عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم:

آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام وارد شوند/ مکانیزم ماشه باید از توافق هسته‌ای برداشته شود/ افزایش آب سنگین و سایر فرآورده‌های هسته‌ای دست ما را مقداری پرتر کرد

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۱:۴۲:۰۹
کد خبر: ۱۱۸۹۴۲۲
آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام وارد شوند/ مکانیزم ماشه باید از توافق هسته‌ای برداشته شود/ افزایش آب سنگین و سایر فرآورده‌های هسته‌ای دست ما را مقداری پرتر کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم گفت: ما عملا نمی‌توانیم با توجه به حضور اروپایی ها و آمریکایی ها در شورای امنیت چیزی را علیه آنها به تصویب برسانیم ولی آنها می توانند چنین کاری را انجام دهند.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص نشست وین اظهار کرد: تصور من این است که در کنفرانس وین آمریکایی ها بیشتر بدنبال موج سواری از فشار حداکثری ترامپ هستند. همچنین بدنبال این هستند تا آنچه را که در برجام اولیه نتوانستند به دست بیاورند در این برجام با توجه به فشاری که بر مسائل منطقه ای، امنیتی و دفاعی می آورند از جمهوری اسلامی ایران بگیرند.

او افزود:  به نظر می رسد موانعی بر سر راه آمریکا وجود دارد و خود بایدن هم نتوانسته به یک جمع بندی قوی در مورد مذاکرات، ورود به برجام و نوع ورود و چگونگی ورود برسد.

نوبندگانی اضافه کرد: مسئله بعدی فشاری است که شخص نتانیاهو به محاکم آمریکا می آورد در این راستا هم شاهد سفرهای متعدد و پشت سرهم وزیر دفاع و وزیر خارجه و دیگر مسئولین آمریکا به اسرائیل هستیم. همچنین فشار کشورهای منطقه، آمریکایی ها را بخاطر منافع ملی یک مقدار مردد کرده و از طرفی زمین بازی هم عوض شده است.

او تصریح کرد: ما تا چند ماه گذشته بنا به ملاحظات برجامی غنی سازی 4 درصدی داشتیم و الان غنی سازی 60 درصدی داریم. افزایش آب سنگین و سایر فرآورده های هسته ای دست ما را مقداری پرتر کرده است و به نظر من فرقی که مذاکرات وین با برجام اولیه دارد این است که در برجام اولیه مذاکراتی که دولت از متن مذاکرات و توافقات آورده بود را مجلس نهم تصویب کرد اما این بار دولت مجبور است که بر روی طرحی که در مجلس یازدهم تصویب شد، اقدام و هرگونه توافقنامه را با مجوز مجلس امضا کند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: با توجه به سابقه ای که از آمریکا داریم و البته سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد، آمریکایی ها در این فکر هستند که آیا ایرانی‌ها اطمینان دارند که دولت بعدی این توافقنامه را بر هم نخواهد زد. سخنگوی کاخ سفید هم گفته بود که ما نمی توانیم در مورد دولت بعدی نظر بدهیم و این نشان می دهد که در میان حاکمان آمریکا هم این اطمینان که چقدر این امضاها اعتبار دارد، وجود ندارد. تصور من این است که آمریکایی ها می خواهند به برجام وارد شوند تا بتوانند با ورود به این توافق، انزوای سیاسی و انشقاقی که در مواضع آمریکا با اروپا بوجود آمد را برطرف کنند و بعد به عنوان یکی از اعضای اصلی برجام و شورای امنیت، مکانیزم ماشه را فعال کنند و آنجا بتوانند همه تحریم ها را برگردانند.

او متذکر شد: این یک موضوع اساسی است و تیم مذاکره کننده باید خیلی مواظب باشد و ما شرطمان را باید بر این بگذاریم که مکانیزم ماشه، برای همه طرف ها و ایران حذف شود. ما عملا نمی توانیم با توجه به حضور اروپایی ها و آمریکایی ها در شورای امنیت چیزی را علیه آنها به تصویب برسانیم ولی آنها می توانند چنین کاری را انجام دهند. پیشنهاد من به تیم مذاکره کننده این است که مهمترین درخواست این هیات از طرف آمریکایی، برداشتن مکانیزم ماشه از توافق باشد. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز