ایران توقف تروریسم اقتصادی را آزمایش اصلی برای آمریکا دانست

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۰۰:۴۹:۴۷
کد خبر: ۱۱۹۱۲۱۷
ایران توقف تروریسم اقتصادی را آزمایش اصلی برای آمریکا دانست
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از دولت بایدن در تداوم "سیاست شکست خورده فشارحداکثری"، توقف تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را آزمایش اصلی برای واشنگتن دانست.

به گزارش برنا، مجید تخت‌روانچی روز جمعه در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی گزارش سالانه شورای امنیت برگزار شده بود، موضع ایران درباره برخی تحولات خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ و اقدامات مرتبط با شورای امنیت را تشریح کرد.

وی گفت وقتی آمریکا در نخستین روزهای سال ۲۰۲۰، در اقدامی تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهوری این کشور، قهرمانان منطقه‌ای ضدتروریست شامل سردار سلیمانی را به شهادت رساند و چند روز بعد از آن نیز رئیس جمهوری آمریکا به حمله به ۵۲ نقطه از جمله مکان‌های فرهنگی مهم ایران تهدید کرد، شورای امنیت سکوت مرگباری اختیار کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: البته در همانسال، وقتی آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کرد، ۱۳ عضو شورای امنیت آن را قاطعانه رد کردند.

تخت‌روانچی ادامه داد: در پی آن، وقتی آن کشور تلاش کرد سازوکار ماشه را علیه ایران فعال سازد، همان ۱۳ عضو شورا این اقدام آمریکا را مردود دانستند و اعلام کردند با خروج از برجام، آمریکا هرگونه حق استفاده از سازوکار ماشه را از دست داده و ادعای آن در این زمینه غیرمشروع بوده و فاقد هرگونه اثر قانونی، سیاسی یا عملی است.

وی اضافه کرد: ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد که حتی باعث می‌شود ایران با استفاده از منابع مالی خود در خارج از کشور، به واردات دارو نیز قادر نباشد. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: اگرچه مذاکرات هسته‌ای جاری در وین نخستین گام برای ارزیابی درستی اراده سیاسی واقعی آمریکا در بازگشت به برجام است اما آزمایش اصلی و واقعی زمانی خواهد بود که بعد از راستی آزمایی ثابت شود آمریکا مسیر خود را تغییر داده، سیاست شکست خوردهِ فشار حداکثری‌اش را کنار گذاشته و تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کرده است.

تخت‌روانچی همچنین با اشاره به تداوم اشغال فلسطین، محاصره غیرانسانی غزه و نیز جنایات رژیم اسرائیل در کشتار غیرنظامیان و تخریب مدارس، منازل و بیمارستانها در غزه در جنگ ۱۱ روزه اخیر، گفت متأسفانه شورای امنیت فقط نظاره‌گر این وضعیت است.

وی همچنین از بی‌تفاوتی شورای امنیت در قبال اشغال بخش‌هایی از سوریه توسط آمریکا و عدم اقدام این نهاد در جلوگیری از کشتار و تخریب در یمن توسط اشغالگران انتقاد کرد.

نظر شما