سخنگوی وزارت امور خارجه:

مهمل گویی میراث مشترک همه سران رژیم اشغالگر قدس است/ وقت برای موضوعات باقی مانده در وین کم است/ امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۱۰:۰۴:۲۹
کد خبر: ۱۱۹۲۴۰۶
مهمل گویی میراث مشترک همه سران رژیم اشغالگر قدس است/ وقت برای موضوعات باقی مانده در وین کم است/ امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پایان 12 سال نخست وزیری نتانیاهو گفت: من فکر نمی کنم با رفتن و آمدن کسی چیزی تغییر کند؛ مهمل گویی میراث مشترک همه سران رژیم اشغالگر قدس بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی خود گفت: همه ایرانیان باید دسترسی به رای دادن داشته باشند مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور وزارت خارجه است. فرآیند انتخابات از 6 ماه قبل در وزارت امور خارجه آغاز شده است. یک میلیون تعرفه به وزارت امور خارجه تحویل داده شده که 679 هزار و 382 تعرفه به نمایندگی ها ارسال شده و مابقی هم ارسال خواهد شد. در کانادا فرآیند انتخابات آغاز نشده و در انتخابات قبل هم کانادا همکاری نکرد. یادداشت رسمی از طریق سوییس داد شد تا صندوق رای تخصیص یابد اما کانادا تا این لحظه موافقت نکرده و عملا امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم. نمایندگی ایران در نیویورک با همتای خود در این رابطه رایزنی کرده و نامه رسمی نیز داده شده ولی دولت کانادا از همکاری امتناع کرده است بنابراین امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم .

او با انتقاد از رویکرد دولت کانادا یادآور شد:  این مسئله نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها مسئله انتخابات و... همکاری نداشته و نگاه دوگانه دارد بلکه در راه حقوق شهروندان ایرانی نیز سنگ‌اندازی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است، گفت: دولت ایران تلاش کرده که زمینه رای دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند لذا در نقاط مرزی تلاش شده صندوق‌های رای قطعی شود.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه یکی از پرتلاش‌ترین دوره‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در این دوره بوده است، گفت: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری با هماهنگی وزارت ارشاد صادر شده است. ستاد اطلاع‌رسانی در وزارت امور خارجه نیز شکل گرفته است. همه مقدمات فراهم شده و امیدواریم انتخابات پرشوری نیز شاهد باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با امضای وزیر امور خارجه به عنوان رییس ستاد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تعیین شده است، ابراز کرد: به غیر از هیات‌های اجرایی در کلیه صندوق‌های رای، بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان ناظر شورای نگهبان با هماهنگی این شورا تعیین و به نمایندگی‌ها معرفی شدند. ۲۳۴ شبعه اخذ رای در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می‌دهند.

خطیب زاده با اشاره به پایان 12 سال نخست وزیری نتانیاهو گفت:  برجام ستیزان به این یکی دو (ترامپ، نتانیاهو) شخصیت منفور نظام بین الملل محدود نمی شوند. ما فکر نمی کنیم سیاست های رژیم اشغال گر قدس با آمدن یا رفتن افراد، تغییر کند. من فکر نمی کنم با رفتن و آمدن کسی چیزی تغییر کند. مهمل گویی، میراث مشترک تمامی سران رژیم اشغالگر قدس از روز اول تا الان بوده است.  اما طبیعی است که یک چیز در این میان روشن است؛ تمامی بدخواهان ایران می روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می ایستد.

خطیب زاده اظهار کرد: گفت‌وگوها در وین به بن بست نرسیده وهیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفتگوها در خصوص برخی ظرایف فنی، سیاسی، حقوقی و اجرایی همچنان در جریان است. هنوز زود است که درباره نتایج آن قضاوت کنیم ولی بعید است که این هفته دور نهایی باشد. آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد و بداند که در موضع برابری با ایران و 4+1 قرار ندارد و طرف خاطی و نقض کننده برجام است. ایالات متحده باید  تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد را بدهد.

