کارشناس مسائل خاورمیانه:

کویت می‌تواند میانجی میان ایران و عربستان باشد/ هدف عربستان راهبردی نیست

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۲۳:۴۰:۱۱
کد خبر: ۱۱۸۷۳۳۸
کویت می‌تواند میانجی میان ایران و عربستان باشد/ هدف عربستان راهبردی نیست
کارشناس مسائل خاورمیانه درباره مذاکره میان ایران و عربستان گفت: بعد از عمان در ثبات در سیاست کشور کویت را داریم که در اینجا می تواند نقش میانجی گری داشته و پیام رسان پیام های عربستان باشند.

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره لزوه همکاری میان ایران و عربستان اظهار کرد: در خصوص روابط ایران و عربستان مدتی است نشانه هایی از جانب ریاض ارسال می شود که نشان دهنده علاقمندی آنها به روابط با ایران است و البته این نشانه ها، ریشه های مختلفی دارد که کارشناسان در تحلیل های متعدد به آن اشاره کردند.

او افزود: برخی از تحلیلگران این ریشه ها را حرکت راهبردی و اصولی می دانند و این ریشه ها را در چارچوب تصمیمات راهبردی و منطقی عربستان تحلیل کردند. اما بسیاری از تحلیلگران نظرشان این است کوشش عربستان در واکنش به ضعف ها، شکست ها و شرایط وانفسایی است که این کشور در آن قرار گرفته و به هیچ وجه این کوشش ها، راهبردی نیستند بلکه تاکتیکی هستند.

قنادباشی گفت: سعودی ها در یمن در حال شکست هستند و سیاست های آنها در منطقه پیشرفت لازم را نداشته است و مشکلات اقتصادی زیادی دارند و در این شرایط وانفسی برای اینکه فشارها را بر خود کمتر کنند ناگزیر به میدان آمدند. در رابطه با ایران هم سیاست هایی را به اجرا گذاشتند که مجبور شویم از یمن کمتر حمایت کنیم یا راه را باز بگذاریم تا برخی کشورهای عربی سیاست های خود را اجرا کنند.

او تصریح کرد:  با توجه به ماهیت پادشاهی عربستان که مردم سالاری را برنمی تابد و تحمل نمی کند و با توجه به ماهیت خصمانه ای که در چارچوب اجرای سیاست های غرب با ما برخورد می کنند و این ماموریت را همواره داشتند طبعتا هدف آنها راهبردی نیست بلکه یک تاکتیک و مرحله ای است.

این کارشناس خاورمیانه ادامه داد: از ابتدا عربستان ماموریت غرب را اجرا کرده و هیچگاه تصمیمات سیاست خارجی در ریاض اتخاذ نشده بلکه در لندن و واشنگتن اتخاذ شده است. بنابراین الان نباید خیلی واکنش نشان دهیم، البته ما خود یک سیاست اصولی را مبنی بر تنش زدایی در منطقه اعلام کردیم ولیکن آنها همراهی نکردند. یعنی در سال هایی که فشار دولت ترامپ علیه ما بود دیدیم که آنها در قضیه تحریم علیه ایران بیشترین کمک ها را به ترامپ کردند حتی کمک کردند به ترامپ که تحریم نفتی را علیه ایران گسترش بدهد و یا به منافقین بیشترین کمک را کردند یا به گروهک های تروریستی که در منطقه وجود دارند از نظر تسهیلات کمک کردند که آتش جنگ را به داخل ایران بکشانند.

او اضافه کرد: عربستان سعودی هیچ گاه در مسیر دوستی با ما بر اساس منطق حرکت نکرد. لذا الان هم چنین چیزی است یعنی آنها ضعف های زیادی در یمن، عربستان و منطقه دارند و در داخل هم نگران هستند، ایستگاه های پادشاهی سیستم ها و ساختارهای بسیار سخت و دشواری دارند و مردم مخالف آنها بوده و پایه های حکومتی آنها لرزان است که این لرزان بودن حکومت آنها را ناگزیر می کند تا مورد حمایت غربی ها قرار بگیرند.

قنادباشی تصریح کرد: برخی کشورها مثل کویت و عمان سعی می کنند که در اینجا نقش سیاسی بازی کنند. کویت سیگنال هایی از خود نشان می دهد و در مقایسه با بحرین و امارات ثبات بیشتری دارد. بعد از عمان در ثبات در سیاست، کشور کویت را داریم که در اینجا می تواند نقش میانجی گری داشته و پیام رسان پیام های عربستان باشند. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز