عراق بدهی‌اش را به ایران تسویه می‌کند

۱۴۰۰/۰۳/۱۵ - ۱۹:۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۸۸۱۷
وزارت برق عراق اعلام کرد ،جدول بدهی ها را تهیه شده است و به زودی نسبت به تسویه دیون گازی خود با ایران اقدام می شود.

به گزارش برنا؛ احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق عراق در گفت و گویی مطبوعاتی در از توافق بر سر جدول بدهی های این کشور خبر داد و افزود: دیون و حقوق واجبی برای پرداخت به طرف ایرانی داریم و این توافق در دیدار دو وزیر برق و مالی و نیز مدیر کل بانک تجاری عراق در خصوص جدول بدهی ها برای بازگرداندن تزریق گاز ایران طی روزهای آینده حاصل شده است.

در حالی که در گذشته در مواردی، کاهش گاز صادراتی ایران به عراق یکی از علل اصلی کمبود برق به شمار می رفت اما گزارش های وزارت برق عراق حاکی است در این مرحله، عوامل دیگری سبب افزایش قطع برق شده است.

پیش تر (حدود دو هفته پیش) سخنگوی وزارت برق عراق دستکم پنج عامل را از عوامل اصلی کاهش ساعت برق عنوان کرده و وعده داده است که تا اوایل ماه آینده میلادی مشکل کمبود برق برطرف شود.

احمد موسی العبادی گفت که فشار عمومی بر شبکه برق به دلیل مصرف بالا و عدم پایبندی استان ها و استانداری ها به سهمیه های تعیین شده از علل کمبود فعلی در عراق است.ضعف فرهنگ مصرف بهینه در بین شهروندان، سرقت و فرسودگی عمومی شبکه انتقال عراق از دیگری عللی است که العبادی به عنوان عوامل مهم در کاهش برق یاد کرد.

وی ادامه داد که با توجه به پایان رسیدگی و بازسازی های موسمی انتظار می رود که وضعیت برق در آغاز ماه آینده بهبود یابد ولی کمبود ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت برق عراق، نوسانات صدور گاز از جمهوری اسلامی ایران با توجه به مطالبات مالی تهران که از سوی بغداد پرداخت نشده را یکی دیگر از علل کمبود برق عنوان کرد.

وی ادامه داد که وزارت برق عراق در صدد کاستن از بار سنگین اعمال شده بر شبکه برق و بالا بردن تولید و بهبود و بازسازی خطوط انتقال و افزایش ایستگاه های انتقال برق است که همه این اقدامات انتظار می رود در اوایل ماه آینده میلادی (۱۱ خردادماه ۱۴۰۰) وضعیت برق را در کل کشور بهبود بخشد.

طبق اعلام وزارت برق عراق نیاز این کشور برای برق حدود ۲۲ هزار مگاوات است اما این وزارتخانه توانسته است که تاکنون سطح تولید برق را به ۱۸ هزار مگاوات برساند.

جمهوری اسلامی ایران در زمان حاضر مهمترین تامین کننده انرژی عراق بویژه گاز به شمار می رود.

نظر شما