مازنی:

قهر با صندوق رأی راه حل مشکل جامعه ایران نیست

۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۲۲:۴۳:۱۳
کد خبر: ۱۱۹۰۹۷۲
قهر با صندوق رأی راه حل مشکل جامعه ایران نیست
یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری را به نفع ملت ایران دانست و گفت: به نظرم قهر با صندوق رأی راه حل مشکل جامعه ایران نیست.

به گزارش برنا، حجت‌الاسلام احمد مازنی در برنامه تلویزیونی مجری با بیان اینکه پدیده سال 88 را باید از چند جهت مورد بررسی قرار داد، گفت: تاکنون سه انتخابات داشتیم که شکل جنبشی به خودش گرفته است؛ اولی انتخابات 76 بود؛ چون تا پیش از آن، خروجی انتخابات مشخص بود اما در سال 76 کاندیدایی که همه فکر می کردند رئیس جمهور نخواهد شد، رأی آورد و مقام معظم رهبری هم برای حماسه عظیم دوم خرداد پیام دادند و به آقای خاتمی تبریک گفتند.

وی افزود: انتخابات دوم که شکل جنبشی پیدا کرد انتخابات دهم بود و بغض ناشی از آن به انتخابات ریاست جمهوری 92 هم شکل جنبشی داد. اگر به آثار موسیقایی آن زمان و حضور مردم و حرکت ها دقت شود، به خصوص بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی این موضوع تشدید شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان داشت: نکته دیگر اینکه سال 88 معلول ناهماهنگی جبهه اصلاحات در سال 84 بود که آقایان معین، مهرعلیزاده، هاشمی و کروبی به اتفاق نرسیدند و در جبهه اصولگرایی هم اگر واقع بینانه نگاه کنیم همین اتفاق افتاد؛ چون آقای احمدی نژاد هم کاندیدای اصلی این جبهه نبود.

وی اضافه کرد: سال 88 به نوعی احساس می شد که حادثه سال 84 باید به نوعی جبران شود و لذا از هر سو به میدان آمدند. از یک سو دوستان اصولگرایی که آقای ناطق سخنگوی آنها بود در کنار آقای موسوی قرار گرفت، آقای کروبی دوباره به میدان آمد و آهای هاشمی و آقای خاتمی هم در کنار آقای موسوی قرار گرفتند.

این نماینده پیشین مجلس شور انتخاباتی سال 88 را شیرین ترین و زیباترین خاطره آن دوران برشمرد و گفت: تصویری که در ذهن من از آن روزها باقی مانده این است که وقتی از مسجد به طرف خانه می رفتم خیابان ها پر از  جوانانی بود که گرم یک گفت وگوی تمام عیار مؤدبانه و با نشاط بودند و برای کاندیدای مورد علاقه خود تبلیغ می کردند.

مازنی بیان داشت: چیزی که باعث آن اتفاقات شد مداخلات افرادی بود که نقش نظارت و اداره انتخابات را داشتند. مانند اینکه آقای الهام به عنوان حقوقدان شورای انگهبان در مصلی به طرفداری از آقای احمدی نژاد سخنرانی کرد و در ادامه مسیری که صدا و سیما در پیش گرفت که در برنامه "دیروز امروز و فردا" از طرف مقابل کسی را برای پاسخگویی نیاورد.

مازنی نتیجه سال 88 را یک بازی باخت باخت برای نیروهای درون نظام خواند وگفت: مسئله همه ما این است که اصل انقلاب در معرض مخاطره قرار گرفت و به حریم ولایت فقیه و جمهوریت نظام تعرض شد و دشمنان سوء استفاده کردند اما امروز حرفم این است که نباید در گذشته بمانیم. باید گذشته را تحلیل کنیم و از آن راهی بگیریم برای عبور از آینده و آن راه، چیزی جز گفت وگو و تفاهم ملی بر سر اولویت ها نیست.

مازنی گفت: عاملی که در 88 تاثیرگذار بود مداخلات خارج از دو جریان اصیل درون نظام مانند منافقان و غربی ها و عوامل داغ تر از آشی بودند که با مداخله خود بازی را باخت باخت کردند. آقای احمدی نژاد را جوری مدیریت کردند که در آن شرایط ملتهب آن حرف را زد و عده ای را خس و خاشاک خواند.

مازنی ادامه داد: اگر بنا بر گفت وگوی منصفانه نداشته باشیم هیچ مشکلی حل نمی شود. به نظرم قهر با صندوق رأی راه حل مشکل جامعه ایران نیست. فکر می کنم اگر صدا و سیما و افراد مؤثر اصل را بر این بگذارند که فرصت را برای اصلاح و تغییر و حل مشکلات مردم و مردمسالاری دینی بگذارند، می شود این مسیر را طوری مدیریت کرد که مشارکت بیشتری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت بالا قطعا به نفع ملت ایران خواهد بود و بازی را برد برد خواهد کرد، افزود: هر نقدی که داریم راه حلش بی تفاوتی نیست؛ بلکه مشارکت است. وقتی رهبری و کلیت نظام از اصل جمهوریت دفاع کرده است، مردم هم باید برای حفظ آن حرکت جدی تری انجام دهند و از بین همین گزینه های موجود فردی را انتخاب کنند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز