در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

تاکید دوباره میرسلیم بر نفوذ در بررسی صلاحیت کاندیداها/ حواشی ردصلاحیت سردار طلایی از زبان میرسلیم /نه حوصله وزارت دارم نه شهوت آن را

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۱۲:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۱۹۲۵۳۶
تاکید دوباره میرسلیم بر نفوذ در بررسی صلاحیت کاندیداها/ حواشی ردصلاحیت سردار طلایی از زبان میرسلیم /نه حوصله وزارت دارم نه شهوت آن را
نماینده تهران در مجلس و چهره سیاسی اصولگرا می‌گوید: خود سردار سلیمانی پیشنهادات زیادی شد اما گفت من میخواهم سرباز باشم درحالی که اگر برای ریاست جمهوری نامزد می شد قطعا رای می آورد. حالا درست است از نام ایشان استفاده ابزاری شود؟

 به گزارش برنا، مصطفی میرسلیم در نشست خبری در واکنش به کاندیداتوری نرجس سلیمانی(دختر سردار سلیمانی) در انتخابات شورای شهر تهران گفت: من زمانی که در استانداری بودم به همه ابلاغ کردم که از گروه‌های اجتماعی و از افراد صاحب وجهه بهره‌برداری سیاسی نشود، سراغ هنرمندان، ورزشکاران، زنان، کارگران و گروه های قومی نروید و آنها را ابزار سیاسی خود قرار دهید.

وی افزود: این کارها اشتباه و غلط است چون به این معناست که آنها ابزار ما برای به دست آوردن رای قرار می گیرند. مثلا بعضی از  کاندیداها زبان محلی صحبت می کنند، این معنی ندارد چون در جلسه رسمی هستند و باید زبان فارسی صحبت کنند که نشان از استفاده ابزاری از زبان قومی است.

این عضو حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آیا مجاز هستیم از مقدسات، شخصیت‌های ملی، شهدا و نام و عنوان آنها استفاده ابزاری کنیم؟ خیر. بعضی عکس خود با رهبری یا امام (ره) را نشان می دهند که گویا خیلی بهم نزدیک هستیم، اما شان آنها بالاتر از این است که ابزار ما قرار بگیرند.

میرسلیم تاکید کرد: اصل این قضیه اشکال دارد که از نام شهید سلیمانی برای این کار استفاده شود. به خود سردار سلیمانی پیشنهادات زیادی شد اما گفت من میخواهم سرباز باشم درحالی که اگر برای ریاست جمهوری نامزد می شد قطعا رای می آورد. حالا درست است از نام ایشان استفاده ابزاری شود؟ البته به این معنا نیست که دختر ایشان شخصیتی ندارد اما باید ملاحظه کنند.

میرسلیم در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم معرفی کاندیدای حزبی در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: موتلفه نامزد حزبی نداشت، این بار تصمیم گرفتیم که در چارچوب وحدت اعلام نظر کنیم و با بقیه گروه های همفکر به این نتیجه رسیدیم که اگر آقای رئیسی آمد از ایشان دفاع کنیم. بعد از کاندیداتوری آقای رئیسی هم از او حمایت کردیم.

وی درباره دلایل استعفایش از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: شوراهای شهر و روستا جریان منافع گسترده ای را در سراسر کشور ایجاد می کند. بودجه ای که در اختیار شهرداری است و باید شوراها بر آن نظارت کنند و تقسیم کنند فقط در بخش فرهنگی ۲۰۰ میلیارد هزار تومان است یا در شهر تهران ۳۵ هزار میلیارد تومان است. لذا جریان منافع در شوراها گسترده و شدید است.

میرسلیم گفت: در انتخابات شورای پنجم متاسفانه مجلس دهم دقت کافی را نکرد و علی رغم اینکه دستگاه های نظارتی گزارش های خود را با اسناد ارائه داده بودند ولی در صلاحیت ها توجه نکرد و باعث شد بسیاری از شوراها منحل شود یا اعضای شوراها دستگیر شده و به زندان بیفتند. همین الان هم از سوءاستفاده هایی که صورت گرفته ضرر می کنیم. برخی مدیران شهرداری با همین اعضای شوراها زدوبند داشتند و کارهایی شده که حقوق عمومی اجحاف شده است.

نماینده تهران ادامه داد: وقتی ثبت نام ها انجام گرفت ۲۰ درصد از ثبت نام شدگان ردصلاحیت شدند، توقع ما این بود که در سطح شهرستان و استان ها به صورت دقیق بررسی ها انجام شود که اعتراضات کمتر به ما در مرکز منتقل شود چون امکانات ما در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات محدود بود، هم تعداد ما هم زمان ما کم بود. ما بطور طبیعی می توانیم در ۱۰ روز 100 تا ۲۰۰ پرونده را بررسی کنیم که دقیق باشد و حقی اجحاف نشود. اما وقتی با ۷ هزار پرونده روبرو می شویم طبیعتا اشکال ایجاد می شود.

میرسلیم گفت:‌ متاسفانه شخصیت های مختلف مراجعه می کردند، با قسم و آیه می گفتند که فلانی را رد صلاحیت کردید، آبروش نرود، حیثیت فلانی حفظ شود. درحالیکه ابزار کار ما ابزار کار قضایی نیست ما کسی را محکوم نمی‌کنیم. ما به استناد مدارک مراجع رسمی که به ما می رسد تصمیم گیری می کنیم محکمه تشکیل نمی دهیم که رد شدید نظرتان را بدهید یا دفاع کنید. صرفا به اتکای این اسناد و اعتراضی که صورت گرفته است هرگونه مداخله ای و سفارشی مزاحمت است . چه مستقیم باشد یا با واسطه از سوی برخی شخصیت ها.

نماینده تهران گفت: ما همه فشارها را تحمل کردیم و سعی کردیم کار خود را انجام دهیم. نزدیک ۸۰ درصد از موارد مردودی به مسائل اخلاقی برمی گشت. جنبه های مختلف هم داشت از مسائل اعتیاد و ابتذال و خلاف عفت بود تا ... سندهای آن هم بود. ۱۰ تا ۱۵ درصد هم به مسائل خاص شهری برمی گشت مثل زمین خواری، کوه خواری، رشوه زدوبند کردند و ...اگر کسی دارای سابقه ای است که این رفتارها را داشته به درد شورا نمی خورد.  ۵ درصداز موارد هم جنبه امنیتی داشت.

وی گفت: بخشی از فهرست های ما که به وزارت کشور دادیم افرادی بودند که براساس اصل ۶۳ قانون رد شده بودند ولی وزارت کشور از ابلاغ این اسامی به فرمانداری ها استنکاف می کند. دیدم دیگر هیچ راهی ندارم ما گفته بودیم این افراد صلاحیت لازم را ندارند ولی وزارت کشور استنکاف کرد و گفت ما این را تشخیص دادیم درحالی که تشخیص با ما بود. در مقابل استنکاف تنها چاره ای که داشتم استعفا بودو نمی توانستم مسئولیت اقدام خلاف وزارت کشور را بپذیرم. چاره نداشتم والا اهل از زیرکار در رفتن نیستم.

میرسلیم در پاسخ به این ادعای ستاد انتخابات مبنی براینکه هیات مرکزی نظارت تصمیمات فراقانونی گرفته است و ما مجری تصمیمات فراقانونی نیستیم، گفت: این حرف مثل این است که دولت بگوید من قانون را اجرا نمی کنم چون فراقانونی است. دولت قوه مجریه است و وقتی قانونی ابلاغ می شود موظف به اجرا می شود اگر شکایت دارد به شورای نگهبان شکایت کند. وزارت کشور فضولی کرده و کار او نیست که بگوید ما فراقانونی بودیم یا نه. تشخیص فراقاننی بودن با مجلس است. وزارت کشور می توانست بگوید این فهرست اشکال دارد من اجرا می کنم ولی شکایت را به مجلس تقدیم می کند. اگر این هفته مجلس برقرار بود وزیر را زیر سوال می بردیم و استیضاح می کردیم. ستاد انتخابات پایین ترین مقام اجرایی وزارت کشور است ولی این ستاد برای ما بیانیه صادر کرده است، این افتضاحی در جمهوری اسلامی است. خیلی فضولی کردن و نمی شد با این شرایط کار کرد. کار غلط و اشتباهی کردند و قطعا مفتضح خواهند شد.

وی درباره نقش اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی در بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای شهر نیز گفت: در متن قانون آمده هیات نظارت مرکزی با استفاده از مدارک و اسنادی که مراجع قانونی از قبیل....ما محدود نشدیم که از این مراجع قانونی استفاده کنیم. حتی شورای نگهبان هم نظر داشته و استفاده کردیم، از اطلاعات سپاه و دیگر دستگاه هایی بودند که اعتبار داشتند و ما منعی نداشتیم و برای کار دقیق و کامل اینکار شده است. همکاری خوبی با ما شده است.

میرسلیم با اشاره به فعالیت کمیسیون اصل ۹۰ در پرونده‌های مختلف از جمله زمین خواری گفت: وظیفه این کمیسیون نظارت بر عملکرد قوا است و این کمیسیون حساسیت‌های خاصی را دارد. بر همین اساس اعضا و رییس کمیسیون را مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌کند و این به دلیل اعتبار این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه این کمیسیون در بررسی پرونده‌های مختلف ورود کرده است، گفت: یکی از این پرونده‌ها محصولات تراریخته بود. همچنین در سند خودرو ،حدنگاری و بورس از جمله پرونده‌هایی است که کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی و پیگیری آن است و هر کدام از این پرونده‌ها زمان زیادی را می‌طلبد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش‌هایی که احساس می‌کنیم دچار مشکل است بررسی می‌کنیم، گفت: هدف این است که این موضوع شفاف سازی شود و به نظام ضربه نخورد.

میرسلیم با  بیان اینکه کشور را بدون مردم سالاری نمی‌توان پیش برد، گفت: بسیاری از مسائل همچنان معطل مانده و باید این کارها به سرانجام برسد و در این راه اصل موضوع توجه به مردم سالاری است.

وی درباره نگاهی که به شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها دارد، گفت:  باید متوجه شویم که نامزد ریاست جمهوری در پی اجرای برنامه‌های خود است و از امکانات، مردم و کشور شناخت دارد یا خیر. همچنین سرمایه ایرانیان خارج از کشور  بسیار ارزنده است که باید نامزد ریاست جمهوری از این ظرفیت استفاده کند. اما اینکه چرا حزب موتلفه نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرد برای این است که رویکرد ما بر وحدت است و  در این رویکرد از آیت الله رئیسی حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نفوذی داشته است و هشدار سردار طلایی به قالیباف مبنی براینکه برخی مسائل را افشاگری می کند چقدر در تایید صلاحیت او تاثیرگذار بود، گفت: آقای قالیباف نفوذ قانونی روی هیات مرکزی نظارت ندارد اما چون اداره مجلس با رئیس مجلس است اگر نسبت به طرز کاری که هیات نظارت دارد، شکایتی شود، تذکر می دهند تا روند اجرایی امور درست انجام شود.

وی گفت: این مساله با اعمال نفوذ کردن فرق دارد. ممکن است که برخی افراد نفوذ کنند و بگویند فلانی و فلانی را سعی کنید با اغماض رسیدگی کنید. رافت اسلامی داشته باشید اما کار ما فقط این نیست که بر مبنای رافت اسلامی کار کنیم. وقتی جرمی صورت گرفته یا اشکالی بوده یا محکومیت قطعی بوده جای رافت اسلامی نیست.

