سفیر قطر در در سازمان ملل؛

تل‌آویو باید تاسیسات هسته‌ای‌اش را به روی بازرسان آژانس باز کند

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ - ۲۱:۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۱۹۱۷۵۹
قطر بر اهمیت همکاری رژیم صهیونیستی با آژانش انرژی اتمی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش تاکید کرد و گفت تل‌آویو باید تاسیسات هسته‌ای‌اش را به روی بازرسان آژانس باز کند.

به گزارش برنا، به نقل از خبرگزاری قطری "قنا"، سلطان بن سالمین المنصوری، سفیر قطر در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل و آژانس‌های بین‌المللی در وین  در برابر نشست شورای حکام آژانش در جریان بررسی بند مربوط به توانمندی‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: کشور قطر با قدرت از حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل به عنوان ضامن اصلی ایجاد فضای بین‌المللی مسالمت‌آمیز و باثبات که فرصت‌های توسعه پایدار را برای همه ملت‌ها تقویت کند، حمایت می‌کند.

او اشاره کرد: هدف خلع سلاح هسته‌ای طبق توافقات بین‌المللی و قطعنامه‌های بین‌المللی یکی از ابزار ارتقای حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل است. 

المنصوری با اشاره به این‌که همه کشورهای عربی از جمله قطر به معاهده منع اشاعه هسته‌ای پیوسته و با تمام قطعنامه‌های بین‌المللی حامی عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای موافقت کرده‌اند، گفت: تنها اسرائیل در این تلاش‌های وارد نشده و از آن سرباز زده است.

این نماینده قطر به عملکرد و رفتارهای اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها و عدم رعایت حقوق بین‌الملل و استفاده از انواع سلاح‌ها برای سرکوب ملت فلسطین اشاره کرد و افزود:‌ حمله اخیر اسرائیل به غزه و استفاده بیش از حد و نامناسب از زور علیه غیرنظامیان، زیرساخت‌های مدنی خشم جامعه جهانی و افکار عمومی اسرائیل را برانگیخت و این سوالات ریشه‌ای را مطرح کرد که آیا اسرائیل به عنوان دولتی مسؤول عمل کرده و طبق قواعد قانون بین‌الملل از سلاح‌هایش استفاده می‌کند در حالی‌که تضمین‌هایی وجود دارند که اسرائیل هرگز از سلاح‌هایش در آینده از جمله سلاح‌های هسته‌ای به شکل غیرمسؤولانه استفاده نخواهد کرد.

نماینده قطر در واکنش به ادعاهای دروغین نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس انرژی اتمی علیه دوحه از او خواست دست از سخنرانی‌های تحریک‌آمیز و خلاف واقع بردارد و در اظهار حقیقت توانمندی‌های هسته‌ای اسرائیل فریبکاری نکند.

او بر اهمیت همکاری این رژیم با آژانس تاکید کرد و گفت، اسرائیل باید به بازرسان آژانس اجازه دهد از تاسیسات هسته‌ای‌اش بازدید کنند.

المنصوری از جامعه جهانی و سازمان‌های مربوطه خواست از هدف عاری سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای حمایت کنند و گام‌های عملی را برای به ثمر رساندن این هدف براساس اصل مسؤولیت قانونی و اخلاقی خود بردارند.

نظر شما