او درباره حضور ارتش ترکیه در شمال عراق بیان کرد: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان اصل خدشه ناپذیر در روابط بین الملل و اصلی اساسی در سیاست خارجی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بوده است.دولت عراق نظارت خود را در این خصوص به صراحت بیان کرده است و ما فکر می کنیم دولت عراق توان لازم برای رفع تهدیدات را پیدا کرده است. البته باید هماهنگی های بیشتری صورت بگیرد و نگرانی های دولت ترکیه نیز درک شود. و در یک فرایند مشترک بین بغداد و آنکارا این موضوع حل و فصل شود.

او درباره ادعا آمریکا درباره موشک بالستیک ایران و نقض قطعنامه 2231 گفت: برخی تفاسیر از قطعنامه ٢٢٣١ توسط کسانی که خودشان می دانند این قطعنامه ناظر بر چه موضوعاتی است، هم نادرست و هم بسیار بعید است. در هیچ کجای قطعنامه ٢٢٣١ محدودیت برای برنامه موشکی ایران نیامده است.  اینگونه قرائت های بعید از کلمات روشن و واضح قطعنامه ٢٢٣١ تنها به کسر اعتبار کسانی می انجامد که این ادعاها را مطرح می کنند.  بهتر است سران کشورها به تعهدات به زمین مانده خودشان عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ما همواره از گفتگو با همسایگان خود استقبال کرده ایم و عربستان هم از این امر مستثنی نیست. در طی سالیان گذشته حتی زمانی که عربستان علاقه ای برای گفتگو نداشت، ما مدام اعلام می کردیم که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفتگو است. البته باید منتظر باشیم و ببینیم که این گفتگوها به نتیجه عملی هم خواهد انجامید یا خیر. اما ما این گفتگوها را در موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در سطح قابل توجهی جلو می بریم.

خطیب زاده درباره رایزنی‌ها برای خرید نفت از ایران گفت: حتی در دوران تحریم‌های حداکثری شکست‌خورده آمریکا، هدف اصلی صنعت نفت باز پس‌گیری سهم ایران در بازار نفت بود. در یک سال اخیر بخشی از این سهم را پس گرفتیم.

او با اشاره به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری بیماران ایرانی در داخل کشور بوده است. دولت متبوع این شخص، با ادامه تروریسم اقتصادی، شریک جنایات دولت ترامپ علیه مردم ایران بوده است. بهتر است به جای اشک تمساح ریختن به سابقه تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشته اند، بنگرند.

او درباره اظهارات رئیس سابق موساد درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران گفت: می‌دانیم چه حجمی از خرابکاری‌ها توسط رژیم اشغالگر قدس اتفاق افتاده ولی هیچ‌یک از این‌ها حرکت‌ها و پیشرفت‌های ما را متوقف نکرده است. ایران هر جا ضروری بوده پاسخش را قاطع داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه ای داریم.  فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است.

او در خصوص نحوه تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان دوره یک ماهه تمدید شده گفت: توافق ایران با آژانس فنی است و از زمان اجرایی شدن مصوبه مجلس، دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم. اگر گفتگوها در وین به نتیجه برسد، تصاویر ضبط شده را در اختیار آژانس قرار می دهیم و اگر هم به نتیجه نرسیدیم، در مورد ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم. البته نباید قضاوت کرد. ان‌شاالله گفت‌وگوها با تضمین منافع ایران به نتیجه برسد.

او درباره مذاکرات صلح افغانستان گفت: تحولات افغانستان را با دقت، پیگیری می کنیم. متاسفانه موج جدید تروریسم و خشونت در این کشور بالا گرفته است. مجددا به مردم و دولت افغانستان در زمینه فجایعی که علیه آن ها به ویژه هزاره ها که قربانی تروریسم کور شده اند، تسلیت عرض می کنم. جمهوری اسلامی ایران تمامی اقدامات را برای تسهیل گفتگوهای بین الافغانی با تمامی طرف های افغانستانی به کار برده است.

او درباره لغو روادید سفر بین کشورهای ایران و عراق به شکل متقابل بیان کرد: مصوبه هیات دولت لغو روادید تا سقف 45 روز  و به صورت مشروط (عمل متقابل) است. در این صورت لغو روادید دیگر تنها محدود به ایام اربعین نخواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز