کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری:

میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه هستند

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۶:۵۷:۲۴
کد خبر: ۱۱۹۱۷۹۱
میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه هستند
کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد ایران را از خام فروشی نجات می دهم و به جایی می رسیم که نفت را وارد کنیم.

به گزارش برنا، محسن رضایی در برنامه ایران ما اظهار کرد: واقعا تاسف می خورم که رییس جمهور ما در اتاق ها را بسته و وزیر خارجه نیز با شنیدن شکایت ایرانیان، این شکایت را به معاونان می سپارد و سفیر هم کمتر رسیدگی می کند. من به این اوضاع پایان می دهم.

در دولت نهم و دهم شورای عالی ایرانیان خارج کشور اقدام خوبی بود که آنرا فعال می کنم و خودم نیز پیگیر هستم.

سیستم سراسر سفارتخانه ها را فعال می کنم و کسی حق ندارد ایرانیان خارج از کشور را معطل کند و به این شرایط پایان می دهم.

وی درباره نقش نفت در اقتصاد عنوان کرد: مشکل اصلی ما این است تولیدمان راه نیفتاده است. برنامه ای برای راه اندازی تولید ملی دارم و براساس آن نفت در داخل مصرف می شود و به جایی می رسیم که روزانه یک میلیون بشکه نفت وارد کنیم.

ما نفت و معدن را خام می فروشیم و کشاورزی ما خام فروشی دارد. استراتژی من این است روزی برسد حتی یک بشکه نفت صادر نکنیم و هرمقداری که لازم داریم وارد کنیم ودرباره گاز نیز این شرایط به وجود خواهد آمد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: علاوه بر فراورده های نفتی، صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی را فعال می کنیم. امروز بسیاری از محصولات پتروشیمی به کره جنوبی و آلمان می رود و پس از چند پروسه با قیمت بالاتر به ایران برمی گردد. ما اقتصاد ایران را از خام فروشی در همه زمینه ها نجات داده و ایران را صنعتی می کنیم. فناوری های جدید می آید و ما همچنان حرص صنایع قبلی را می خوریم. مدل تولید موشک های مدرن در سپاه تجارب خوبی به من داد. در روزگاری موشک را وارد ایران می کردیم و با مهندسی معکوس، به مدرن ترین موشک های منطقه ای رسیدیم.

رضایی ادامه داد: تجربه خوبی که در صنعتی شدن صنایع نظامی بدست آوردیم پشتوانه خوبی برای ما در خودرو سازی و صنایع خانگی و صنایع کشاورزی و معدنی خواهد بود.

مقابله با بدعهدی های برجام

وی تصریح کرد: غربی ها همه جا بد عهد نیستند و امروز چرا با احترام با قایق های تندروی ما در تنگه هرمز برخورد می کنند و اسم و مشخصات خود را مودبانه می دهند و امروز فارسی هم یاد گرفته اند. اقتدار احترام به وجود می آید و ضعف تهدید ایجاد می کند. اقتدار احترام ایجاد می کند و هرچه ضعیف تر باشیم بیشتر تحقیر می شویم. ما ملت صلح طلب هستیم و دنبال جنگ نبوده و نیستیم. بسیاری از جنگ های عالمی را سیاستمداران درست می کنند و نظامیان آنرا حل می کنند. در ایران سیاستمداران و نظامیان و نخبگان ملتی باهوش و درایت هستند از اینرو با اقتدار احترام به وجود می آید و بد عهدی غربی ها به دلیل ضعف ما است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه هستند و من با اقتدار ایران در زمینه اقتصاد و فناوری ها و دیپلماسی، برجام را عملیاتی می کنم وطرفین را مجبور می کنم به برجام عمل کنند و شرایط اقتصادی را به جایی می رسانم که طرفین با التماس به برجام برگردند. با طرفین برجام بحث های جدی خواهم داشت و به نتیجه می رسانم تا برجام عملیاتی شود.

نخبگان خارج از کشور

رضایی در ادامه گفت: دانشمندان فرهیخته در همه زمینه ها از ایرانیان در خارج از کشور وجود دارند و تا اینها هستند نیاز نداریم از افراد دیگر کشورها مشاوره بگیریم و من در مقابله این افراد تعظیم می کنم تا دوباره ایران را بسازیم و ایران را به شکوه خود برسانیم. ایران همیشه فرهنگساز و تمدنساز بوده و تولید علم و فرهنگ داشته و از اینرو از این نخبگان دعوت به همکاری خواهم کرد.

وی در ادامه درباره مدیریت جهادی کشور نیز عنوان کرد: اگر برنامه نداشتم نمی آمد و وقت مردم را نمی گرفتم و اینرا خیانت می دانم. این پست ها امانت است. من اقتصاد را می فهمم و از ۱۷ سالگی وارد سیاست شدم پس مسائل سیاسی را می فهمم و موضوعات دفاعی را نیز می دانم و دشمن را از سرزمین بیرون کردیم پس روحیه و مدیریت جهادی دارم و مدیریت بومی را می پسندم. مدیریت جهادی از مشخصه های انقلاب ما است و با جوانان ۲۰ ساله از جمله قاسم سلیمانی و مهدی باکری جنگ را پیش بردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: متاسفم دولتمردان به جوانان اهمیت نداد. برای من مهم نیست جوان اصولگرا یا اصلاح طلب است دنبال قهرمانانی می گردم که مشکلات را حل کنیم و هر ایرانی شایسته در داخل و خارج از کشور درگیر کار می شود و دولت برای همه ایرانیان به این روش شکل می گیرد.

ارز دانشجویی

رضایی اظهار کرد: اولین کاری که درباره ارز دانشجویی می کنم تثبیت قیمت آن است. سپس تمامی دانشجویان خارج از کشور که رساله خود را درباره نیازهای صنعتی و کشاورزی و انتقال فناوری انجام دهند به آنان مبلغ ارزی می دهیم. همچنین تلاش می کنیم فعالیت دانشجویان خارج از کشور با بنگاه های خصوصی ایران شکل گیرد و هربنگاه خصوصی که این دانشجویان را تحت پوشش قرار دهد در مسائل مالیاتی آن بنگاه، این امر درنظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: این سیاست ارتباط بین دانشجویان داخل و خارج از کشور را شکل می دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بنگاه های ما کوچک و متوسط هستند و در بازاریابی ضعیف هستند. این مسئله بازاریابی بسیار مهم است. بدون برندهای بزرگ نمی توانیم صادرات کنیم اما این برندها را به بنگاه های کوچک وصل می کنیم. از طرفی باید زنجیره ارزش کشاورزی و صنعتی را شکل دهیم.

رضایی در ادامه یادآور شد: من اقتصاد کلان تدریس می کنم. اساس اقتصاد کلان به ثبات است و لازمه این کار، تنظیم درست سیاست های اقتصادی است. متاسفانه افراد مدعی اقتصاد در بانک مرکزی خراب کردند و این افراد معادلات تیلور را نمی دانند.

شرکت های دانش بنیان

وی توضیح داد: در دهه اخیر اقتصاد دیجیتالی و دانش بنیان در حال رشد است و رمز ارزها نیز جهش خوبی داشته و این فناوری های نوین مورد غفلت دولت است و یک معاونت با ریاست اقای ستاری داریم که با وزارتخانه ها بیگانه است. همه این جزیره های جدا را یکپارچه می کنم تا به صنعت و بخش خصوصی وصل شود. همچنین همه این بخش ها به صورت یکپارچه می شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: علم و نظریه و نوآوری که در دانشگاه تولید می شود باید به شرکت های دانش بنیان رسیده و محصول تولید و به صنعت و بازارهای بین المللی برسد. این چرخه امروز معیوب است و این حلقه را کامل خواهم کرد.

رضایی همچنین درباره نقش ایرانیان خارج از کشور در تصمیم سازی ها گفت: در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به صورت سایت جمع سپاری نظرات ایرانیان را می گیریم و در هیات دولت این نظرات را می گیریم و اعمال می کنیم.

وی یادآور شد: در ۸ سال دوره ریاست جمهوری ام انتقال نسلی را انجام می دهم. اداره کشور به سمت پیری در حال حرکت است و جوانان را می شناسم و روحیه اعتماد به آنان را دارم. ما دانش مربی گرایانه داریم و می دانیم چطور جوانان فرایند مورد نظر را طی کنند. دانش تجربی ما در کار با جوانان فوق العاده است و این توانایی را می بینیم که انتقال بین نسلی رخ دهد. فرسودگی های بین جوانان به دلیل عدم اعتماد به آنان است.

فرهنگ

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشورهای فرهنگساز در دنیا کمتر از انگشتان دست است. برخی کشورها می توانند صنعت را گسترش دهند اما فرهنگ ندارند اما ایران ما در تولید فرهنگ بی نظیر است و اقوام ما نیز در این بخش فعال هستند و هریک آداب و سنت های خود را دارند.

رضایی ادامه داد: فرهنگ اقوام ما بی سابقه است و کشورهای دیگر به ندرت مانند ما می توانند فرهنگسازی کنند. استان های ما بسیار غنی هستند و قطعا اوضاع وزارت ارشاد را سامان می دهم. یک نفر را در وزارت ارشاد منصوب می کنند که کم ضرر باشد. به وزارت ارشاد اختیار می دهیم. البته فرهنگ فقط به دولت بر نمی گردد و دانشگاه و حوزه های علمیه موثر هستند.

وی توضیح داد: ما کانون تمدن هستیم و در هر استان باید یک پروژه بزرگ اقتصادی فرهنگی داشته باشیم تا کانون اقتصادی فرهنگی استان ها تشکیل شود. دلم می خواهد هر استان را بزرگ بشماریم. به جوانان ایران خیلی اعتقاد دارم و مدیران می توانند جوانان را به سرعت رشد دهند. ما یک شب ۶۰ هزار نفر را از اروند عبور دادیم و ۲ هزار غواص در دریای طوفانی رفتند اما امروز نمی توانیم خودروی خود را درست کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: از جوانان در ساخت فرهنگ و اقتصاد استفاده خواهم کرد و قطعا جوانان معجزه ساز خواهند بود.

تولید

رضایی یادآور شد: تولید بدون بازار کارایی ندارد از اینرو بازار و تولید دو نیم کره هستند که باید بهم وصل شوند تا کره اقتصاد ملی شکل گیرد. همان اندازه که تولید ملی اهمیت دارد بازارهای خارجی مهم است و دیپلماسی را جدی می گیرم و رایزن های اقتصادی را از تجار و اقتصاددانان انتخاب کرده تا نیازهای بازارهای بین المللی را شناسایی و به کارآفرینان معرفی کرده و مشکلات آنان را حل کنند.

وی اظهار کرد: باید بازارهای منطقه ای را فعال کنیم و کارآفرینان را برای فتح منطقه توجیه می کنیم. معتقدم باید در بازار داخلی قدرت رقابت ایجاد کنیم تا بتوانیم در بازارهای خارجی رقابت کنیم. باید بازار داخلی را از خارجی ها بگیریم و در اینصورت در بازارهای بین المللی می توانیم رقابت کنیم. باید نوسازی صنایع را در دستور کار قرار دهیم و رقابت کالاهای ایرانی را در داخل با کالاهای خارجی تقویت کنیم.

تحریم ها

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم ها را با قیچی قطع می کنیم و یک طرف این قیچی دیپلماسی و یک طرف تولید و بی نیازی از واردات است. اگر این قیچی را درست کنیم این تحریم ها را برمی داریم.

     رضایی درباره رفع مشکلات بانکی نیز یادآور شد: اگر اف ای تی اف تصویب شود بانک های خارجی نمی توانند با بانک های ایرانی تبادل داشته باشند و تنها بانک خاورمیانه این استاندارد را دارد که بسیار کوچک است از اینرو باید بانک های ایرانی را مورد تجدید نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: سعی می کنیم وام های کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهیم و در عین حال رتبه بندی مشتریان نیز اتفاق بیفتد. اگر این رتبه بندی انجام شود مشتریان اعتباردهی می شوند. در این شرایط وام دهی تسهیل می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: این اقتصاد ۲۴ بند دارد که در مجمع طراحی شد و نتیجه رایزنی با کارشناسان و وزارتخانه ها در صحن مجمع آماده و خدمت مقام معظم رهبری دادیم و پس از اصلاح ایشان، به وزارتخانه ها ابلاغ شد. اقتصاد مقاومتی را به تصویب مجلس می رسانیم و آنرا براساس قانون به اجرا می رسانیم. اگر اقتصاد مقاومتی قانون و اجرا می شد تحریم نمی شدیم و این شرایط ایجاد نمی شد.

رضایی درباره رکود اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه امروز و فردا کردن دولت باعث شد برنامه ریزی و سرمایه گذاری با مشکل روبرو شود. گشایش ها به امروز و فردا وعده داده شد و سمت و سوی تولید و تجارت کارآفرین تعیین نشد و اقتصاد ایران به اصطلاح شرطی و معطل رابطه ایران با آمریکا و اروپا شد.

وی افزود: این شرایط اقتصاد را به رکود برد. البته تحریم ها بی تاثیر نبود اما کارآفرین ها تحریم ها را دور زدند و فناوری های نوین وارد کشور کردند. می شد تحریم ها را دور زد اما دوستان ما در دولت دانش مدیریت اقتصاد در تحریم را نداشتند اقتصاد در صلح را مشروط به درآمدهای نفتی بلد بودند اما اقتصاد بحرانی را مدیریت نکردند و ما برای این اتفاق برنامه داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره مسکن نیز گفت: تولید و خرید مسکن دو موضع مهم است. پیمانکاران تولید را به بازار سرمایه وصل می کنیم. مردم در این شرایط قدرت خرید مسکن ندارند و طرح مسکن مهر را بیهوده تعطیل کردند. این تجربه را در کنار اکباتان را داریم و با جمع بندی به این نتیجه رسیدیم هر زوج جوان ۱۰ درصد آورده داشته باشد و ما ۹۰ درصد به او وام می دهیم و سود بانکی را نیز ۴۰ تا ۵۰ ساله درنظر می گیریم تا فشار ایجاد نشود.

رضایی ادامه داد: در اروپا و آمریکا این شرایط وجود دارد. باید اقساط را شکست و بانک هم ۹۰ درصد وام دهد. امروز فقط بانک مسکن وام می دهد و ما از همه بانکها می خواهیم این کار را انجام دهند و من نام این اتفاق را نهضت خانه سازی ایرانیان گذاشتم.

وی گفت: دولت ما دولت شایستگان خواهد بود و دست شایستگان داخلی و خارجی را می بوسم و از این افراد کارآمد دعوت می کنند.

نظر شما