کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری:

قطار توسعه به سرعت از ما رد شده است/ سال‌هاست سیاسیون برای کشور تصمیم گرفتند و نتیجه را می‌بینیم/ صحبتی با مهرعلیزاده برای ائتلاف نداشتم/ من نگفتم علی دایی و فردوسی پور به من رای بدهند

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۹:۳۲:۲۵
کد خبر: ۱۱۹۲۹۲۷
قطار توسعه به سرعت از ما رد شده است/ سال‌هاست سیاسیون برای کشور تصمیم گرفتند و نتیجه را می‌بینیم/ صحبتی با مهرعلیزاده برای ائتلاف نداشتم/ من نگفتم علی دایی و فردوسی پور به من رای بدهند
کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری گفت: قطار توسعه به سرعت از ما رد شده است و باید خود را به آن برسانیم عقب ماندگی های جدی اقتصادی داریم که شایسته ملت نیست.

به گزارش برنا، عبدالناصر همتی، کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری، در نشست خبری خود گفت: علاقه مند بودم که در دانشکده اقتصادی حضور یابم زیرا ۴۶ سال پیش در همین دانشگاه تحصیل علم اقتصاد را شروع کردم. چندین هزار دانشجو در این دانشکده تربیت کردیم که به جامعه خدمت می کنند. امروز برای من روز مهمی است. علت کاندیدا شدن خود را قبلاً عرض کردم احساس می کنم، روند امور اقتصادی کشور و شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشوری در مسیری است که مطلوب یک توسعه پایدار نیست.

او تاکید کرد: قطار توسعه به سرعت از ما رد شده است و باید خود را به آن برسانیم عقب ماندگی های جدی اقتصادی داریم که شایسته ملت نیست. در بررسی امور مربوط به وضعیت کشور مقداری بیش از آنچه در کشور جاری است، باید استراتژی را تغییر داد و تاکتیک ها و روش ها را عوض کرد.

همتی بیان کرد: این ساختار اقتصادی که داریم به نفع مردم و اقتصاد کشور نیست. سال هاست سیاسیون برای کشور تصمیم گرفتند و نتیجه را می بینیم اگر مردم پشتیبانی کنند دولتی را روی کار می آوریم که با بینش اقتصادی و براساس عقلانیت باشد و اجازه ندهند سیاست، اقتصاد را تحت تاثیر قرار بدهد.

همتی گفت: در ارتباط با آمریکا تاکنون ندیده ایم این کشور اعتماد سازی کند. ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، باید دید آمریکا در برجام چگونه عمل می کند روند راستی آزمایی به چه صورت است آیا بازهم براساس اسراییل می خواهد اعمال نفوذ کند، اگر دولت آمریکا بخواهد اعتماد سازی کند و نشان دهد، دنبال برهم زدن امنیت منطقه نیست چرا باید بین ایران و آمریکا مشکلی وجود داشته باشد؟ باید دید برخورد و نحوه آمریکا در رابطه با ایران و منطقه چیست. اگر احساس شود که رفتار آمریکا در جهت تعامل مثبت برای پیشبرد صلح جهانی و منطقه ای است، مشکلی با آمریکا نخواهیم داشت.

همتی درخصوص ائتلاف با مهرعلیزاده گفت: صحبتی و ملاقاتی با ایشان نداشتم، از همان ابتدا گفتم یک اقتصاد دان باید مسئولیت کشور را برعهده بگیرد این دلیل من برای حضور است. محکم ایستادم، تا سرنوشت انتخابات را به سمتی ببرم که یک فرد با بینش اقتصادی کشور را به سمت توسعه پایدار سوق دهد. خوشحال می شوم آقای مهرعلیزاده به من کمک کند تا به تعهدات عمل کنم. ابتدا گفتم مستقل وارد شده ام من گفتمان صدای سوم و صدای بی قدرتان هستم. می خواهم با مردم پیمان ببندم، در ستادهای من بخشی عظیمی از اصلاح طلبان حضور دارند. خوشحال می‌شم جبهه اصلاحات حمایت و کمک کند. من مسیر خودم را خواهم رفت و محکم ایستاده ام هرکه حمایت کند، کمک به آینده اقتصاد و توسعه کشور کرده است. مقصودم از اینکه اسامی فردوسی پور و دایی را در مناظرات آوردم به این معنا نبود که اینها به من رای بدهند بلکه به این معنا بود که می توانم با اینها فعالیت کنم اینها اگر به من هم رای ندهند از آنها حمایت می کنم. خواستم بگویم من این نوع تفکر و مجموعه را قبول دارم.