وی درباره حواشی رد و تایید صلاحیت مرتضی طلایی نیز گفت:‌افرادی که به آنها اشاره کردید، قبلا دارای مسئولیت بودند و خدماتی انجام دادند، قطعا خدمات ارزنده انجام دادند، می توان ازخدمات آنها دفاع کرد 10 سال عضو شورای شهر بودند، قبلا در نیروی انتظامی بودند، این نفوذ خود این افراد است. هر شخصیتی بعد مدت زمانی فعالیت صاحب نفوذی در بین مردم می شود. افاردی که در شورای شهر و دیگر دستگاه ها کار می کنند به طور طبیعی نفوذی به دست می آورند. این نفوذ یک بخش از کار است، مسائل دیگر در جوانب این افراد هم مساله ای دیگر است. مثلا مشارکت با افرادی که تبهکار هستند شریک هم باشند، مثلا آنها محکوم شدند ولی ایشان هنوز محکوم نشده است. با استعلام ما از دستگاه قضایی با توجه این که ریز این پرونده ها در اختیار آنهاست گفته اند که صلاحیت این افراد از نظر ما مردود است. این سندی برای ما است. ما طبق این مسائل فهرست ردصلاحیت شدگان را به وزارت کشور داده‌ایم نه تایید صلاحیت شدگان.این نیست که اینها بعدا تایید صلاحیت شده باشند بلکه ردصلاحیت اینها اعلام نشد. وقتی اعلام می کنیم فلانی ردصلاحیت شده است نمی تواند کار تبلیغاتی کند ولی وقتی اعلام نمی شود مانعی سر راهش وجود ندارد.

میرسلیم در بخش دیگر از این نشست در پاسخ به این سوال که اگر آقای رئیسی به شما پیشنهاد وزارت بدهند حاضرید نمایندگی مجلس را بخاطر وزارت رها کنید، گفت: من شیفته وزارت و صدارت نیستم. اینها را در سنین جوانی پشت سر گذاشتم، شاید من سی و سه ساله بودم که قائم مقام وزیر کشور بودم و بعد هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر بودم و شخصا نه حوصله دارم نه شهوت دارم.

وی گفت: اما یک بخش مساله است، بخش دیگر تکلیف است. ادوستان ما گفتند بیایید کاندیدای انتخابات شوید والا خود من که داوطلب نبودند من معتقدم کارها باید حزبی صورت گیرد. انشالله روزی به نقطه ای برسیم که مردمسالاری دینی را به روال صحیح پیاده کنیم که در آن اشخاص نباشند که خودشان را مطرح کنند بلکه تشکیلاتی رفتار شود.

وی گفت: در انتخابات امسال کدام یک از این کاندیداها حزبی هستند؟ اگر حزبی بودند قبلا این فرد در شورای مرکزی حزب مورد بررسی قرار می گرد، نقاط  ضعفش به او تذکر داده شده بود، تراشیده شده بود، فلان موضوع را نباید مطرح کند و ...نمی شود یک مردم سالاری را بدون تشکیلات حزبی اداره کرد هرکسی این ادعا را کند مردمسالاری را نفهیمده است. باید این رویه اصلاح شود.

میرسلیم تصریح کرد: درباره اینکه اگر به من پیشنهاد شود چه تصمیمی می گیرم باید بگویم، من به مردم متعهد شدم و باید خدماتی را به عنوان نماینده انجام دهم این بدعهدی است که زیر پا بگذارم ثانیا رها کردن این کار به مفهوم این است که یک کار دیگر نظر من را جلب کرده و من وسوسه یک کار جدید شدم. من باید اقلا از طرف نمایندگان مجلس این اجازه را داشته باشم که استعفای من را بپذیرند. هر نماینده برای پذیرش کار اجرایی باید استعفا دهد. شان نمایندگی شان ضعیفی نیست که من به راحتی این مسئولیت را ول کنم.

نماینده تهران گفت:‌ من باید وجدانا نگاه کنم و ببینم کدام کار به نفع این کشور و انقلاب است. ما می خواهیم خدمتی کنیم که این انقلاب صدمه ای نخورد شخصا برای من فرقی ندارد اینجا یا آنجا باشم. ته این قضیه چه خدمتی قرار است ارائه کنم.

وی تاکید کرد: موفقیت دولت سیزدهم  در دو چیز است، یکی از خودگذشتگی خود رئیس قوه مجریه و وزرایی که انتخاب می کند همه آماده از خودگذشتگی باشند، مشکلات زیاد است و همه باید بتوانند تحمل کنند و اعتراضات مردم را تحمل کنند و آبرویشان را بگذارند . این رئیس باید آنقدر اعتبار نظر مردم داشته باشد که مردم علی رغم سختی ها با او همدلی و همکاری کنند والا مشکلات حل نمی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز