محسن رضایی مطرح کرد:

سلطان پروری در سیستم اقتصادی ایران/قصه پر درد بورس

۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۰۳:۴۷:۵۶
کد خبر: ۱۱۹۰۶۶۷
سلطان پروری در سیستم اقتصادی ایران/قصه پر درد بورس
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیستم اقتصاد ایران سلطان پرور شده و بازار کنترل می خواهد.

به گزارش برنا، محسن رضایی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار کرد: ما نباید جلوتر از رهبر انقلاب حرکت کنیم و ایشان بحثی درباره احراز صلاحیت ها فرمودند و بهتر است به این مسئله مسوولان پاسخ دهند.

وی با انتقاد از مناظرات تلویزیون توضیح داد: در 3 دقیقه نمی توان بحث مطرح کرد و این شکل نمی تواند در مناظرات موثر باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره قانون یارانه ها یادآور شد: زمانی که 45 هزار تومان یارانه تایید شد 20 دلار می شد اما امروز این رقم 2 دلار است و با این یارانه از این بازار پرنوسان چه چیزی می توانند تهیه کنند. مردم به من می گویند کی این بی انظباطی قیمت ها تمام می شود؟ قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می شود و قیمت ها 10 برابر شده و جانی در یارانه ها نمانده است از اینرو گفتم یارانه 450 هزارتومانی می دهم که می شود 20 دلار .

رضایی با بیان اینکه قبلا بخشی از یارانه را می گرفتند که قرار بود به تولیدکننده بدهند اما ندادند عنوان کرد: 450 هزار تومان در مرحله اول برای 40 میلیون و در ادامه به 60 میلیون پرداخت می شود. 4تا 5 منبع برای این رقم فراهم کردم تجربه دفاع مقدس نشان می دهد حرف ما باید به عمل برسد. این مقدار را قطعا عمل می کنیم.

وی افزود: منابع تامین این پول در اول صرفه جویی از صنایع بزرگ است فولاد 25 درصد منابع گاز ما را می بلعد که با 10 درصد صرفه جویی، 50 هزار میلیارد آزاد می شود و این رقم به تولید آنها لطمه نمی زند و در 5 ماه اول این میزان گاز صرفه جویی می شود . جاهایی دیدیم در برخی مقاطع انتقال حرارت، اگر پارچه خنک کننده مصرف شود گاز مصرفی صرفه جویی می شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  تاکید کرد: ما مشکل تولید نداریم در 4 سال آتی گاز ما سر به سر می شود و باید به جایگزینی انرژی های نو همچون خورشیدی در دستور کار باشد. اگر گاز را به پتروشیمی بدهیم 10 برابر درآمد بیشتر خواهیم داشت.

رضایی اظهار کرد: منبع دوم تامین یارانه های 450 هزار تومانی جلوگیری از حیف و میل کردن پولهایی است که دولت به عنوان ارز 4200 تحویل می دهد و سرنوشت آن مشخص نیست. اکنون 12 میلیارد یورو پرونده داریم که ارز 4200 تومانی برده اند و کالا وارد نکرده اند. تجربه نشان داده سیستم مافیایی وجود دارد که 30 درصد از این ارزها تبدیل به کالا نمی شود و با نظارت می توان این رقم را تصحیح کرد.

به گفته وی، ۵۰ درصد از چیزی که به کالا تحویل داده می شود سرجای خود می رود و 50 درصد دیگر به جاهای دیگر می رود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با پول مردم مافیای گردن کلفت تربیت می کنیم. از 31 میلیارد دلار که 600 هزار میلیارد تومان صرف واردات نهادها کردیم 12 میلیارد یورو پرونده دارد. وقتی پول دولت تبدیل به کالای دولتی می شود و این کالا به دست کسانی می رود که مافیا را تشکیل می دهند و سیستم اقتصاد ایران سلطان پرور شده است. این نامش بازار ازاد نیست و نظارت می خواهد و سیستم خودکنترلی می خواهد.

رضایی ادامه داد: مسئله مرغ را یادآوری می کنم. ذرت تامین شده با ارز 4200 تومن یکطرف رفت و در ادامه شاهد جوجه کُشی بودیم. پول بیت المال را حیف و میل می کنید حالا که قرار است بخشی از این رقم را به مردم بدهیم صدای برخی در می آید؟

وی توضیح داد: اگر کل یارانه 137 میلیارد دلاری را به مردم بدهیم هر خانواده 88 میلیون در سال باید بگیرد . دولت چکاره است و این 88 میلیون را به خانواده های 4 نفره بدهید. با این رقم آب و برق همه هم تامین می شود اگر قیمت ها تثبیت کنیم.

آقایان ایده کلان ندارند و اقتصاد کشور باید بازمعماری شود. وقتی یارانه را به مردم می دهیم قیمت ها را تثبیت می کنیم اگر قیمت ها معین باشد و یارانه ها به اندازه واقعی پرداخت شود مردم همه امور خود را تامین می کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از اقای احمدی نژاد برای یارانه 45 هزار تومانی که 20 دلار بود تشکر می کنم. عده ای در کشور اضافه مصرف یارانه دارند ما با دادن کارت مصرف انرژی، اضافه بر این مصرف را عوارض می بندیم. وقتی ولستر ایوان یک فرد پولدار مساوی مصرف یک خانواده است باید هردو یک قیمت بپردازند؟ من به دنبال افزایش قیمت ها نیستم ماجرای عوارض قیمت متفاوت است.