او در پاسخ به این سوال که از حجاب اختیاری حمایت می‌کنید، گفت: حجاب در کشور ما قانون است من به عنوان رئیس جمهور براساس سوگندی که می خورم باید به اجرای قانون اساسی پایبند باشم. زنان کشور اعتقاد و باورهای عمیق دارند و نباید در زندگی خصوصی مردم و نحوه رفتار آنها دخالت کنیم. باور داریم تشخیص زنان از ما خیلی بهتر است. به چه مجوزی این اس‌ام اس ها را می دهند و فقط استرس بی خود به مردم وارد می کنند. چرا داخل ماشین مردم تجسس می شوند و اصلا چرا نگاه می کنید. با روان و اعصاب زنان و دختران و جوانان بازی نکنید. حرمت حجاب را همه رعایت می کنند اما اینکه بگوییم چه کسی بهتر تشخیص می‌دهد را قبول ندارم.

او در خصوص ‌اف ای تی اف گفت: موقعی ‌که رییس بانک مرکزی بودم گفتم، ذی صلاح ترین  فردی که باید در مورد مبادلات پولی و بانکی نظر بدهد، رییس کل بانک مرکزی است ولی تنها کسی که به نظر او توجهی نمی شود، رییس بانک مرکزی است و کسانی دارند تصمیم می گیرند که از نظر فنی و مسئولیتی به آنها، ربطی ندارد. استدلال مخالفان اصلا مورد قبول نبود. اف‌ ای تی اف را به یک‌ موجود وحشتناک تبدیل کرده اند. می‌گویند اگربه اف‌ ای تی اف بپیوندیم نمی توانیم تحریم ها را دور بزنیم، در پاسخ به این افراد گفتم کشورهایی که توسط انها تحریم را دور می‌زنیم عضو اف ای تی اف هستند این استدلال قابل قبول نیست. رسیدگی به مسئله اف‌ ای تی اف جز‌و اولویت های دولت من است.

همتی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه سیاست شما در زمینه برجام و جذب سرمایه گذار خارجی برای کشور چیست، گفت: برجام موضوع مهم و مورد تایید نظام و مورد تاکید رهبری است. ایشان هم فرمودند که ما مصمم هستیم برجام اجرایی شود دولت فعلی هم دنبال آن است. امیدوارم آمریکا همانطور که از برجام خارج شده مجددا برگردد و تعهداتش را اجرا کند و تعهدات آمریکا، راستی‌آزمایی شود و ایران هم به تعهداتش پایبند خواهد بود. اگر موضوع برجام در دولت فعلی هرچه زودتر حل شود و تحریم‌ها برداشته شود، مورد توجه و استقبال من است. امیدوارم این اتفاق هر چه سریعتر بیفتد اگر هم در این دولت توافق نشود حتما از جمله اولویت‌های اول دولت من خواهد بود.

او‌ در همین رابطه ادامه داد: مشکل کشور باید به طور جدی حل شود. نیاز به تعامل با دنیا داریم هیچ کشوری در دنیا به رشد و توسعه اقتصادی مناسبی نمی رسد مگر اینکه تعامل جدی با دنیا داشته باشد. ما به سرمایه خارجی، تکنولوژی خارجی و بازارهای صادراتی نیازمندیم. بعضی از دوستان مطرح می کنند و می‌گویند با تهاتر کشور را اداره کنیم با تهاتر که نمی‌شود کشور را اداره کرد. در شرایطی که فشار حداکثری دشمن بود ما مقاومت کردیم و تحریم‌ها را خنثی کردیم چون آنها به دنبال فروپاشی اقتصاد بودند. برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد همه حرف‌هایی که زده می‌شود، درست است. در بانک مرکزی بیشترین فشارها را تحمل کردم که این اتفاق نیفتد. خوشبختانه ما پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کردیم. ولی اینکه فکر کنیم توسعه با این روش و فقط خنثی کردن تحریم و با تهاتر اتفاق می‌افتد اشتباه محض است.

همتی گفت: کشور در یک شرایط رقابتی با کشورهای مشابه خود و کشورهای دیگر در منطقه، قرار دارد. ما نمی توانیم با سرنوشت ملت بازی کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند ملت، توسعه، رفاه و آرامش نمی‌خواهند و زندگی نمی‌خواهند. اگر قرار بود مردم فشار تحمل کنند که دیگر ما را انتخاب نمی‌کردند. اگر می‌خواهیم کشور به شرایط مطلوب برسد، باید تعامل داشته باشیم. همانطور که با بچه‌هایمان نمی‌توانیم دیالوگ و گفت و گو داشته باشیم و در داخل جامعه گفتگو کنیم، در دنیا هم در گفت و گو مشکل داریم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره اصلاح ساختار بودجه گفت: مسئله بودجه مهمترین مسئله کشور ما است و تورم به ساختار بودجه کشور برمی گردد. دو سال پیش رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه تذکر دادند که توجهی به آن نشد. سال ۱۴۰۰ دولت ۷۰ درصد بودجه را افزایش داد و مجلس ۳۰ درصد آن را افزایش داد. ۵۰ درصد درآمد ناخالص ملی ما تحت پوشش مالیات نیست‌. سال گذشته مالیات ما ۲۵۰ هزار میلیارد بود در حالی که باید ۵۰۰ میلیارد می بود. صادرات انجام می شود ولی ارزش بر نمی گردد. رئیسی گفت همتی به من لیست بدهکاران ۱۰۰ دلاری و ۵۰ دلاری را داده است بله من لیست کامل دادم و رقم های فوق العاده بالاتری هم در این لیست وجود دارد. اسامی ۳۰ درصد ارز برنگشته به کشور توسط صادر کنندگان را به قوه قضائیه دادم چرا پیگیری نمی کنند؟ سامانه نظام جامع مالیاتی ما عملیاتی نشده و کاسبان تحریم سالانه ۱۶ میلیارد سود می کنند و دهک ۱،۲ و ۳ در حال له شدن هستند. 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: این پول ها به سمت برخی افراد خاص می رود و می گویند ما درحال مبارزه با فساد هستیم. دستور رهبری را اجرا می کنم و ساختار تورم را دو ساله اجرا می کنم چون به کسی بدهکار نیستم و با کسی تعامل نکرده ام که در انتخابات پیروز شوم. من مشکلی ندارم با بایدن ملاقات کنم ولی باید به عملکرد آنها هم نگاه کنیم و اگر قرار باشد روند فعلی را داشته باشد اصلا حاضر به ملاقات نیستیم ولی اگر تغییر رویه دهند در چارچوب منافع ملی من مانعی برای ملاقات با بایدن نمی بینم. برنامه من برای ریاست جمهوری مشخص و تدوین شده است و امروز منتشر می شود. تیمی از متخصصان در زمینه های مختلف در تدوین برنامه های من مشارکت داشته اند. من اعضای کابینه  ام را معرفی نکرده ام و اسامی که اعلام کرده ام سمبلیک و نشانه همکاری بود. نمی دانم چرا از آنها به عنوان اعضای کابینه من نام برده شد.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری در خصوص بورس گفت: در دوره ای که در بانک مرکزی بودم چون به تعامل اعتقاد دارم نمی‌خواستم بگویم مقصر اصلی در بورس کیست. در  مناظرات اعلام کردم که مسئولیت بورس به رییس کل بانک مرکزی ربطی ندارد 11 عضو در شورای عالی هستند و من یک رای بیشتر ندارم. اگر وزارت اقتصاد در یک سال سه بار رییس سازمان بورس را عوض‌ می‌کند یعنی آشفتگی تصمیم گیری وجود دارد، مسئول بورس را که من عوض نمی‌کنم. اگر در چند ماه چندین بار مقررات دامنه نوسان را عوض‌ می‌کنید و در معاملات روزانه به درستی تصمیم گیری نمی کنید این کجا به رییس کل بانک مرکزی مربوط است، دوستان نباید فرافکنی کنند کسانی که مسئولیت مستقیم دارند پاسخگو باشند. من برای بورس نامه ای به روحانی نوشتم و کپی آن را برای رهبری فرستادم. رهبری نظر من را تایید و به رییس جمهور تاکید کردند که هشدارهای رییس کل مهم است و به آن توجه شود. نامه من یک ماه و نیم قبل از سقوط بورس بود. رهبری به درستی تشخیص دادند،  یک و ماه نیم بعد از نامه من، باز هم وزارت اقتصاد و روحانی  از بورس حمایت کردند. مدتها بعد از آنکه نرخ بین بانکی به 20 درصد رسید بورس همچنان افزایشی می رفت، بورس روزی سقوط کرد که بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد تنش ایجاد شد، همه دوست دارند ضعف مدیریت خود را به گردن دیگری بیندازند. بانک مرکزی مسئول سیاست پولی است نه مسئول بورس هرچه پیشنهاد هم می‌دهیم در شورای عالی بورس رد می کنند. اینها فرار از پاسخگوی برای نابودی سرمایه مردم است. 20 نفر بالای هزار میلیارد از بورس سود بردند بررسی کنید اینها در ستاد چه کسانی هستند؟ وزارت اقتصاد باید اینها را شفاف سازی کند. میلیاردی برای تخریب همتی پول خرج می کنند پول این کار را از کجا می آوردند؟ بررسی کنند ببینید این ها همان هایی نیستند که در بورس منافع بسیاری بردند. 

