صندوق بین المللی پول:

کشورهای ثروتمند باید برای واکسیناسیون فقیرترین کشورها هزینه کنند

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۰۹:۴۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۹۲۳۹۳
کشورهای ثروتمند باید برای واکسیناسیون فقیرترین کشورها هزینه کنند
«کریستالینا جیورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول در چارچوب اجلاس گروه هفت در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که کشورهای ثروتمند و شرکت‌های دارویی باید هزینه برنامه‌های واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه را بپردازند.

به گزارش برنا، «کریستالینا جیورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: برخی مقامات پیشرفته ترین کشورها به این درک روشن رسیده اند که کمک به کشورهای در حال توسعه در مبارزه علیه ویروس کرونا، نه فقط یک ضرورت اخلاقی بلکه گامی ضروری به منظور بهبودی اقتصادی است.

وی با تاکید بر لزوم حصول اطمینان جهانی از پرداخت هزینه واکسیناسیون توسط کشورهای ثروتمند گفت: فوری‌ترین اقدامی که باید انجام شود، سازماندهی اهدای واکسن‌های مازاد به کشورهای فقیر است.

جیورجیوا همچنین گسترش ظرفیت تولید واکسن در کشورهای در حال توسعه را از ضروری‌ترین اقدامات دانست.

وی همچنین هشدار داد: چنانچه مناطق وسیعی از کره زمین در برابر ویروس کرونا ایمن نشود، احتمال گسترش انواع جدیدی از ویروس کرونا وجود دارد و حتی پیشرفته ترین برنامه‌های واکسیناسیون را به خطر می‌اندازد.

در حاشیه این نشست و گفت‌وگوی مطبوعاتی، «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی نیز گفت: از آنجا که تلاش‌ها برای واکسیناسیون تا سال ۲۰۲۲ و احتمالا بیشتر از آن ادامه خواهد داشت، بنابراین لزوم تقویت ظرفیت تولید وجود دارد. همچنین ظهور انواع ویروس‌ها تا سال ۲۰۲۲، لزوم تداوم تحقیقات و توسعه پژوهش‌ها را نیز برجسته می‌کند.

رئیس بانک جهانی همچنین از ایجاد پایگاه داده‌ها به منظور تسهیل عملیات اهدای واکسن‌ها به کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از برنامه‌ریزی‌های این نهاد خبر داد.  

مالپاس گفت: ما باید بتوانیم تولید مازاد را با کشورهایی که می‌توانند پیش از سررسید تاریخ انقضای واکسن‌ها از آن‌ها استفاده کنند پیوند دهیم. این یکی از چالش‌های بزرگ است.

بر اساس بخشی از بیانیه پایانی اجلاس روز گذشته (یکشنبه) گروه هفت در انگلیس که در رسانه‌ها منتشر شده است، اعضا موافقت کرده‌اند که در یک سال آینده بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر کمک کنند، اما تعهدات بیشتر را به گروه ۲۰  محول کرده و گفته‌اند که طی ماه‌های آینده سهم واکسن‌های اهدایی را بیشتر می‌کنند.

این درحالیست که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هدف‌گذاری گروه هفت برای اهدای یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر را کافی نمی‌داند و تاکید دارد که اقدامات بیشتری برای عبور از این بحران لازم است.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز