات غذایی و فرآوری مواد کشاورزی را مدیریت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: موضوع بعدی استارت آپ‌هاست. ایران ظرفیت آن را دارد و ما یک بسته مفصل کشاورزی و غذا را تهیه کردیم تا هیچ ایرانی گرسنه نماند. علاوه بر این در نظر داریم ۳۰ میلیارد دلار تراز تجاری را مثبت کنیم و صادر کننده محصولات کشاورزی خواهیم شد.

 وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مرغ ایران ۵ برابر نیاز است، گفت: اگر به سمت مردمی کردن موضوعات برویم و کارها را به خود مردم بسپاریم کارها بهترپیش می رود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما به صنایعی به عنوان صنایع پیشران نگاه می کنیم که زنجیره‌ای از مشاغل را ایجاد می کند و ارزش صادراتی دارد و برای کشور از طریق ارزآوری درآمد مکفی ایجاد خواهد کرد.در حال حاضر نگاه ما به تولید؛ غیرحرفه ای و غیرعلمی است و جهانی نیست و با وجود این تعداد از کشورهای همسایه درجه یک نباید فقط نفت بفروشیم و باید خدمات بفروشیم.

 وی تصریح کرد: ما نباید یک قطره نفت خام بفروشیم بلکه باید تمام ارزش افزوده در کشور باشد. جوانان خوبی داریم که می توانند تولید کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای واردات ماشین آلات بجای پایین آوردن تعرفه، از شرکت‌های دانش بنیان کمک می گیریم و به نوسازی نیاز داریم.

 وی در ادامه از برنامه های خود در بخش حمل و نقل گفت و افزود: ما در این زمینه سه نقطه داریم که برای شرکت‌های جهان آرزوست. صنایع دریایی و مساله مخابرات الکترونیک که امروز دانش روز جهان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بهترین ساز و کار استخراج طرح آمایش صنعت بر دو مبنای مزیت‌های جغرافیایی و عدم توسعه یافتگی است، گفت: مدل طراحی ما مدل شهر-کشوری است. یعنی هر منطقه ای اختیارات دولت را دارد و هر شهری پایتخت است و به جای یک پایتخت حدود ۴۰۰ پایتخت داریم.

 قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در این برنامه هر شهری یک ماموریت ملی به عنوان پایتخت دارد و یک ماموریت اداره خود دارد و سرمایه گذاری ما براساس تعریف آن شهر صورت می گیرد. مثل شهرسینمایی یا زیارتی.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کار یک دولت خوب گوش کردن و سپردن خود به عرف عقلای متخصص  آن حوزه است و دولت باید مصرف کننده و کسی باشد که خروجی را دریافت می کند و به نظریه غالب رجوع کند. کار دولت این است بحث را طرح کند و بعد نظریه ها را بشنود و نطریه غالب را اجرا کند.

وی مهم ترین چالش پیش روی نظام اقتصادی را محدودیت‌های خارجی فراوان دانست و گفت: این محدودیت‌ها در تحریم و تجارت بین الملل و رقابت‌های امنیتی  بر روی اقتصاد ما اثر گذاشته است اما باید زمانی به اینها فکر کنیم که مسائل ابتدایی داخلی را حل کرده باشیم.

 قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ما ناوگان ۱۰۰ ساله داریم و باید نظام مدیریت کشور را نوسازی کنیم و نیاز به شرکت دانش بنیانی داریم که بناست که براساس علم جدید جهان ناوگان سازوکاری کشور را بروز کند.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات خاطرنشان کرد: دولت‌های هوشمند، دولت‌های آینده هستند و پدیده‌ها را می بینند و بعد آن را برنامه ریزی می کنند. دولت هوشمند و جوان و دولت سلام به آینده برای ایران جدید خواهیم داشت که هدف آن ساخت ایران است.

 

نظر شما