رضایی افزود: منابع یارانه ای ما پایدار است زیرا تامین قدرت خرید مردم را در دستور کار قرار می دهیم. تاکید می کنم منابع نباید در اختیار ویژه خواران باشد و دولت ما این گردن کلفت ها را سر جایشان می نشاند. من حرفی نزدم که به آن عمل نکنم و گفتم خرمشهر را آزاد می کنیم خرمشهر را آزاد کردیم. قول می دهم مردم از رای دادن به من پشیمان نخواهند شد.

بورس

وی با بیان اینکه بورس قصه پردردی است گفت: مظلومین زیادی در این بخش سرمایه گذاشتند و حتی برخی جهیزیه دخترشان را فروختند و زندگیشان دود شد. برخی خانه خود را فروختند و عده ای سکته کردند. ماجرا از بانک مرکزی و ارز 4200 تومانی شروع شد و کاهش نرخ سود بانکی، پول ها را از بانک ها به بورس آوردند. این اتفاق تحت تاثیر تبلیغ دولتی ها بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت کسری بودجه داشت و مردم که وارد بورس شدند از این طریق کسری بودجه را تامین کردند. از فروردین قشر متوسط وارد بورس شدند و این قشر محروم وارد شدند. 19 مرداد اقای روحانی اعلام کرد مردم هرچه دارند به بورس بیاورند و فردای آن روز سیاه، بورس سقوط کرد.

رضایی ادامه داد: دولت ما کاری می کند اعتماد به بورس برگردد. ما صندوق تامین زیان مالباختگان را درست می کنیم و 95 درصد کسانی که وارد بورس شدند زیر 55 میلیون تومان خرید و فروش داشتند و آسیب دیدگان اول تیرماه تا مرداد وارد شدند و تعداد این افراد مشخص است. این صندوق تا دوسال برقرار است و بعد از دوسال به بیمه سرمایه تبدیل می شود. منابع این صندوق از صرفه جویی در بودجه دولت و مالیات معاملات بزرگ است.

وی تصریح کرد: احیای بورس یعنی بورس باید به سرمایه گذاری و تولید وصل شود و این امر مهمی است. متاسفانه بیمه ایران، بورس ایران و بانک ایران دستورالعمل هایی دارد که مربوط به 40 سال پیش است. شورای ثبات مالی درست می کنیم که شامل مقامات مختلف می شود و این سیستم از سال 2008 در بحران مالی آمریکا درست شد. امروز تولید در کشور بازدهی ندارد امروز از دو طریق تولید سرکوب می شود یکی قاچاق و دوم سیستم تجارت و تولید ارتباط مستقیمی با بورس دارد.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، باید قانون بورس را درست کنیم و با این اتفاق، صدای سهام داران جز شنیده می شود و حداقل دوتن از این افراد باید در تصمیم سازی ها حضور داشته باشند.

رضایی در ادامه گفت: رئیس جمهور سنجاقی نخواهم بود و خودم اقتصاد را می فهمم و تصمیم گیری من درباره اقتصاد واقعی و عینی است. امروز مردم ما برای خرید خانه با دیوار بزرگ غیر قابل عبور روبرو می شوند. امروز باید 100 سال تلاش کنیم تا خانه بخریم. اجاره هم بالا رفته است.

وی یادآور شد: عرضه خانه کم شده است وزیر قبلی این دولت نمی دانم با چه انگیزه ای سرمایه گذاری در تولید مسکن را پایین کشید که این مشکل باید حل شود. منابع این بخش زیاد است. ما تولید کنندگان را به بازار سرمایه و خریداران را به بانک وصل می کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در آلمان و انگلیس و آمریکا، وام های رهنی داریم هرکسی 10 درصد آورده داشته باشد 90 درصد وام پرداخت می شود. همه بانکها را موظف می کنیم وام مسکن بدهند و چرا 10 سال بازپراخت 50 ساله می کنیم. وثیقه هم همان منزلی است که خریداری می شود. زمین را ارزان می دهیم و با پرداخت یارانه ها، مردم قدرت پرداخت آب و برق دارند و اجاره از دوش مردم برداشته می شود. اگر سهم اجاره را برداریم و یارانه هم بدهیم می توانند مردم پول اب و برق را بدهند.

وی گفت: تا پایان رقابت ها هستم. حق مردم را از رانتخوارها و تندروها می گیرم و به خانه دارها حقوق می دهم. در این شرایط بجای دست تکان دادن دست مردم را می گیریم. ما سینه سپر کرونا و اجاره ها و گرانی ها خواهیم بود و تعهد می کنم در دولت ما هیچ مادری رنج نخواهد دید و هیچ فقیر کارتن خواب هم نخواهیم داشت.

نظر شما