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری گفت: با دست خالی جلوی فروپاشی اقتصاد ایران را گرفتم حال این‌ چنین مزد عمل من را می‌دهند. چه کسانی نگذاشتند تحریم رفع شود، چه کسانی از کاسبان تحریم حمایت می کنند اینها پاسخگو باشند چرا بانک مرکزی باید جواب بدهد، همه اقدامات من در بانک مرکزی شفاف بود.

همتی بیان کرد: برای تعیین اعضای کابینه ام یک اصل داریم و آن این است که مسئولیت هایی که واگذار خواهیم کرد بر اساس شایستگی خواهد بود و نه بر اساس وابستگی حزبی، من به همین دلیل هنوز اعضای کابینه را انتخاب نکرده ام چون باید روند دموکراتیک را طی کنیم. زنان و برادران اهل سنت می توانند در کنار من در دولت سیزدهم باشند. از دوستان اصلاح طلب خوب و خوش فکر و اساتید دانشگاهی متخصص استفاده خواهم کرد. شایستگی، لیاقت و عدم وابستگی به رانت خوران سه اصل مورد تاکید من برای انتخاب اعضای کابینه آن خواهد بود. 

همتی گفت: تاکنون دولت سه بار مذاکره  با عربستان داشته و با تفاهم با همسایگان می توانیم جلوی تفکر و رژیم صهیونیستی را بگیریم. در دوره ترامپ که فشار های آن و سیاست های رژیم صهیونیستی آنها توانستند در منطقه تاخت و تاز کنند ولی این اجازه را بیش از این به آنها نمی دهیم‌. فضای مجازی بیشتر از اینکه برای سرگرمی باشد بیشتر فضای کسب و کار است. ما باید فضای حقیقی جامعه را درست کنیم و نباید محدودیت اینترنت استفاده کنیم. همه دارند فیلتر شکن استفاده می کنند ولی سوال این است پول استفاده از این فیلتر شکن ها توی جیب چه کسی می رود؟ دوست دارند مردم با اذیت به فضای مجازی وارد شوند.الحمدالله در انتخابات کسانی که موافق فیلتر بودند مخالف شده اند. جیره بندی کردن اینترنت اصلا معنی ندارد. فضایی ایجاد کرده ایم که باعث بازی با اعصاب و روان مردم شده است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: تلاش من برای تقویت جمهوریت است و به جوانان فقط در حد حرف عمل می کنیم. از نظر اقتصادی در یک دهه گذشته به دلیل تحریم ها سرمایه گذاری در کشور منفی بوده و رشد اقتصادی سالی نیم درصد بوده است. فرصت شغلی نتوانسته ایم برای جوانان ایجاد کنیم. جوانان ما نیاز به اوقات فراغت دارند و وقتی ساعت ۱۱ شب جلوی جوانی را می گیریم که کجا می روی تعجب برانگیز است. هیچ جای دنیا این خبرها نیست.  از نظر فضای کسب و کار پایین هستیم، از نظر اجتماعی به مردم فشار می آوریم و چطور باید به مردم امیدوار باشیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز